Toisaalta tämä on ymmärrettävä lähestymistapa, koska \(T_p M\) ja \(T_{\phi(p)} \mathbb{R}^n\) ovat monistoja, joiden väliset \(\varphi^{*}\) (pullback) ja \( \varphi_{*}\) (pushforward) ovat määriteltävissä.
Koetan ensin hahmottaa viimeisen kappaleen.Disputator kirjoitti: ↑22 Loka 2023, 11:09Tässä muutamia kommentteja tuohon tangettiavaruusasiaa. Olen käynyt läpi sun edellisiä viestejä ja ne ovat mielestäin pääpiirteittäin oikeita. Alla kuitenkin muutama kommentti. Tää aihe on aika raskas, jos tämän käy ihan pedanttisesti läpi, eräänlainen matopurkki siis.
Monisto M, \(p\in U\subset M\). Karttakuvaus \( , \phi:U\to \phi(U)\subset \mathbb{R}^n\). Karttakuvaus on lauseke\(\phi(p)=((x^1 (p)),...,x^n (p))\).
Mun kahdessa kirjassa tehdään ero tangenttiavaruuden \(T_p M\) ja \(T_{\phi(p)} \mathbb{R}^n\) välillä. Jokainen reaalifunktio \(f:U\to \mathbb{R}\) voidaan "laskea" alas funktioksi \(\hat{f}:\phi(U)\to \mathbb{R}\), joka määritellään \(\hat{f} = f\circ \phi^{-1}\). Tätä voidaan kutsua funktion f koordinaattiesitykseksi.
Kirjat määrittelevät \(T_{\phi(p)} \mathbb{R}^n\) kantavektorit \(\partial_{\phi{p},\mu} \), lyhyesti \(\partial_{\mu}\) kuten sullakin ja sitten kirjat siirtävät nämä moniston tangenttiavaruuteen pushforvardilla (kuvausta \(\phi^{-1} \)vastaava pushforward, notaatio mulla alla hieman huono):
\(E_{p,\mu}= \phi_{*}^{-1} (\partial_{\phi(p),\mu}) \)
tai lyhyemmin:
\(E_{\mu}= \phi_{*}^{-1} (\partial_{\mu})\).
Kantavektori \(E_{\mu}\) operoi moniston M reaalifunktioihin kaavan \(E_{p,\mu}f = \partial_{\mu} (f\circ \phi^{-1})(x(p)) =\frac{\partial\hat{f}}{\partial x_{\mu}}|_{x=\phi(p)\) mukaisesti. Tossa oikea ja vasen puoli on lähes samanlaisia ja helposti (virheellisesti pedanttisesti ottaen) samaistaa \(E_{\mu} = \partial_{\mu}\) ja \(\hat{f} =f\).
..
Vasemmalla puolella on kuvaus \((f\circ \phi^{-1}): \mathbb{R}^n \to \mathbb{R}\), mikä siis kuvaa koordinaatit \(\mathbb{R}^n\) reaaliluvuksi. Tuohon funktioon \((f\circ \phi^{-1})\) operoi TpM:n vektori \(v=(\partial_0,\partial_1,\partial_2,\partial_3)\).
Vektorin operointi tuottaa funktion \((\partial_{\mu} (f\circ \phi^{-1}))(x(p)) = (\partial_{\mu} (f\circ \phi^{-1}))(x^0,x^1,x^2,x^2)\), mikä on siis koordinaattien \(x^{\mu}\) funktio, ja arvo lasketaan pisteessä \(x^{\mu}\).
Tuloksena on käsittääkseni reaaliluku, ja laskutoimitus on funktion \(f \in M\) suunnattu derivaatta vektorin v suuntaan.
Oikealla puolella on koordinaattifunktion \(\hat{f}(x^{\mu})\) osittaisderivaatta koordinaattien \(x^{\mu}\) suhteen, ja tämän arvo pisteessä \(x=\phi(p)=(x^0,x^1,x^2,x^3)\). Mutta mielestäni tuloksena on vektori.
Pitääkö oikea puoli ajatella \(\frac{\partial\hat{f}}{\partial x_{\mu}}|_{x=\phi(p)} = (\partial_{\mu} \hat{f}) (x^0(p),x^1(p),x^2(p),x^3(p))\), vai ovatko nuo \(\frac{\partial}{\partial x_{\mu}}\) kantavektoreita vektoriavaruudessa \(T_{\phi(p)} \mathbb{R}^n\).
Näitä tuijottaessa mulla menee perusasiatkin sotkuun, että voin olla aivan hukassa tämän kanssa.