Iltaa!Disputator kirjoitti: 18 Loka 2024, 18:39Tuo näytää hyvältä ja pitäisi olla varmaan ihan oikein (-miinusmerkki kommuttaatorissa?QS kirjoitti: 13 Loka 2024, 14:13...
Matriisitja kommutoivat . Suoraa tuloa vastaavan Lien algebran voi kirjoittaa
Tämä on 4-dimensioinen Lien algebra, jonka generaattorit ovat. ). Kai tuon kytkentävakionkin voi sinne laittaa.
Joo, etumerkkivirhe, piti olla
Olin tämän ryhmähomomorfismin mahdollisuuden nolosti unohtanut. Tietysti, se on ryhmän U(1) esitysDisputator kirjoitti: 18 Loka 2024, 18:39
Voi ajatella, että unitaarinen ryhmäon kompleksilukujen , joukko, jossa on reaalinen parametri/koordinaatti.
Vähän samaan tapaan kuin Lie algebran tapauksessa, voidaan määritellä ryhmän U(1) esitys ryhmähomomorfismina (tähän keissiin sovellettuna), siis . Nyt siis matriisit ovat 4x4-matriiseja. Jos kaikki matriisit ovat unitaarisia sisätuloavaruuden lineaarikuvauksena, sanotaan esityksen olevan unitaarinen.
Nyt voidaan rakentaa esityksiä ryhmälle U(1), esimerkiksi seuraava kuvauson ryhmän U(1) unitaarinen esitys:
Matriision unitaarinen, koska
Toinen esitys voisi olla esimerkiksi:
.
Myös tämä esitys on unitaarinen, sillä
Lisää esityksiä saadaan mainitsemallasi matriisieksponentilla.
Ihan mielenkiinnosta poimin generaattoreistaDisputator kirjoitti: 18 Loka 2024, 18:39Jätän nyt noista Lie algebran alamerkinnät Y ja L pois.
Mun yksi kirja tekee tuon hieman muodollisemmin, siinä nuo sun 4x4-matriisit ovat Lie algebranesityksiä. Siinä on mulle epäselviä kohtia (erinäisiä kertoimia), joten kommentoin sitten tarkemmin myöhemmin. Idealtaan kuitenkin se menee siinä näin, että alkuperäinen Lie algebra on esitettävissä 2x2-kompleksimatriiseina ja siinä määritellään (tähän tapaukseen sovelletuna) Lie algebran esityksinä , missä on 4x4-kompleksimatriisien joukko.
Liekantavektorit ovat ja . Tuo on suoraan kirjasta, se on kompleksiluku, koska on 1-ulotteinen, mutta se voidaan kirjoittaa 2x2-matriisina
Nuo sun matriisitja y voidaan käsittääkseni ajatella esityksen avulla:
Nyt nuovoidaan ajatella määrittelevän 4-ulotteisen Lie alialgebran matriisiavaruudessa ja merkitä sitä .
Kun lisätään eteen i, saadaan generaattorit
Nämä ovat antihermiittisiä, eli siis
Kai tuo