Mikä tekee jostakin tiedettä?

Vastaa Viestiin
A
Abezethibou

Mikä tekee jostakin tiedettä?

Viesti Kirjoittaja Abezethibou »

Popperin falsifikaatio-kriteeri ehdotti, että väite on tieteellinen vain jos se voidaan falsifioida eli osoittaa vääräksi. Tämä mielestäni sulkee pois monia teorioita joita ei voida testata suoraan, mutta jotka ovat silti hyödyllisiä (esimerkiksi kosmologiassa).

Kuhn taas huomautti, että tiede ei aina etene rationaalisesti vaan "tieteellisten vallankumousten" kautta. Tällöin vanha paradigma voi vaihtua uuteen ei siksi että toinen olisi "todempi", vaan koska tiedeyhteisö siirtyy toiseen ajattelutapaan.

Lakatos kehitti tutkimusohjelmien idean, mutta sekään ei tarjonnut yksiselitteistä rajaa.

Lisäksi tiede voi muuttua ajan ja yhteisön mukaan, eikä sen rajoja ole helppo vetää tarkasti (esim. onko taloustiede tiedettä?).

Onko parapsykologia tiedettä?
K
Konsta

Re: Mikä tekee jostakin tiedettä?

Viesti Kirjoittaja Konsta »

Tärkeitä kysymyksiä.
Hipaisinkin ahepiiriä aikaisemmin.
Ihmiset kokevat jotain, jota kukaan ei osaa selittää  tieteellisesti ja voi syntyä kiivas juupas-eipäs väittely.

Yritän olla itse avoin ja ennakkoluuloton, mutta samaan aikaan skeptinen, jos maailmalla koetaan jotain selittämätöntä.

Tiede on minusta jännittävää, kiehtovaa ja varsinkin jos se lähestyy tuntemattomia tai vielä vähän tunnettuja alueita. Pöydällä oli leivänmuruja ja huitaisin ne lattialle josta lakaisin ne myöhemmin ja samalla kuului radiosta kankaan repimistä muistuttava ääni jonka huomasin johtuvan staattisesta sähköstä (kipinöinnistä). Tuskin sillä mitään tieteellistä arvoa on enään nykyisin, mutta samalla tajusin että jokin pieneltä ja täysin yhdentekevältä vaikuttava asia saattaa avata oven jollekin suuremmalle asialle, jos sitä vain vaivautuu tutkimaan. 

Parapsykologiaan voi suhtautua tieteenä jos haluaa tai sitä voi pitää huuhaana tai olla myöskin epävarma suhtautumisessaan. Jos itse en ole kokenut jotain en kuitenkaan uskalla sanoa ettei kukaan muukaan ole ja siksi asiaa ei kannata edes vakavasti tutkia.

Uskon tutkimisen sisältävän todellisia vaaroja, joita emme edes voi kuvitella arkitodellisuuteemme ja jotka voidaan helposti määritellä myös vain "mielenterveys ongelmiksi" mutta aiheuttaja on parapsykologian piiriin kuuluva.
Sekin johtuu osittain siitä, ettemme tiedä ympäröivästä todellisuudesta tarpeeksi, osittain siksi kun ei edes haluta tietää vanhojen ahdasmielisten ennakkoasenteiden takia.
Enkä tarkoita tällä vain tutkijoiden mahdollisesti  kohtaamaa pilkkaa, heidän tutkiessaan rajatiedon ilmiöitä, mutta myös yleistä vähättelyä tai pilkkaa parapsykologian piiriin (tällä hetkellä) lukeutuvia ilmiöitä kohtaan.

Toivotaan parempia aikoja  🙂
D
Disputator

Viesti Kirjoittaja Disputator »

Ihan hyvä avaus. En osaa pahemmin kommentoida itse aiheeseen, mutta tuo aloittajan nimimerkki on silleen hyvin valittu. Näin sen ensimmäisen kerran ja olin jotenkin vakuuttunut, että se on joku Mesopotamian jumala tai demoni, vähän niin kuin Manaaja-elokuvassa. Ei sellaista kukaan keksi itse. Nyt kun tiedän vastauksen, olen kyllä hämmästynyt siitä, miten mun ensivaikutelma osui oikeaan, Wikipedia:

Abezethibou is a demon and fallen angel described in the pseudepigrapha, Testament of Solomon. He followed Beelzebub upon his fall from heaven, and became an important demon in Hell. However, after his treason of rebelling against God during the War in Heaven, he is left with one red wing, as his other wing was torn off by angels trying to prevent his fall.[1] In Hell, Abezethibou held a significant position, often acting as a strategist and advisor to Beelzebub.

SI Resurrection!
A
Abezethibou

Viesti Kirjoittaja Abezethibou »

Disputator kirjoitti: 21 Huhti 2025, 01:04
Ihan hyvä avaus. En osaa pahemmin kommentoida itse aiheeseen, mutta tuo aloittajan nimimerkki on silleen hyvin valittu. Näin sen ensimmäisen kerran ja olin jotenkin vakuuttunut, että se on joku Mesopotamian jumala tai demoni, vähän niin kuin Manaaja-elokuvassa. Ei sellaista kukaan keksi itse. Nyt kun tiedän vastauksen, olen kyllä hämmästynyt siitä, miten mun ensivaikutelma osui oikeaan, Wikipedia:

Abezethibou is a demon and fallen angel described in the pseudepigrapha, Testament of Solomon. He followed Beelzebub upon his fall from heaven, and became an important demon in Hell. However, after his treason of rebelling against God during the War in Heaven, he is left with one red wing, as his other wing was torn off by angels trying to prevent his fall.[1] In Hell, Abezethibou held a significant position, often acting as a strategist and advisor to Beelzebub.
Hyvin huomattu! Valitsin nimimerkikseni yksisiipisen demonin sillä itselläni on enää vain yksi käsi. Oikea käsi ja jalka halvaantuivat aivoinfarktin seurauksena viime vuoden elokuussa. Joissain esoterisissa teksteissä Abezethibou kuvataan yksikätisenä demonina ja piirretään ilman toista siipeä ja kättä.
t
tuulispää

Viesti Kirjoittaja tuulispää »

Tiede on tutkimusta jossa tehdään jotakin uutta...ei sellaistya uutta josta ei ehkä aiemmin tiedettäisi lainkaan vaan uutta jostakin vanhasta tai katketaan sen tietämystä.  Toki jotakin mitattavaa uuttakin voi löytyä jos on löytyäkseen. Käsittääkseni dinojen uudelleen henkiin herättäminen ilman dinon omaa DNAta alkaa olla mahdollista...se ainaki on tiedettä. Onko moraalisesti oikein on eri asia.
K
Konsta

Viesti Kirjoittaja Konsta »

tuulispää kirjoitti: 22 Huhti 2025, 15:54
Tiede on tutkimusta jossa tehdään jotakin uutta...ei sellaistya uutta josta ei ehkä aiemmin tiedettäisi lainkaan vaan uutta jostakin vanhasta tai katketaan sen tietämystä. Toki jotakin mitattavaa uuttakin voi löytyä jos on löytyäkseen. Käsittääkseni dinojen uudelleen henkiin herättäminen ilman dinon omaa DNAta alkaa olla mahdollista...se ainaki on tiedettä. Onko moraalisesti oikein on eri asia.

Samaa kysymystä miettinyt.
Yleensä, jos aikaisemmin testataan eläimillä jonkin asian toimivuutta, sitä sovelletaan lopulta ihmisiin.
Todellakin, onko se moraalisesti oikein on aiheellinen kysymys aina.
t
tuulispää

Konsta kirjoitti: 22 Huhti 2025, 21:46
tuulispää kirjoitti: 22 Huhti 2025, 15:54
Tiede on tutkimusta jossa tehdään jotakin uutta...ei sellaistya uutta josta ei ehkä aiemmin tiedettäisi lainkaan vaan uutta jostakin vanhasta tai katketaan sen tietämystä. Toki jotakin mitattavaa uuttakin voi löytyä jos on löytyäkseen. Käsittääkseni dinojen uudelleen henkiin herättäminen ilman dinon omaa DNAta alkaa olla mahdollista...se ainaki on tiedettä. Onko moraalisesti oikein on eri asia.
Samaa kysymystä miettinyt.
Yleensä, jos aikaisemmin testataan eläimillä jonkin asian toimivuutta, sitä sovelletaan lopulta ihmisiin.
Todellakin, onko se moraalisesti oikein on aiheellinen kysymys aina.
Wiki:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiede

Tieteellinen tutkimus jakautuu perustutkimukseen ja soveltavaan tutkimukseen.[23] Perustutkimus tavoittelee tietoa, josta ei välttämättä ole suoraan käytännöllistä hyötyä. Soveltava tutkimus yrittää saavuttaa perustutkimuksen antaman tiedon avulla tietoa jotakin käytännöllistä tavoitetta varten. Lisäksi voidaan vielä erottaa kehittämistyö, joka perustuu tutkimustuloksiin ja pyrkii kehittämään uusia tai parempia välineitä, menetelmiä tai palveluja.[23]

Lisäksi tutkimus voidaan jakaa teoreettiseen ja empiiriseen tutkimukseen. Empiirisen tutkimuksen avulla testataan teoreettisen tutkimuksen tuottamia hypoteeseja ja se voidaan jaotella edelleen laadulliseen eli kvalitatiiviseen ja määrälliseen eli kvantitatiiviseen tutkimukseen. Laadullinen tutkimus tutkii asioita laadullisesti. Määrällinen tutkimus mittaa asioiden määrää tai suuruutta. Sen etuna on, että tuloksia voidaan käsitellä matemaattisesti ja tilastollisesti.
t
tuulispää

Voiko fibonaccilla olla tekemistä bitcoinien sijoittamisen kanssa ?
t
tuulispää

D.Cooper hyppäsi Boeing 727 koneesta rahamassin kanssa.

Tiede selvitti henkilöllisyyden noin 54 vuotta myöhemmin.

https://www.fbi.gov/history/famous-case ... -hijacking

Vastaa Viestiin