Uskotko että jonakin päivänä matkustamme sähköllä helposti kuten suihkareilla nykyään?

Ääniä yhteensä: 4
1. en usko (1) 25%
2. joo mutta ei 10 vuoteen (2) 50%
3. vety tulee ja lasersähkö tms (1) 25%
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Konsta kirjoitti: 03 Touko 2025, 19:05 Täälläkin satoi lunta tai todennäköisemmin räntää, mutta suli lähes saman tien.
Muistelin nuoruuttani ja laminaarivirtausten sekä turbulenssien eroja nostoon vaikuttavina asioina, termiikkien hakua ja mihin ne todennäköisemmin sijoittuvat maastossa, oli PIK 21, kuumailmapallot tulivat, "riippuliitovouhotus" alkoi monilla, oli polttomoottorit, hehkutulppa ja diesel ja niiden sisäänajo, sähkömoottorit tulivat, pienoisraketit ja niiden polttoaineet, tehokkaimmaksi polttoaineeksi osoittautui kaliumkloraatti ja alumiinijauhe, mutta sopivaa binderia en löytänyt, erilaiset lennokit laidasta laitaan, kaarien muotoilu ja sen vaikutus liito-ominaisuuksiin, siipien haritus, siimaohjatut, taistelulennokit, joita en kyllä rakennellut ajanpuutteen vuoksi, voi olihan niitä.....
Suihkumoottorit teki tuloaan, mutta olivat todella kalliita. Radio-ohjaus oli jo vanha asia.
Harrastus sai minut tutustumaan aerodynamiikkaan ja kiinnostumaan todella siitä.
Paljon valitettavasti jo unohtanut.
Ps. Tsukki tuli, silloin oli myynnissä Esa, Esko1, Tikka, Kiuru, Raika, (ei enää vuosiin) Graupnerin mallisto kiinnosti jne.
Ps 2 Edelleenkin aikuisena ihmettelen pienten ritsalla ammuttavien lennokkien lento-ominaisuuksia, tässä tapauksessa liito-ominaisuuksia ja ehkä eniten Phantom hävittäjän (koottava malli) liitoa, kun heitin kädestä pihanurmelle.
HARRASTUKSET TAKAISIN 😎




 
Joo kannatetaan...itse olen nyt harrastuksessani melko syvällä...keskustelen hollantilaisen tuulivoimaekspertin kanssa ja yhtälöt joilla voidaan tarkastella ns pyörivän ( tiukkaa ympyrärataa ) siiven hyvyyttä ovat yllättäviä mutta avaa silmät todellisuuteen. Todellisuus on se että pöydällä oleva lapapari pitäisi saada sellaiseksi kun se on suunniteltu...ja ominaisuudet vastaaviksi kuin mitä nyt 10 vuotta asian tutkiskelulla on tullut huomattua oikeaksi.

Luonnostelin eilen sen matkustajakoneen jolla pitäisi tehdä historiaa jos sitä voidaan tehdä...sain A4 arkin verran laskelmia ja putkelle koneen jonka kärkiväki on sama kuin Solar Impulsella ( 2 ) mutta pituutta 50 metriä ( 28 m enemmän kuin SI 2:lla )...ja pintalaa 1355 m2.

Jos se sijoitetaan toimimaan päiväntasaajalle ja lennetään kohti auringon laskusuuntaa hieman ennen keskipäivää niin 15 000 kilolla akkuja ja 100 matkustajaa ollaan 4300 km rangessa....jopa 4800 km mutta silloin vauhti hidastuu ja ollaan pidempään auringon valon varassa. Koneessa on 500 kw enemmän kennotehoa kuin Solar Impulsen kennot tuottivat...noin 9-10 x enemmän. Optiona on että matkustajat tuottavat itse paineistukseen ja viihde-elektroniikkaan tarviman virran polkemalla ja näin välttäen laskimotukokset ( kilomattitunteina koin 50-100...riippuen matkasta ).

Kone on verrattain yksinkertainen mutta ei perinteinen...enemmän kuin Vincent Burnellin viimeiset matkustaja/cargo koneet.

Se on kärkiväliltään 2 x B 737 ja painaa vain 63% siitä mikä on B 737 MTOW ja cruisaa puolet hitaampaa. Nostovoimaa tuottavaa alaa siivessä on 15 x enemmän kuin B 737ssä...eli indusoitua vastusta ei juuri lainkaan mutta parasiittista vastusta huomattavasti enemmän. Siipikuormitus on näin ollen myös yli 15 x pienempi...eli konee lilluu ilmassa ...tavallaan...kuin lumpeenlehti vedessä. Kuten huomasitte Sunseeker 1ssa oli iso potkuri 3 m halkaisija tässä on lavat 12 metrisiä joka parantaa aerodynaamista tehokkuutta huomattavasti...koska potkurin lapa on kuin lentokoneen siipi....spanefficiency merkkaa paljon. Mootttoreita on riittävästi...enemmän kuin 1.

