Retropelikoneet

Sääntöjä noudattaen
Vastaa Viestiin
Avatar
Varaktori
Viestit: 39

Retropelikoneet

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Alkaa olla niin paljon matikkaa täällä, että tehdään yksi ketju jossa ei tarvitse laskea mitään. :laughtears:
1943.jpeg
1943.jpeg (184.92 KiB) Katsottu 168 kertaa
vaaka.jpg
vaaka.jpg (211.61 KiB) Katsottu 168 kertaa
Kuvissa meikäläisen arcade kabinetit. Toisessa pystyy pelaamaan pystynäytöllisiä pelejä ja toisessa näyttö on sitten vaakasuorassa. Molemmissa on aito crt näyttö, mutta itse pelit on toteutettu fpga piirillä jolla emuloidaan aluperäisten pelien rautaa. Jamma kaappeja ovat joten teoriassa noihin voisi laittaa ihan jonkin alkuperäisenkin pelin elektroniikan. Yksi tapa toteuttaa tämmöisiä olisi laittaa kaapin sisälle ihan tavallinen PC ja ajaa siinä MAME emulaattoria. Jotenkin tuo fpga vaan sopii omaan ajatusmaailmaan paremmin kun siinä ollaan lähempänä sitä orginaalia. MAME:lla pelatessa kyseessä on aina alkuperäisen raudan emulointi ohjelmallisesti, mutta fpga toteutuksessa sen voi ainakin kuvitella olevan vain uudemmalla tekniikalla tehty implementaatio alkuperäisestä raudasta. Oikein syvälle kun uppoutuu tähän, niin siitä tulee melkein jo filosofiaa. :laughtears:

Onko täällä muita retroilijoita? :tongueout:
D
Disputator
Viestit: 152

Re: Retropelikoneet

Viesti Kirjoittaja Disputator »

Heh, no en ole tietokonepelien tms. ystävä ollenkaan (enää). Jossain Meteor tms. nimisessä arcade-pelissä oli se 2D-pelikenttä matemaattisesti 2-ulotteinen torus joka suomeksi tarkoittaa sitä, että kun pelaajan avaruusalus lensi ruudun yläreunaan, se ilmestyi takaisin vastakkaiselta ruudun alareunalta ja sama sivureunoilla. Matematiikkaa ei voi välttää tällä palstalla edes puhumalla peleistä. :sunglasses:
SI Resurrection!
Avatar
Varaktori
Viestit: 39

Re: Retropelikoneet

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Disputator kirjoitti: 27 Elo 2023, 22:21
Heh, no en ole tietokonepelien tms. ystävä ollenkaan (enää). Jossain Meteor tms. nimisessä arcade-pelissä oli se 2D-pelikenttä matemaattisesti 2-ulotteinen torus joka suomeksi tarkoittaa sitä, että kun pelaajan avaruusalus lensi ruudun yläreunaan, se ilmestyi takaisin vastakkaiselta ruudun alareunalta ja sama sivureunoilla. Matematiikkaa ei voi välttää tällä palstalla edes puhumalla peleistä. :sunglasses:
Haha, ei päästy matikasta eroon edes tässä ketjussa. :laughtears:
Olet kyllä oikeassa. Jos lähdetään koodaamaan peliä niin tarvitaanhan siinä piste-vektori -laskentaa, lineaari- ja matriisialgebraa, clipping-tekniikoita, valaistuslaskentaa, shadereita, BSP- ja OBB-puita tietomalleissa ja vaikka mitä härpäkkeitä vielä noiden lisäksi. En jaksa edes kaikkia luetella. Näin ainakin nykyään. Ennen vanhaan päästiin usein vähän helpommalla. :tongueout:
D
Disputator
Viestit: 152

Re: Retropelikoneet

Viesti Kirjoittaja Disputator »

Varaktori kirjoitti: 27 Elo 2023, 22:32
Disputator kirjoitti: 27 Elo 2023, 22:21
Heh, no en ole tietokonepelien tms. ystävä ollenkaan (enää). Jossain Meteor tms. nimisessä arcade-pelissä oli se 2D-pelikenttä matemaattisesti 2-ulotteinen torus joka suomeksi tarkoittaa sitä, että kun pelaajan avaruusalus lensi ruudun yläreunaan, se ilmestyi takaisin vastakkaiselta ruudun alareunalta ja sama sivureunoilla. Matematiikkaa ei voi välttää tällä palstalla edes puhumalla peleistä. :sunglasses:
Haha, ei päästy matikasta eroon edes tässä ketjussa. :laughtears:
Olet kyllä oikeassa. Jos lähdetään koodaamaan peliä niin tarvitaanhan siinä piste-vektori -laskentaa, lineaari- ja matriisialgebraa, clipping-tekniikoita, valaistuslaskentaa, shadereita, BSP- ja OBB-puita tietomalleissa ja vaikka mitä härpäkkeitä vielä noiden lisäksi. En jaksa edes kaikkia luetella. Näin ainakin nykyään. Ennen vanhaan päästiin usein vähän helpommalla. :tongueout:
Kyllä kyllä, tekniikkaa on tullut vaikka minkälaista, mutta taidemaalari Picassoa mukaillen voisin sanoa, että peliala Space Invadersin (1978) jälkeen on ollut pelkkää dekadenssia täynnä..
SI Resurrection!
Avatar
Deimos
Viestit: 17

Re: Retropelikoneet

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Hieno retro arkadekone!

Itsellä ei ihan noin hienoa ole eikä varmaan tule olemaan.

Itsellä kokoelma MAME-emulaattoreita. Jossain vaiheessa MAMEen tuli muutoksia ja ainakin osa peleistä lakkasi toimimasta. En ole nyt käynyt katsomassa pitkään aikaan mikä MAMEn nykyinen tilanne ja edes versio on.

Amiga emulaattorina on WinUAE ja VICE Commodore 64 ja VIC-20 emulaattoreina.

MAMEen on käsittääkseni satoja pelejä mutta lähinnä G.O.R.F ja Pac Man menee ajoittain.

Retro joystick tietenkin eli Competition Pro USB. Hieman jäykähkö joten "Mokia tulee tiukoissa paikoissa". Tai sitten harjoituksen puutetta.

Amigaan on lähes kaikki softat, käyttikset, ROMit ja koko olemassa oleva pelikirjasto (3000-4000 peliä?). Commodorelle taas kaikki VIC-20 pelit ja täydellinen Commodore 64 pelikirjasto. Jopa peli Uuno Muuttaa Maalle joka on titulaarettu yhdeksi vaikeimmista Commodore 64 peleistä.

Ongelma taitaa olla aika. Kun jo Playstation, Xbox ja PC kirjastot sisältävät jotain 200 eri peliä (On tuplat ja triplat osasta joka alustalla) retroilu on hyvin ajoittaista.

Amigalla Feary Tale Adventure ja Commodorella Lode Runner muunmuassa.Myös 80-luvulta on edelleen kesken Leather Goddesses Of Phobos ja Dallas Quest. Dallas Questin pelasin läpi ohjeiden kanssa mutta ei hyväksyttävää. Infocomin tekstiseikkailut taas muistan hyvinkin haastavina.

Juu ja ei eipä ole paikkaa missä rakentaa koteloa retrokoneeksi MAMElle eikä oikein rahahaakaan.

Mutta hyvin vaikuttunut tuosta retro arcadekoneestasi. 10/10!
“Show me a sane man and I will cure him for you.”
Vastaa Viestiin