Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Sääntöjä noudattaen
K
Kvarkkivalo

Re: Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja Kvarkkivalo »

Varaktori kirjoitti: 07 Heinä 2024, 11:44
Ainakin yhden palstan pilasi ylläpidon äärioikeistolainen ajattelu ja siihen pohjautuva moderointi. Hyvä syy pitää politiikka vain yhdessä ketjussa.
Politiikka, uskonto yms. ovat siitä hankalia, että jos palstalla väännetään kiihkeästi tällaisista mielipideaiheista, niin se ei voi olla vaikuttamatta muuhunkin keskusteluun.
Pahimmillaan homma on sitä, että sitten kun pitäisi keskustella energiatekniikasta, niin poliittisella puolella kasautunut nimimerkkien välinen angsti ja riidat leviävät aiheeseen. Tai asioita perustellaan uskonnon tulokulmasta tms. sekavaa.

Aika vaikea kuvitella harrastekerhoa jossa jatkuvasti riidellään verisesti politiikasta ja uskonnosta, ja samalla kuitenkin leppoisasti entisöidään autoja tai soitetaan yhdessä musiikkia, ja vaihdetaan innostavia ajatuksia.
Nimimerkit ovat kuitenkin oikeita ihmisiä, ja palstoillakin vaikuttaa ihmissuhteet.
Aika harva haluaa seurustella kiihkeän natsin, kommunistin tai fundamentalistisen uskovaisen kanssa yhtään missään asioissa, jos mikään näistä ei ole se oma juttu. Ja jos toinen vielä jauhaa niistä jatkuvalla syötöllä.

Tämä on vaan sitä kun toisen naama ei vaan miellytä. Moni uhoaa että sana pitää olla täydellisen vapaa, ja antaa kaikkien kukkien kukkia - ja sitä rataa.
Joo, näin voi olla jossain yleisen median öyhötys- ja mielipidealustalla, jossa ei ole tarkoituskaan että on leppoisa meininki ja hyvä tunnelma.
Mutta ei sosiaalisessa yhteisössä, josta haetaan virkistystä ja kohtaamista toisten ihmisten kanssa, kiinnostavien asioiden äärellä. Ja jossa välillä sekoillaan ja heitetään päätöntä settiä.
Tällainen jatkuva riitely esim. politiikasta ja uskonnosta ei valitettavasti sovi vaan sellaiseen kuvioon.
Toki on varmaan yksilöitä, jotka ovat niin suvaitsevaisia ja joustavia että mikään toisen ihmisen äärimmäinenkään mielipide ei tunnu missään, mutta näitä on harvassa. Valtaosalle luotaantyöntävät äärimielipiteet vaikuttavat myös muuhun kommunikaatioon, jos ei ole täysin kyyninen ja tunnetasolla kuollut.
D
Disputator

Viesti Kirjoittaja Disputator »

Otsikossa kysymys.

Mulla on se vaikutelma, että tiettyjen kirjoittajien viestien määrässä laskien tämäkin palsta on ottanut isoja askeleleita kohti jotain epätieteellistä lörpöttelyä.

Tiedekeskustelun turmelee varmasti:

- puppusanageneraattorilla tuotetut näennäistieteelliset vuodatukset.
- pakkomielteiset (suhteellisuusteoria/kosmologia ym. on väärin) tyyppiset vuodatukset.
- mielenterveysongelmaisten riehunta

Ylläoleva kolmikko tuottaa yleensä valtaosan keskustelupalstan kirjoituksista ja ulkopuolisille koko keskustelufoorumi näyttää lähinnä:

- puppusanageneraattorilla tuotetuilta näennäistieteellisiltä vuodatuksilta.
- pakkomielteiseiseltä (suhteellisuusteoria/kosmologia ym. on väärin) tyyppiseltä vuodatukselta.
- mielenterveysongelmaisten riehunnalta

Ja siksi ei kannata kirjautua keskustelemaan yhtään mistään, koska ketä oikeasti tieteesä kiinnostuneita kiinnostaa:

- pakkomielteiset (suhteellisuusteoria/kosmologia ym. on väärin) tyyppiset vuodatukset.
SI Resurrection!
K
Kontra

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Disputator kirjoitti: 14 Helmi 2025, 18:03
Otsikossa kysymys.

Mulla on se vaikutelma, että tiettyjen kirjoittajien viestien määrässä laskien tämäkin palsta on ottanut isoja askeleleita kohti jotain epätieteellistä lörpöttelyä.