Skaalasin sen takaisin lennokkikokoon ( 1/20 ) ja sain koneen joka lentäisi mallina spekseiltään....heittämällä....eli olisi realistinen...toki työntövoimaltaan alarajoilla...mutta RE -alue huomioon ottaen erinomainen.

Liitteenä koneet joiden sähköinen työntöpotkuriversio olisi jotain hieman sinnepäin. Olen näitä kymmeniä jo luonnostellut aiemmin joten ruuti oli kuivaa.

Burnelli-GB-888.jpg
Burnelli-GB-888.jpg (94.83 KiB) Katsottu 188 kertaa
image006.jpg
image006.jpg (24.29 KiB) Katsottu 188 kertaa
andrei-stanavov-tb-ren-7-2.jpg
andrei-stanavov-tb-ren-7-2.jpg (194.45 KiB) Katsottu 188 kertaa

Herättääkö avaukseni matkustajakoneessa ajatuksia ?

50 kg/m2 siipikuormitus tekee siitä tavallaan ultrakevyen.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
tuulispää kirjoitti: 04 Touko 2025, 09:13
Kontra kirjoitti: 03 Touko 2025, 17:20
tuulispää kirjoitti: 03 Touko 2025, 12:18
Kontra kirjoitti: 03 Touko 2025, 12:06
tuulispää kirjoitti: 03 Touko 2025, 11:05 Lentokoneen lentäminen perustuu kahteen asiaan.

Koneen massan pitää olla vastaava kuin nostovoima...tai hieman vähemmän....ja koneen tuottama vastus tulee olla pienempi kuin moottoreiden työntövoima.

Satoja muita asioita liittyy tähän...mitä parempi liitoluku ( lift/drag ) sitä vähemmän tarvitaan tehoa.

Liitolukua saadaan pitkistä siivistä ja keveydestä....sekä alhaisesta vastuksesta.

Reynoldsin luku on ratkaiseva monessa asiassa.

Laminaarisuus ja turblenttinen virtaus ovat myös tärkeitä ymmärtää.
Sanot: koneen tuottama vastus tulee olla pienempi kuin moottoreiden työntövoima.

Ilmanvastus matkanopeudella on yhtä suuri kuin moottorien työntövoima. Jos se olisi pienempi, koneen nopeus nousisi yhtä suureksi kuin suihkun nopeus vastasuuntaan, mikä on mahdotonta, koska kone ei lennä vaakalentoa vakionopeudella ilman työntövoimaa. Suihkun nopeus on oltava suurempi kuin koneen nopeus, muuten ei työntövoimaa synny.
Kyse on nyansseista.

---

Täällä tulee nyt lunta.
Ei ole mikään nyanssi, vaan moottorilentokoneen lentofysiikan koko perusta - työntövoiman ja ilmanvastusvoiman yhtäsuuruus vakionopeudella vaakalennossa.
Pelkästään siivekkeiden käyttäminen lisää tehontarvetta koska ne jarruttaa...se on nyassi...myös tämän voiman tulee moottorintehon kompensoida...samoin turbulenssien aiheuttamat epäjatkuvuudet aerodynamiikassa yms. Alkaako fysiikka nyt aueta sinulle ja nyanssit ? Tehon tulee olla suurempi tai yhtä suuri.
Lentokone ja moottorit suunnitellaan matkantekoa varten, ja matkalennolla ilmavastuksen voittaminen on moottorien ainoa tehtävä, ja sitä varten moottorit suunnitellaan. 
Mutta kun lentokone on ensin saatava siihen matkakorkeuteen, sekin on moottoreiden pakollinen sivutehtävä, ja ilmanvastuksen lisäksi on vielä nostettava koneen potentiaalienergiaa. Moottorit ylikuormittuvat nousussa ja ylirasituksen kestävyys on oleellinen osa suunnittelua.   
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Kontra kirjoitti: 04 Touko 2025, 10:34
tuulispää kirjoitti: 04 Touko 2025, 09:13
Kontra kirjoitti: 03 Touko 2025, 17:20
tuulispää kirjoitti: 03 Touko 2025, 12:18
Kontra kirjoitti: 03 Touko 2025, 12:06
tuulispää kirjoitti: 03 Touko 2025, 11:05 Lentokoneen lentäminen perustuu kahteen asiaan.

Koneen massan pitää olla vastaava kuin nostovoima...tai hieman vähemmän....ja koneen tuottama vastus tulee olla pienempi kuin moottoreiden työntövoima.

Satoja muita asioita liittyy tähän...mitä parempi liitoluku ( lift/drag ) sitä vähemmän tarvitaan tehoa.

Liitolukua saadaan pitkistä siivistä ja keveydestä....sekä alhaisesta vastuksesta.

Reynoldsin luku on ratkaiseva monessa asiassa.

Laminaarisuus ja turblenttinen virtaus ovat myös tärkeitä ymmärtää.
Sanot: koneen tuottama vastus tulee olla pienempi kuin moottoreiden työntövoima.

