Mä tein käytännössä ihan saman laskelman viikko viikko sitten kun päätin testata samaa kuin sinäkin. Kun vertailin laskelmia, niin periaate oli sama, mutta tulokset olivat kuitenkin erilaisia, sulla on ylimääräinen imaginaariyksikkö i mukana, WTF?
Nämä matriisit toteuttavat \((\gamma^0)^2=-1, (\gamma^i)^2=+1\), kuten pitääkin.QS kirjoitti:...ja Diracin matriisit signatuurissa (-,+,+,+)
\(\begin{align*}
\gamma^0&=\begin{bmatrix}
0 & 0 & -i & 0 \\
0 & 0 & 0 & -i \\
-i & 0 & 0 & 0 \\
0 & -i & 0 & 0 \\
\end{bmatrix}\\ \\
\gamma^1&=\begin{bmatrix}
0 & 0 & 0 & -i \\
0 & 0 & -i & 0 \\
0 & i & 0 & 0 \\
i & 0 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix},
\gamma^2=\begin{bmatrix}
0 & 0 & 0 & -1 \\
0 & 0 & 1 & 0 \\
0 & 1 & 0 & 0 \\
-1 & 0 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix},
\gamma^3=\begin{bmatrix}
0 & 0 & -i & 0 \\
0 & 0 & 0 & i \\
i & 0 & 0 & 0 \\
0 & -i & 0 & 0 \\
\end{bmatrix}\\
\end{align*}\)
Nämä matriisit toteuttavat \((\gamma^0)^2=+1, (\gamma^i)^2=-1\), kuten pitääkin.Disputator kirjoitti:...
ja Diracin matriisit signatuurissa (+,-,-,-)
\(\begin{align*}
0 & 0 & 1 & 0 \\
0 & 0 & 0 & 1 \\
1 & 0 & 0 & 0 \\
0 & 1 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix}\\ \\
0 & 0 & 0 & 1 \\
0 & 0 & 1 & 0 \\
0 & -1 & 0 & 0 \\
-1 & 0 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix},
\gamma^2=\begin{bmatrix}
0 & 0 & 0 & -i \\
0 & 0 & i & 0 \\
0 & i & 0 & 0 \\
-i & 0 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix},
\gamma^3=\begin{bmatrix}
0 & 0 & 1 & 0 \\
0 & 0 & 0 & -1 \\
-1 & 0 & 0 & 0 \\
0 & 1 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix}
\end{align*}\)
Joo, Weinberg on lähes ainoa aiheeseen liittyvä teos, joka poikkeavaa signattuuria käyttää, minkä seurauksena kirjan tuloksia ei voi suoraan verrata ristiin muiden teostan kanssa. Lisää jännitysmomenttia näiden pureskelussaDisputator kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 10:26Sunnuntaiaamua!Mä tein käytännössä ihan saman laskelman viikko viikko sitten kun päätin testata samaa kuin sinäkin. Kun vertailin laskelmia, niin periaate oli sama, mutta tulokset olivat kuitenkin erilaisia, sulla on ylimääräinen imaginaariyksikkö i mukana, WTF?
Syy löytyikin tuosta Weinbergin valinnasta metriikalle, hän käyttää signatuuria (-,+,+,+), kun kaikki muut näkemäni lähteet käyttävät signatuuria (+,-,-,-). En tullut tälläistä ajatelleksikaan ennen kuin nyt, koska olen aina pelannut (+,-,-,-)-peliä, kun ollaan kvanttimekaniikan maailmassa, suhtiksessa sitten signatuurit ovat miten sattuu...
Tässä nuo sun gammamatriisit:Nämä matriisit toteuttavat \((\gamma^0)^2=-1, (\gamma^i)^2=+1\), kuten pitääkin.QS kirjoitti:...ja Diracin matriisit signatuurissa (-,+,+,+)
\(\begin{align*}
0 & 0 & -i & 0 \\
0 & 0 & 0 & -i \\
-i & 0 & 0 & 0 \\
0 & -i & 0 & 0 \\
\end{bmatrix}\\ \\
0 & 0 & 0 & -i \\
0 & 0 & -i & 0 \\
0 & i & 0 & 0 \\
i & 0 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix},
\gamma^2=\begin{bmatrix}
0 & 0 & 0 & -1 \\
0 & 0 & 1 & 0 \\
0 & 1 & 0 & 0 \\
-1 & 0 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix},
\gamma^3=\begin{bmatrix}
0 & 0 & -i & 0 \\
0 & 0 & 0 & i \\
i & 0 & 0 & 0 \\
0 & -i & 0 & 0 \\
\end{bmatrix}\\
\end{align*}\)
Minun laskelmissani oli (viestiäsi muokaten):
Nämä matriisit toteuttavat \((\gamma^0)^2=+1, (\gamma^i)^2=-1\), kuten pitääkin.Disputator kirjoitti:...
