Uskotko että jonakin päivänä matkustamme sähköllä helposti kuten suihkareilla nykyään?

Ääniä yhteensä: 4
1. en usko (1) 25%
2. joo mutta ei 10 vuoteen (2) 50%
3. vety tulee ja lasersähkö tms (1) 25%
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
QS kirjoitti: 26 Huhti 2025, 11:46 1/2 vuosisadan kuluttua akkuteknologiat voisivat olla tasolla, joka mahdollistaisi hybridipotkurit kaupalliseen käyttöön.

Lyhyet matkat (n. 200km) ovat melko menneisyyttä, sillä raiteet ovat nopeampi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto näille sähköpotkureille. Jos multa kysyttäisiin, niin perinteinen lyhyen matkan syöttöliikenne lentäen hiipuu 50 vuodessa ihan minimiin.

On kyllä markkina-alueita, joissa vaikka saariryhmän eri saarien väliset lyhyet lennot ovat toimiva juttu. Jos mennään 100v eteenpäin, niin onhan tuo mahdollinen skenaario, ainakin joku hybriditeknologia.

 
Ainakin sen (sähkömatkis) äänettömyys voi olla plussaa monelle.
Avatar
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
tuulispää kirjoitti: 26 Huhti 2025, 12:03
QS kirjoitti: 26 Huhti 2025, 11:46 1/2 vuosisadan kuluttua akkuteknologiat voisivat olla tasolla, joka mahdollistaisi hybridipotkurit kaupalliseen käyttöön.

Lyhyet matkat (n. 200km) ovat melko menneisyyttä, sillä raiteet ovat nopeampi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto näille sähköpotkureille. Jos multa kysyttäisiin, niin perinteinen lyhyen matkan syöttöliikenne lentäen hiipuu 50 vuodessa ihan minimiin.

On kyllä markkina-alueita, joissa vaikka saariryhmän eri saarien väliset lyhyet lennot ovat toimiva juttu. Jos mennään 100v eteenpäin, niin onhan tuo mahdollinen skenaario, ainakin joku hybriditeknologia.


 
Ainakin sen (sähkömatkis) äänettömyys voi olla plussaa monelle.
Kotoinen esimerkki pääkaupunkiseudulta Tampereen keskustan alueelle tai päinvastoin. Lentäen matka on kaikilla mittareilla tarkasteltuna täysin järjetön. Täysin. Hinta, mukavuus, aikataulut, nopeus, päästöt ja mikä tahansa muu mieleen tuleva peruste tukee junaa. Lentäminen ei ole tällä vuosituhannella enää järkevä lyhyelle matkalle.

Harvaan asutuissa kehitysmaissa, kuten Suomessa, on kauempaa tulevien ja kauas lähtevien lentojen syöttöliikennettä, kun meillä rautateitä ei ole rakennettu lentoasemien läpi. Muualla tuo syöttöliikennekin on katoavaa kansanperinnettä.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
QS kirjoitti: 26 Huhti 2025, 12:14
tuulispää kirjoitti: 26 Huhti 2025, 12:03
QS kirjoitti: 26 Huhti 2025, 11:46 1/2 vuosisadan kuluttua akkuteknologiat voisivat olla tasolla, joka mahdollistaisi hybridipotkurit kaupalliseen käyttöön.

Lyhyet matkat (n. 200km) ovat melko menneisyyttä, sillä raiteet ovat nopeampi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto näille sähköpotkureille. Jos multa kysyttäisiin, niin perinteinen lyhyen matkan syöttöliikenne lentäen hiipuu 50 vuodessa ihan minimiin.

On kyllä markkina-alueita, joissa vaikka saariryhmän eri saarien väliset lyhyet lennot ovat toimiva juttu. Jos mennään 100v eteenpäin, niin onhan tuo mahdollinen skenaario, ainakin joku hybriditeknologia.