Tiedekeskustelun turmelee varmasti:

Ylläoleva kolmikko tuottaa yleensä valtaosan keskustelupalstan kirjoituksista ja ulkopuolisille koko keskustelufoorumi näyttää lähinnä:

- puppusanageneraattorilla tuotetuilta näennäistieteellisiltä vuodatuksilta.
- pakkomielteiseiseltä (suhteellisuusteoria/kosmologia ym. on väärin) tyyppiseltä vuodatukselta.
- mielenterveysongelmaisten riehunnalta

Ja siksi ei kannata kirjautua keskustelemaan yhtään mistään, koska ketä oikeasti tieteesä kiinnostuneita kiinnostaa:

Se on se ÄO - jos on reilusti satasen alle - sille näyttää älykäs tyhmältä ja tyhmä älykkäältä, kuten palstan trolleilla tuppaa olemaan. Yli satasen trolli on yhtä harvinainen kuin vaatimaton pohjalainen.    
D
Disputator

Viesti Kirjoittaja Disputator »

Näin varmaan on. Kontrakin on tuottanut kirjautumisen jälkeen (16.1.2025) noin kuukaudessa 187 kirjoitusta, joissa on valtaosassa se teema, että suhteellisuusteoria on väärin ja laitostieteilijät ovat tyhmiä. Mä en ole kerennyt edes 1 1/2 vuodessa kuin 212 kirjoitukseen.
SI Resurrection!
K
Kontra

Disputator kirjoitti: 14 Helmi 2025, 18:27
Näin varmaan on. Kontrakin on tuottanut kirjautumisen jälkeen (16.1.2025) noin kuukaudessa 187 kirjoitusta, joissa on valtaosassa se teema, että suhteellisuusteoria on väärin ja laitostieteilijät ovat tyhmiä. Mä en ole kerennyt edes 1 1/2 vuodessa kuin 212 kirjoitukseen.

Tuommoinen jopi se trollinkin ÄO:lla onnistuu - riitää kun hallitsee yhteenlaskun compuutterila.
A
Abezethibou

Viesti Kirjoittaja Abezethibou »

Itse sain edelliseltä tiedepalstalta elinikäiset bannit moderaattorin saatesanoilla muista pyhittää lepopäivä. Virheeni oli kai se, että pariin kertaan osoitin miten säälittäviä ateistit ovat tehdessään uskovista olkinukkeja joita sitten kilvan pölistelevät. Itse siis olen pesun kestävä ateisti. Saapa nähdä mistä täällä uskaltaa kirjoitella. Taidan uskonnon ainakin jättää sivuun vaikka uskontoja voi tutkia tieteellisestikin. Fysiikasta ja kosmologiasta ehkä ja tietojenkäsittely omaa vahvinta osaamista.🤪
E
Eusa

Viesti Kirjoittaja Eusa »

Tieteestä keskusteleminen on periaatteessa hyvin yksinkertaista, kun noudatetaan tieteellistä metodia:
- teesi
- antiteesi
- kestävien argumenttien osoittaminen

Tiedekeskustelua ei mielestäni ole:
- notaatiojumppa ilman ilmiömotiivia
- mutu-väitteet, joille on leimallista, ettei niiden esittäjä ole valmistautunut kritiikkiin ja kehittämään väitettään onnistuneen kritiikin myötä
- metakeskustelu yksittäistapauksista tai henkilöistä; yleistetty asettelu on tiedettä

Tiedekeskusteluksi voinee hyväksyä aineistotutkielmat ilman mitään kyseenalaistamista ja ihmettely kuinka sama asia voidaan esittää julkaisuissa niin monin tavoin. Tuollaisessa on kuitenkin vaara tehdä tieteestä uskontoa, kun kuitenkin kyse on kehittyvästä kulttuurista.

Tieteessä asiat ovat aina keskeneräisiä, joten rakentava tiedekeskustelu mielestäni paneutuu nimenomaan kysymyksiin, joita ei tunneta kunnollisesti ja pätevyysalueisiin, joille ei ole vielä tarpeeksi tarkkoja malleja tai niiden mittausteknikka on puutteellinen ja mallit siksi arvailua.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Deimos

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Kvarkkivalo kirjoitti: 04 Heinä 2024, 21:17
Itse tekisin tiede-, tekniikka- ja tee-se-itse- henkisen palstan, jos lähtisin tyhjältä pöydältä.

