Uskotko että jonakin päivänä matkustamme sähköllä helposti kuten suihkareilla nykyään?

Ääniä yhteensä: 4
1. en usko (1) 25%
2. joo mutta ei 10 vuoteen (2) 50%
3. vety tulee ja lasersähkö tms (1) 25%
Lainaa
Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Kuten kaikki tietää olen spämmännyt ilmailuaiheisia videoita ja dataa kymmenillä ilmailusaiteilla jo 25 vuotta.

Olen saanut paljon kiritiikkiä, mutta olen oppinut paljon kyseenalaistamalla lähes kaiken.

Nyt ongelma on akut sähkölentämisessä ja monet koneet lentää vain 30-45 minuuttia akuilla ja osa energiasta menee mittariston ja lämmityksen ylläpitoon ( jopa siivetkin [etureuna] pitäisi lämmittää jäätävissä oloissa ) jne.

Akkujen energiatiheys on vain 1/20 osa siitä mitä samalla painolla on kerosiinissa ja bensoissa yleensä. Suurinpiirtein se tarkoittaa, että jos "oikea" matkustajakonen lentää 5 000 km...niin vastaava sähköleko lentää vain 250 km....jopa se lienisi jo ennätys.

Eli näin avaukseksi...lentokone kuvitellaan loppuun kalutuksi aiheeksi. Entä jos lentokoneet nykyään on suunniteltu käsikädessä viiden nykyisten voimalinjojen kanssa...mitä jos lentokone pitäisi kyetä näkemään uudella tavalla...joka palvelisi paremmin sähkölentämistä.

Vähentämällä vauhtia päästään pidemmälle jos siivet ova pidemmät koska tehontarve pienenee radikaalisti jolloin akut kestää pidempään.


Mitä muuta keksisimme ?

Huomasin että potkurikoneella suurin ajateltavissa nopeus on noin 950-1050 km/t. Eli transsooninen nopeus alue.

Transsoonisen koneen arkkitehtuuri on erillaista kuin jollain perus paipperilla tai sesnalla.

Ihan ajatuksena se että jos kone saataisiin lentämään hetken 1000 km/t...ja nousemaan minuuteissa (vaikka 30 minuutissa) 15-20 km korkeuteen niin pelkästään liitämällä 20 kilsasta 1/50 liitosuhteella päästään 1000 km...jos 20 km korkeuteen päästiin 30 miinuutissa noepeudella 1000 km/t niin on jo edetty 500 km.

Tämä 800-1500 km hyppimällä riittäisi Atlantin ylitykseen reitillä New Foundland-Nook-Kulusuk-Reykjavik-Färsaaret-Bergen. Pysähdyksissä menisi aikaa koska akut pitäisi vaihtaa....esim 4 x 1 hr.

1000 km/t nopeus tarvii ko potkurin...tai vast.
transsonic.jpg
transsonic.jpg (32.33 KiB) Katsottu 139 kertaa
Oliko vielä jotakin ?

 
Avatar
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Siis potkurilla varustettu keppihevonen pinkaisee pitkälle stratosfääriin, ja sitten liukuu ennen näkemättömällä 50:1 L/D-luvulla Grönlantiin ilman käyttövoimaa, mutta kuitenkin pyhällä hengellä paineistettuna ja lämmitettynä. Mitä jos edellä menevä keppihevonen leviää kiitotielle poikittain ja paskaksi, niin ilman käyttövoimaa jälkimmäinen tusahtaa samaan läjään kun ei muualle enää pääse?
 
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
QS kirjoitti: 25 Huhti 2025, 21:01 Siis potkurilla varustettu keppihevonen pinkaisee pitkälle stratosfääriin, ja sitten liukuu ennen näkemättömällä 50:1 L/D-luvulla Grönlantiin ilman käyttövoimaa, mutta kuitenkin pyhällä hengellä paineistettuna ja lämmitettynä. Mitä jos edellä menevä keppihevonen leviää kiitotielle poikittain ja paskaksi, niin ilman käyttövoimaa jälkimmäinen tusahtaa samaan läjään kun ei muualle enää pääse?
Lentokoneissa pitää aina olla 15 minuutin reservi. Eli ihan liitämällä tiiliskivellä ei päästä 50/1 liitosuhteeseen.

😅

Aurinkokennot tuottaa päiväsaikaan sähköä...samoin polkimet matkustajilla tuottaa koneesta riippuen mahdollisesti paineistuksen ja sähkölaitteiden tarviman energian. Polkimet estää myös laskimotukokset pitkillä matkoilla.

Täysin eri asia on sitten se että voitaisiinko polkemalla pelkästään ylittää Atlantti jollain 50 km/t nopeudella....mahdollisesti...mutta akuista voitaisiin saada hieman potkua lisää. Tällaisessa koneesa liitoluku pitääkin olla jo 50-70 luokassa.