 
Ainakin sen (sähkömatkis) äänettömyys voi olla plussaa monelle.
Kotoinen esimerkki pääkaupunkiseudulta Tampereen keskustan alueelle tai päinvastoin. Lentäen matka on kaikilla mittareilla tarkasteltuna täysin järjetön. Täysin. Hinta, mukavuus, aikataulut, nopeus, päästöt ja mikä tahansa muu mieleen tuleva peruste tukee junaa. Lentäminen ei ole tällä vuosituhannella enää järkevä lyhyelle matkalle.

Harvaan asutuissa kehitysmaissa, kuten Suomessa, on kauempaa tulevien ja kauas lähtevien lentojen syöttöliikennettä, kun meillä rautateitä ei ole rakennettu lentoasemien läpi. Muualla tuo syöttöliikennekin on katoavaa kansanperinnettä.
Mikä mielestäsi on minimimatka joka lentokoneella olisi hyvä päästä turvallisesti matkustamaan ?

Jos tuo punkero ( ALIA CX300 ) pääsee 630 km niin sillähän pääsee stadista Ouluun.

Jos päästään Stadista Rovaniemelle niin onko se siinä ?
Avatar
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
tuulispää kirjoitti: 26 Huhti 2025, 13:03 Mikä mielestäsi on minimimatka joka lentokoneella olisi hyvä päästä turvallisesti matkustamaan ?

Jos tuo punkero ( ALIA CX300 ) pääsee 630 km niin sillähän pääsee stadista Ouluun.

Jos päästään Stadista Rovaniemelle niin onko se siinä ?
Kaupallisessa liikenteessä tarkasti säännelty, kyse ei ole vain mielipiteestä. Varakenttä voi olla sääolosuhteista rippuen hyvinkin kaukana. Voisi helposti olla tilanne, jossa Helsinki on varakenttä, jolloin pitää päästä takaisin asti. Tai joku paikka Ruotsissa, jos Rovaniemi ei kelpaisi syystä tai toisesta. Plus muut polttoainereservit.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Sanoisin että 2040-luvulla tai myöhemmin voisi olla jonkin sortin hybridejä käytössä. Pieniä muutaman hengen koneita aikaisemminkin.
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Abezethibou kirjoitti: 26 Huhti 2025, 13:55 Sanoisin että 2040-luvulla tai myöhemmin voisi olla jonkin sortin hybridejä käytössä. Pieniä muutaman hengen koneita aikaisemminkin.
Kyllä tuo ALIA CX300 nyt todistaa jotakin muuta.

Koneen täytyy olla todella kevyt akut parhaita jne jne.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Sähköllä tuskin päästään nykyisten puhallinturbiinikoneiden nopeuksiin.

Mitä Tuulispää tarkoitat Lasersähköllä?
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Kontra kirjoitti: 26 Huhti 2025, 19:34 Sähköllä tuskin päästään nykyisten puhallinturbiinikoneiden nopeuksiin.

Mitä Tuulispää tarkoitat Lasersähköllä?
On esitetty ajatuksia laser tyyppisesta suuntaajasta joka toisi ilmassa olecaan koneeseen virtaa lennon aikana.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
tuulispää kirjoitti: 26 Huhti 2025, 19:38
Kontra kirjoitti: 26 Huhti 2025, 19:34 Sähköllä tuskin päästään nykyisten puhallinturbiinikoneiden nopeuksiin.

Mitä Tuulispää tarkoitat Lasersähköllä?
On esitetty ajatuksia laser tyyppisesta suuntaajasta joka toisi ilmassa olecaan koneeseen virtaa lennon aikana.
Jaa että maasta lähetettäisi säteilyenergiaa koneelle? 
Niin, onhan niitä Laser-aseita ja taitaa olla míroaaltoaseitakin. Valtamerta ylitettäessä etäisyydet on liian suuret, mutta nousussa hyvinkin voisi avittaa, kun tehontarve on suuri.
Jaa, itsehän minä vuosia sitten tuolla vanhassa ketjussa tuota ajatusta mikroaaltotehon siirrosta  nousussa toinkin esiin. 
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Miksei nousussa voitaisi käyttää apuvoimana hinaajia, kuten purjekoneilla?

Suurteholaseria käytettäessä ihmisten suojaaminen on varmistettava, samoin mikroaaltotehon siirrossa. 
Vastaa Viestiin