Sulkisin kokonaan pois:
-politiikka
-yhteiskunta
-uskonto
-ihmissuhteet ja identiteetit
-filosofia (ehkä)
​​
Poissulkemiseksi riittää että näille ei ole omia alueita. Sen sijaan voi olla joku yleinen höpötysalue, jossa voi joskus aueta ketjuja esim. poliittisista aiheista. Mutta ne ovat kuitenkin toissijaisia. Ja nämä höpötys- ja sekoilualueet eivät ole etusivulla. Vaan jossain syövereissä. Sitä kautta keskustelu voi olla myös sallivampaa koska se ei tule palstan etusivulle. Ja toisaalta moderointi voi olla suurpiirteisempää, koska aiheet ovat offtopic muutenkin. Joten ihan sama.

Eli tekisin ihan samalla tavalla kuin muutkin harrastepalstat. Mutta harrastus olisi nyt: Tiede, Tekniikka ja Tee-se-itse. Tekniikka ja tee-se-itse sen takia, että se houkuttelisi myös niitä jotka tykkäävät tutkia, rakennella ja tehdä, mutta eivät ole niin teoreettisia.
Ja teoreetikot ja tekijät löytävät kuitenkin keskuskesteltavaa, koska tiede, tekniikka ja tee-se-itse lomittuvat kuitenkin aina.

Tästä eteenpäin voi sitten alkaa kehittää, sen mukaan mitä harrastajia palstalle löytää tiensä.
Halutaanko jatkossa tarkempia ala-alueita kuten:
-koodaus
-kulkupelit
-elektroniikka
-audio ja hifi
jne.

Jotain huumorijuttua hakisin erillisellä alueella. Ja myös jotain shakki- ja pähkinäosiota. Sekä hiukan jotain rullaavampaa uutisosiota yms. jotta syntyy sometustyyppistä keskustelua vaikka oudoista tiedeuutisista tai diy-projekteista.

Tällaisia ideoita itselläni tulee mieleen. Näiden toimivuus on todennettavissa vain käytännössä ja varmasti käyttäjäkunta sitten määrittää sitä suuntaa mihin palsta kehittyy.
​​​
Politiikan jättäisin kokonaan pois. Ainakin tuolla toisella palstalla äärioikeistolaiset hihhulit valtasivat palstan. Uskonto? Ehkä psykologisena ilmiönä, ei muuten. Mitään julistuksia en kaipaa keneltäkään uskovaiselta.

-Koodaus
-Pelit, pelaaminen ja pelien kehittäminen
-Hifi ja elektroniikka
-Kulkupelit (Jos joitakuita kiinnostavat, itselläni ei ole varaa moiseen harrasteluun)
-PC-rauta, konsolit (Sekä niiden korjaus). Myös eri softat (Hyötysoftat)

Tuossa omaa listaani.

Samanmielisten on aika haastavaa keskustella tieteestä jos tiedot ovat samat. Siitä tulee vain hymistelyä keskenään.

Jos ÄO on 100 niin on mahdoton kuvitella ajatusmaailmaan ihmisestä jolla se on yli 130. Yleensä hyvin älykäs ihminen näkee kaiken hyvin laaja-alaisesti eikä pysty vain tuijottamaan yhteen pisteeseen. Toisin sanoen joskus tuntuu että normaaliälyisillä on putkinäkö koko maailman suhteen. Mitä taas testeihin tulee niin en tiedä muuta tapaa testata kuin testit. On kerrottu että testit ovat täyttä soopaa. Samalla voimme unohtaa kaikki pääsykokeet, kokeet ja haastattelut koska pystymetsästä voit ottaa kenet tahansa mihin hommaan tahansa. Toki esimerkiksi Mensan testi on hyvin kapea-alainen.

En tiedä onko mikään palsta itselleni sopiva. Ehkä olisi paras vain pitää päänsä kiinni. Tunnen todella introverttinä hankalaksi kommunikoida edes näin. Onko minun edes syytä ilmaista yhtään ajatustani yhtään missään. Koska mitä merkitystä niillä edes on.
“Show me a sane man and I will cure him for you.”
K
Kontra

Deimos kirjoitti: 15 Helmi 2025, 08:15
Kvarkkivalo kirjoitti: 04 Heinä 2024, 21:17
Itse tekisin tiede-, tekniikka- ja tee-se-itse- henkisen palstan, jos lähtisin tyhjältä pöydältä.

Sulkisin kokonaan pois:
-politiikka
-yhteiskunta
-uskonto
-ihmissuhteet ja identiteetit
-filosofia (ehkä)
​​
Poissulkemiseksi riittää että näille ei ole omia alueita. Sen sijaan voi olla joku yleinen höpötysalue, jossa voi joskus aueta ketjuja esim. poliittisista aiheista. Mutta ne ovat kuitenkin toissijaisia. Ja nämä höpötys- ja sekoilualueet eivät ole etusivulla. Vaan jossain syövereissä. Sitä kautta keskustelu voi olla myös sallivampaa koska se ei tule palstan etusivulle. Ja toisaalta moderointi voi olla suurpiirteisempää, koska aiheet ovat offtopic muutenkin. Joten ihan sama.

