Kvarkkivalo kirjoitti: ↑10 Loka 2024, 08:28Pohdiskelin asiaa vielä. Ymmärrän perusperiaateen ja sen mistä tulet. Mutta kysymyksiä on vielä. Minulla ei ole riittäviä matemaattisia tietoja ja taitoja tällä hetkellä että pystyisin järkevästi esittämään ajatustani. Saatika haastamaan esitystäsi. Pelkkä sanallinen muoto ei minusta tyydyttävästi riitäisi ja tekisi oikeutta keskustelulle tästä eteenpäin.
Kun kappaleen vakiokiihtyvyys on \(x''(t)=a\) (paikan toinen aikaderivaatta), niin nopeus (paikan ensimmäinen aikaderivaatta) on \(x'(t)=v(t) =\int x''(t)\ dt = \int a\ dt = at+C\). Tuossa \(C\) on integrointivakio, mikä on se arkijärjelläkin päätelty alkunopeus \(C=v_0\).
Paikka \(x(t)=\int x'(t)\ dt = \int (at+C)\ dt = \frac{1}{2} at^2+Ct+D\), missä \(D\) on toinen integrointivakio. Tämä on kappaleen lähtöpaikka kiihdytyksen alussa, mikä on helppo asettaa origoon, jolloin \(D=x_0=0\).
Kuljettu matka aikavälillä \(t = 0...T\) on \(\Delta s = \int_{0}^{T} x'(t)\ dt = \frac{1}{2}aT^2+CT\), missä \(C\) on alkunopeus. Matka \(\Delta s\) on riippumaton lähtöpaikasta \(D\), minkä voi järjelläkin päätellä. Fancysti ilmaistuna kyseessä on translaatiosymmetria tai suomalaisemmin siirtosymmetria.
Suhteellisuusteoriassa kellon mittaama kokonaisaika lasketaan samalla periaatteella, mutta lausekkeet eivät ole yhtä tutun näköisiä.