ja Diracin matriisit signatuurissa (+,-,-,-)
\(\begin{align*}
0 & 0 & 1 & 0 \\
0 & 0 & 0 & 1 \\
1 & 0 & 0 & 0 \\
0 & 1 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix}\\ \\
0 & 0 & 0 & 1 \\
0 & 0 & 1 & 0 \\
0 & -1 & 0 & 0 \\
-1 & 0 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix},
\gamma^2=\begin{bmatrix}
0 & 0 & 0 & -i \\
0 & 0 & i & 0 \\
0 & i & 0 & 0 \\
-i & 0 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix},
\gamma^3=\begin{bmatrix}
0 & 0 & 1 & 0 \\
0 & 0 & 0 & -1 \\
-1 & 0 & 0 & 0 \\
0 & 1 & 0 & 0 \\
\end{bmatrix}
\end{align*}\)
Siis, jos vaihtaa metriikan signatuurin, pitää gammamatriisit muuttaa kertoimella +i tai -i:
\(\gamma^{\mu}\to\pm i \gamma^{\mu}\)
Hmm, katsotaan miten antikommutaattori muuttuu kun \(\pm i \) kerrointa käytetään gammamatriiseissa, jos
\(\{\gamma^\mu,\gamma^\nu\}= 2 g^{\mu\nu}\\\) niin silloin \(\{\pm i\gamma^\mu,\pm i\gamma^\nu\}= -2 g^{\mu\nu}\\\)
Yes! metriikan signatuuri muuttui.
Kyllä, tuo Weinbergin valitsema signatuuri luultavasti tuo mukanaan ylimääräisiä miinusmerkkejä sinne sun tänne. En tosiaan huomannut tota aikaisemmin.
Okei, ilmankos mun mielestä sun antamassa \(\gamma^5\) matriisissa oli mun mielestä "väärä" merkki.QS kirjoitti:Weingergissa muuten \(\gamma_5 \) on etumerkillä -i, kun lähes kaikilla muilla on +i. Tuo ei vaikuta kommutointiin \(\{\gamma_5,\gamma^\mu\}=0\), mutta varmasti johonkin vaikuttaa. En ole varma mihin.
Koetin edellistä laskiessani saada käsityksen miksi hän määrittelee useimmista poiketen \( \gamma_5=-i(\gamma^0\gamma^1\gamma^2\gamma^3)\), mutta en saanut selvää. Liittynee signatuuriin tämäkin.Disputator kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 13:24Okei, ilmankos mun mielestä sun antamassa \(\gamma^5\) matriisissa oli mun mielestä "väärä" merkki.QS kirjoitti:Weingergissa muuten \(\gamma_5 \) on etumerkillä -i, kun lähes kaikilla muilla on +i. Tuo ei vaikuta kommutointiin \(\{\gamma_5,\gamma^\mu\}=0\), mutta varmasti johonkin vaikuttaa. En ole varma mihin.
En tiedä syytä merkin valintaan, mutta jos nyt tuon \(\gamma^5\) tai \(\gamma_5\) (yksi lähteeni kirjaa indeksin 5 ylös, mutta tällä ei väliä) määrittelee tulona:
Vielä tarkemmin ajatellen, itseasiassa kaikki matriisien A,B,C,D,... väliset polynomiyhtälöt kuten esimerkiksi:Disputator kirjoitti: ↑11 Helmi 2024, 15:12...
Itse asiassa taitaa olla niin, että kaikki gammamatriiseista muodostetut 4-muuttujan "polynomit" säilyttävät muotonsa Paulin teoreman mukaisessa munnoksessa.