Eli tekisin ihan samalla tavalla kuin muutkin harrastepalstat. Mutta harrastus olisi nyt: Tiede, Tekniikka ja Tee-se-itse. Tekniikka ja tee-se-itse sen takia, että se houkuttelisi myös niitä jotka tykkäävät tutkia, rakennella ja tehdä, mutta eivät ole niin teoreettisia.
Ja teoreetikot ja tekijät löytävät kuitenkin keskuskesteltavaa, koska tiede, tekniikka ja tee-se-itse lomittuvat kuitenkin aina.

Tästä eteenpäin voi sitten alkaa kehittää, sen mukaan mitä harrastajia palstalle löytää tiensä.
Halutaanko jatkossa tarkempia ala-alueita kuten:
-koodaus
-kulkupelit
-elektroniikka
-audio ja hifi
jne.

Jotain huumorijuttua hakisin erillisellä alueella. Ja myös jotain shakki- ja pähkinäosiota. Sekä hiukan jotain rullaavampaa uutisosiota yms. jotta syntyy sometustyyppistä keskustelua vaikka oudoista tiedeuutisista tai diy-projekteista.

Tällaisia ideoita itselläni tulee mieleen. Näiden toimivuus on todennettavissa vain käytännössä ja varmasti käyttäjäkunta sitten määrittää sitä suuntaa mihin palsta kehittyy.
​​​
Politiikan jättäisin kokonaan pois. Ainakin tuolla toisella palstalla äärioikeistolaiset hihhulit valtasivat palstan. Uskonto? Ehkä psykologisena ilmiönä, ei muuten. Mitään julistuksia en kaipaa keneltäkään uskovaiselta.

-Koodaus
-Pelit, pelaaminen ja pelien kehittäminen
-Hifi ja elektroniikka
-Kulkupelit (Jos joitakuita kiinnostavat, itselläni ei ole varaa moiseen harrasteluun)
-PC-rauta, konsolit (Sekä niiden korjaus). Myös eri softat (Hyötysoftat)

Tuossa omaa listaani.

Samanmielisten on aika haastavaa keskustella tieteestä jos tiedot ovat samat. Siitä tulee vain hymistelyä keskenään.

Jos ÄO on 100 niin on mahdoton kuvitella ajatusmaailmaan ihmisestä jolla se on yli 130. Yleensä hyvin älykäs ihminen näkee kaiken hyvin laaja-alaisesti eikä pysty vain tuijottamaan yhteen pisteeseen. Toisin sanoen joskus tuntuu että normaaliälyisillä on putkinäkö koko maailman suhteen. Mitä taas testeihin tulee niin en tiedä muuta tapaa testata kuin testit. On kerrottu että testit ovat täyttä soopaa. Samalla voimme unohtaa kaikki pääsykokeet, kokeet ja haastattelut koska pystymetsästä voit ottaa kenet tahansa mihin hommaan tahansa. Toki esimerkiksi Mensan testi on hyvin kapea-alainen.

En tiedä onko mikään palsta itselleni sopiva. Ehkä olisi paras vain pitää päänsä kiinni. Tunnen todella introverttinä hankalaksi kommunikoida edes näin. Onko minun edes syytä ilmaista yhtään ajatustani yhtään missään. Koska mitä merkitystä niillä edes on.
Juu noin se juuri menee tuon ÄO:n suhteen.
Deimos

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Politiikka ja poliittinen keskustelu on tunteilua. Loputon hetteikkö kuten uskonto johon uppoaa lopulta. Faktoilla ei politiikassa tee yhtään mitään. Faktat politiikassa käännetään aina tukemaan omaa poliittista agendaa vaikka ne eivät edes tukisi sitä.

Joten ehdottomasti kieltäisin poliittisen floodaamisen tällä palstalla kuten myös uskonnollisen floodaamisen. Ankara ja selkeä moderointi tietysti myös.

Olen ollut palstalla jo aika kauan. Tosin koska matematiikka ja fysiikka ovat aika heikot en pysty keskustelemaan vaikka QS:n kanssa kovin syvällisesti. Mietin onko tässä mitään pointtia ja katson onko syytä käyttää näppäimistöä mihinkään muuhun kuin peliharrastukseen ja pelien kehittämiseen.
“Show me a sane man and I will cure him for you.”
Vastaa Viestiin