Ilmanvastus matkanopeudella on yhtä suuri kuin moottorien työntövoima. Jos se olisi pienempi, koneen nopeus nousisi yhtä suureksi kuin suihkun nopeus vastasuuntaan, mikä on mahdotonta, koska kone ei lennä vaakalentoa vakionopeudella ilman työntövoimaa. Suihkun nopeus on oltava suurempi kuin koneen nopeus, muuten ei työntövoimaa synny.
Kyse on nyansseista.

---

Täällä tulee nyt lunta.
Ei ole mikään nyanssi, vaan moottorilentokoneen lentofysiikan koko perusta - työntövoiman ja ilmanvastusvoiman yhtäsuuruus vakionopeudella vaakalennossa.
Pelkästään siivekkeiden käyttäminen lisää tehontarvetta koska ne jarruttaa...se on nyassi...myös tämän voiman tulee moottorintehon kompensoida...samoin turbulenssien aiheuttamat epäjatkuvuudet aerodynamiikassa yms. Alkaako fysiikka nyt aueta sinulle ja nyanssit ? Tehon tulee olla suurempi tai yhtä suuri.
Lentokone ja moottorit suunnitellaan matkantekoa varten, ja matkalennolla ilmavastuksen voittaminen on moottorien ainoa tehtävä, ja sitä varten moottorit suunnitellaan.
Mutta kun lentokone on ensin saatava siihen matkakorkeuteen, sekin on moottoreiden pakollinen sivutehtävä, ja ilmanvastuksen lisäksi on vielä nostettava koneen potentiaalienergiaa. Moottorit ylikuormittuvat nousussa ja ylirasituksen kestävyys on oleellinen osa suunnittelua.
Tuolla siipi kuormituksella se nousee ylös kuin hississä...melkein ilman vastusta.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Riitaan tarvitaan aina vähintään kaksi ja aikuiset ihmiset kykenevät olemaan asioista myös eri mieltä ilman riitelyä.
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Yökevennys 😎
Lentäviä siipiä on kehitelty maailman sivu. Kieltämättä tyylikkään näköinen tuo Boing....
Liikunnasta saatava kansanterveydellinen hyöty olisi kieltämättä suuri matkustajien itsepoljettavissa propelliversioissa, mutta yli 65-vuotiaille olisi kyllä annettava hieman alennusta lentolippujen hinnoista ja kahveet olis kuitenkin pakko tarjota matkan aikana lentoyhtiön puolesta.
Itse tykkäisin kovasti jos lentoemännät esimerkiksi tanssahtelisivat rytmikkään musiikin tahdissa, niin motivaatio hyödylliseen liikuntaankin asettuisi kuin itsestään kohdilleen.

Ps.
Ilmastohyötykin olisi huomattava kun riisi tai kaurapuuro sanoisi ei fossiilisille polttoaineille.









 
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Konsta kirjoitti: 06 Touko 2025, 00:54 Yökevennys 😎
Lentäviä siipiä on kehitelty maailman sivu. Kieltämättä tyylikkään näköinen tuo Boing....
Liikunnasta saatava kansanterveydellinen hyöty olisi kieltämättä suuri matkustajien itsepoljettavissa propelliversioissa, mutta yli 65-vuotiaille olisi kyllä annettava hieman alennusta lentolippujen hinnoista ja kahveet olis kuitenkin pakko tarjota matkan aikana lentoyhtiön puolesta.
Itse tykkäisin kovasti jos lentoemännät esimerkiksi tanssahtelisivat rytmikkään musiikin tahdissa, niin motivaatio hyödylliseen liikuntaankin asettuisi kuin itsestään kohdilleen.

Ps.
Ilmastohyötykin olisi huomattava kun riisi tai kaurapuuro sanoisi ei fossiilisille polttoaineille.

 
Löysin uuden sähköisen huokean työntövoimalaitteen...199 euron lehtipuhallin...Milwaukee. 12,2 N työntövoima...193 km/t suihkun nopeus.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
Iltaa Tuulispää, painava kevennys tähän  😎
Ei muuta kuin rakentamaan prototyyppiä.

Onko kysymyksessä tavallaan jonkinlainen muunnos liitovarjosta ?
Olen nähnyt myös "liitopukuja" en tosin tiedä niiden virallista nimeä ja joiden voimanlähteenä oli pieni suihkumoottori ja meno oli hurjaa. Käytettäköön tuota sanaa, koska lentäjähän näytti melkeinpä teräsmieheltä.
Noita kaikkiahan joutuu kohta ajattelemaan ja vieläpä vakavissaan.
Lainaa
Re: Sähkölentämisen haasteet ja mahdollisuudet !
ChatGPTn mukaan 400 wh akkuja tarvitaan 96 kiloa kun lennetään 899 km akuilla 300 kiloisella koneella jossa 8,6 m2 kantavaa alaa...liitoluku 20.
Vastaa Viestiin