Esittämäni nopea potkurikone voisi olla kivempi matkustajille jotka haluaa ylittää Atlantin 6-8 tunnissa.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Tässä "silitysrauta" laskeutuu ilman moottoritehoa:

Avatar
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
tuulispää kirjoitti: 26 Huhti 2025, 07:02
QS kirjoitti: 25 Huhti 2025, 21:01 Siis potkurilla varustettu keppihevonen pinkaisee pitkälle stratosfääriin, ja sitten liukuu ennen näkemättömällä 50:1 L/D-luvulla Grönlantiin ilman käyttövoimaa, mutta kuitenkin pyhällä hengellä paineistettuna ja lämmitettynä. Mitä jos edellä menevä keppihevonen leviää kiitotielle poikittain ja paskaksi, niin ilman käyttövoimaa jälkimmäinen tusahtaa samaan läjään kun ei muualle enää pääse?
Lentokoneissa pitää aina olla 15 minuutin reservi.
vähintään 45 min matalalla korkeudella lentämiseen, jonka lisäksi riittävä määrä varakentälle pääsemiseksi.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
QS kirjoitti: 26 Huhti 2025, 10:43
tuulispää kirjoitti: 26 Huhti 2025, 07:02
QS kirjoitti: 25 Huhti 2025, 21:01 Siis potkurilla varustettu keppihevonen pinkaisee pitkälle stratosfääriin, ja sitten liukuu ennen näkemättömällä 50:1 L/D-luvulla Grönlantiin ilman käyttövoimaa, mutta kuitenkin pyhällä hengellä paineistettuna ja lämmitettynä. Mitä jos edellä menevä keppihevonen leviää kiitotielle poikittain ja paskaksi, niin ilman käyttövoimaa jälkimmäinen tusahtaa samaan läjään kun ei muualle enää pääse?
Lentokoneissa pitää aina olla 15 minuutin reservi.
vähintään 45 min matalalla korkeudella lentämiseen, jonka lisäksi riittävä määrä varakentälle pääsemiseksi.
  Ei sähkökoneilla voi olla sellaista reserviä...vasinkaan jos sillä pääsee 1000 km/t. Eikä tarvikkaan olla jo matkat ovat vain 800-1000 km.
Avatar
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
tuulispää kirjoitti: 26 Huhti 2025, 10:55
QS kirjoitti: 26 Huhti 2025, 10:43
vähintään 45 min matalalla korkeudella lentämiseen, jonka lisäksi riittävä määrä varakentälle pääsemiseksi.
Ei sähkökoneilla voi olla sellaista reserviä...vasinkaan jos sillä pääsee 1000 km/t.
Jep, joten tankkeihin jotain muuta kuin sähköä.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Sähkölentämisessä on tullut erikoiseksi kätytännöksi se että lennetään koptereilla...vaikka niiden tehontarve on suurempi kuin lentokoneilla...sen takia aikoinaan keksittiin V-22 Osprey....eli pidemmälle lentävä VTOL lentokone.



Quadrokopterityyliset lentolaitteet ovat eksoottisia mutta ei niillä voi matkustaa minnekään kauas.

Lilium meni juuri konkkaan:




Blackfly maksaa 200 000 usd....ja liikkuu 20 mailia max.




Lentokone ALIA CX300 sensijaan lensi USAn halki...usealla välilaskulla mutta silti...20 x pidempia matkoja kuin Blackfly:

Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
QS kirjoitti: 26 Huhti 2025, 11:11
tuulispää kirjoitti: 26 Huhti 2025, 10:55
QS kirjoitti: 26 Huhti 2025, 10:43
vähintään 45 min matalalla korkeudella lentämiseen, jonka lisäksi riittävä määrä varakentälle pääsemiseksi.
Ei sähkökoneilla voi olla sellaista reserviä...vasinkaan jos sillä pääsee 1000 km/t.
Jep, joten tankkeihin jotain muuta kuin sähköä.
 Tämä Alia CX 300 ( edellä video ) lentää 600+ km yhdellä latauksella. Eli aletaan olla lähellä toimivaa sähköistä matkustajakonetta.

https://www.aerospacetestinginternation ... tests.html


Heart Aerospace X1 väittää omansa liikkuvan 800 km...mutta se onkin hybridi.

Avatar
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
1/2 vuosisadan kuluttua akkuteknologiat voisivat olla tasolla, joka mahdollistaisi hybridipotkurit kaupalliseen käyttöön.

Lyhyet matkat (n. 200km) ovat melko menneisyyttä, sillä raiteet ovat nopeampi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto näille sähköpotkureille. Jos multa kysyttäisiin, niin perinteinen lyhyen matkan syöttöliikenne lentäen hiipuu 50 vuodessa ihan minimiin.

On kyllä markkina-alueita, joissa vaikka saariryhmän eri saarien väliset lyhyet lennot ovat toimiva juttu. Jos mennään 100v eteenpäin, niin onhan tuo mahdollinen skenaario, ainakin joku hybriditeknologia.

 
Vastaa Viestiin