Mä olin aikaisemmin laskenut hieman samaa kuin tuossa yllä/alla, kun yritin sovittaa Wikipediasta löytämiäni
kaavoja tähän keskusteluun.
QS kirjoitti: 05 Loka 2023, 20:27
Päätin yleistää kysymyksen alkunopeudella v ammutusta testikappaleesta siten, että se ammutaan etäisyydeltä r0. Tarvitaan Schwartzschildin koordinaatit S(t,r) ja kappaleen ohitusnopeuden mittaajan koordinaatit H(t,r). Lisäksi tarvitaan etäisyydelle r0 koordinaatit H'(t',r'), jossa tuon kappaleen alkunopeus v mitataan. Tuli vakioiden ja neliöjuurien inferno, joten aloitin alusta eri notaatiolla kuin aiemmissa tilanteissa.
Asetetaan ja . Metriikan aikakomponentti etäisyydellä r kirjoitetaan . Radiaali-komponentti tässä varsin symmetrisessä Schwartzschildin metriikassa on . Signatuurin pidän komponenttien etumerkkinä, jotta se pysyisi hallinnassa.
Jees, noin tosiaankin kaavat pysyvät hivenen kompaktimpana.
QS kirjoitti:
Kappale ammutaan H':n hetkellisestä inertiaalista alkunopeudella ja etäisyydellä r0. Intervallit ovat kaikissa kehyksissä samat, joten pätee
.
Käyttämällä nk. aikadilataation kaavaa , saadaan edellisestä ratkaistua . Tämä on siis testikappaleen nopeus lausuttuna S(t,r)-koordinaateissa.
Nyt kirjoitetaan metriikka muodossa
.
Muokkaamalla ja sijoittamalla saadaan laskettua
.
...
Tuota päättelyä en oikein hahmottanut, että miten päädyt tuohon viimeiseen kaavaan. Lisäksi, voisiko tuossa käyttää suoraan niitä aikaisempien differentiaaleja dT ja dR noiden dt' ja dr' asemesta, jolloin olisi v = dR/dT, mun käsittääkseni niillä on sama merkitys.
Laitan nyt vihostani kaavan, joka on käännös meidän termistölle Wikin kaavasta ja miten sen mielestäni perustelen (päättely voi olla sama kuin sullakin, heh):
Havaitsija H etäisyydellä r
0, mittaa omassa "koordinaatistossaan" suureita T ja R. Ohikiitävän kpl:n K säteen suuntainen nopeus on v = dR/dT. Kappaleen K itseisajan ja havaitsijan H ajan T välinen relaatio saadaan kaavasta
.
Voidaan käyttää Wikipedian (implisiittiseen) tapaan:
Nyt voidaan laskea:
Tuo ylläoleva on sama kuin ylläolevan lainauksen viimeinen kaava ja suurinpiirtein tuossa muodossa se on Wikipediassa.
QS kirjoitti: 01 Loka 2023, 21:24
Tuli mieleeni seuraava nopeuspähkinä. Mikähän on H:n mittaama nopeus, kun testikappale ammutaan äärettömyydestä alkunopeudella -v0 radiaalisesti sisään päin. Veikkaisin, että kaavalla on mielenkiintoisia ominaisuuksia.
Tuo sun ja mun kaava soveltunee tähänkin tapaukseen, kun r
0. Neliöjuurilauseke = 1 ja alkuehtona olisi
,
koska "äärettömyydessä" dt = dT ja dr = dR.
Integrointivakiolle C saatu lauseke Killing kentän avulla oli:
Kun r =, on tuo lauseke muotoa ja nelinopeus . Tai sitten ei, en koskaan koe mitään varmuutta pyöritellessäni näitä. Kuitenkin olen jo tässä ketjussa oppinut paljon uusia asioita.
Varmaan nyt pitää edetä kuten olet tehnytkin eli käyttää jotain äärellistä alkunopeutta pelkän pudottamisen sijasta. Riittävän suuri nopeus ulospäin johtaa rajanopeuteen v
0 äärettömyydessä.
En ole vielä tutustunut kirjoituksesi loppuosaan, mutta viikonloppuna siitä sitten enemmän, kestää aikaa käydä läpi laskuja.
edit: miinusmerkkejä lisäilty