Yksi hämmennyksen/sekaannuksen aihe on mulle aina ollut se, että tosiaankin itse kantavektorit e muuttuvat kovariantisti, mutta toisaalta kantavektoritkin ovat ihan tavallisia vektoreita ja siksi niiden komponettiesitykset, e =(1,0), muuttuvat kontravariantisti. Tämä on lähes yhtä sekava sotkun aihe kuin akt/pass-muunnokset.QS kirjoitti: ↑28 Helmi 2024, 18:27...
Toimii myös puhtaan rotaation euklidisen kannan \(\mathbf{\hat e}_i\) muunnoksessa. Mutta menee pieleen, kun muunnan 4-dim kannan \(\mathbf{\hat e}_\mu\). Syynä täytyy olla se, että muunsin Minkowskiavaruuden kantavektorit ikään kuin ne olisivat kontravariantteja komponentteja. Kantavektorit muuntuvat kovariantisti !
...
Kantavektorit, jotka muuntuvat kovariantisti, ovat eri asia kuin yksikkövektorit, jotka muuntuvat kontravariantisti.Disputator kirjoitti: ↑28 Helmi 2024, 20:30Ihan yhden asian poimin tuosta sun kirjoituksesta:Yksi hämmennyksen/sekaannuksen aihe on mulle aina ollut se, että tosiaankin itse kantavektorit e muuttuvat kovariantisti, mutta toisaalta kantavektoritkin ovat ihan tavallisia vektoreita ja siksi niiden komponettiesitykset, e =(1,0), muuttuvat kontravariantisti. Tämä on lähes yhtä sekava sotkun aihe kuin akt/pass-muunnokset.QS kirjoitti: ↑28 Helmi 2024, 18:27...
Toimii myös puhtaan rotaation euklidisen kannan \(\mathbf{\hat e}_i\) muunnoksessa. Mutta menee pieleen, kun muunnan 4-dim kannan \(\mathbf{\hat e}_\mu\). Syynä täytyy olla se, että muunsin Minkowskiavaruuden kantavektorit ikään kuin ne olisivat kontravariantteja komponentteja. Kantavektorit muuntuvat kovariantisti !
...
Sama kokemus. En ole itse asiassa edes täysin varma, mika on kantavektorin e täsmällinen matemaattinen määritelmä. Oon sen varmaan joskus nähnyt, mutta ohittanut matemaattisena kiusantekona ;D. Ehkä jotain valinta-aksioomaan liittyvää? Tai vastaavaa yhtä maagista.Disputator kirjoitti: ↑28 Helmi 2024, 20:30Ihan yhden asian poimin tuosta sun kirjoituksesta:Yksi hämmennyksen/sekaannuksen aihe on mulle aina ollut se, että tosiaankin itse kantavektorit e muuttuvat kovariantisti, mutta toisaalta kantavektoritkin ovat ihan tavallisia vektoreita ja siksi niiden komponettiesitykset, e =(1,0), muuttuvat kontravariantisti. Tämä on lähes yhtä sekava sotkun aihe kuin akt/pass-muunnokset.QS kirjoitti: ↑28 Helmi 2024, 18:27...
...
Jep. Oikealla puolella matriisin komponentit transponoidaan, jotta saadaan aikaan kontravariantisti ja fysikaalisesti muuttunut tensori \(F'\).
Yleisesti ottaen \(\Lambda^T \neq \Lambda^{-1}\). On olemassa erikoistapaus (-tapauksia), jossa käänteismatriisi saadaan transponoimalla. Harjoitustehtävänä keksiä tuo erikoistapaus?
Tämä pitää paikkaansa.
Passiivisen muunnoksen pitäisi mielestäni olla \(F'^{\mu\nu}(x') = \Lambda^\mu{}_\rho \Lambda^\nu{}_\sigma F^{\rho\sigma}(x)\)
Totta, että yleiset koordinaatistomuunnokset eivät päde spinorille, tai ainakaan muunnoksen löytäminen ei ole helppo tehtävä. Minkowski-kehysten väliset muunnokset ovat toki olemassa.
Kokeilin puskun ja rotaation yhdistelmääDisputator kirjoitti: ↑28 Helmi 2024, 19:57Tehdään aktiivinen muunnos allaolevalla matriisilla:
\(\Lambda(\psi) = \begin{bmatrix} \cosh\psi & \sinh\psi\\ \sinh\psi & \cosh\psi \end{bmatrix}\)
joka kohdistuu vektoriin:
\(X= x^0\hat{e_0}+x^1 \hat{e_1}\)
Silloin saadaan:
\(
\begin{align*}
\Lambda(\psi) X &= \begin{bmatrix} \cosh\psi & \sinh\psi\\ \sinh\psi & \cosh\psi \end{bmatrix}\begin{bmatrix}x^0\\x^1\end{bmatrix}\\
&=\begin{bmatrix} \cosh\psi\: x^0 + \sinh\psi\: x^1 \\ \sinh\psi\: x^0 +\cosh\psi\: x^1 \end{bmatrix}
&=x^0\begin{bmatrix} \cosh\psi\\ \sinh\psi\end{bmatrix}+x^1\begin{bmatrix} \sinh\psi\\ \cosh\psi\end{bmatrix}
\end{align*}
\)
Tutkitaan osittaisderivaatoin: