Abezethibou kirjoitti: ↑7.10.2025, 21:55
pähkäilijä kirjoitti: ↑5.10.2025, 22:29
Abezethibou kirjoitti: ↑5.10.2025, 17:17
Se tämä Reinikainen tuntuu olevan uskoville Jumalasta seuraava, mutta siihen asiaan en välitä ottaa tämän enempää kantaa. Väite ahdasmielisestä tiedemaailmasta joka kieltää henkimaailman on kuitenkin täysin väärä. Henkimaailmasta ei vain ole tieteen metodein saatu mitään näyttöä ja siksi se nykyään puuttuu tieteen teorioista. Yrityksen puutteesta ei ole kyse. Esimerkiksi rukouksen parantavaa voimaa on tutkittu tieteen menetelmin monessakin tutkimuksessa ja tuloksia saatu niin puolesta kuin vastaankin.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36462092/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22894887/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38045114/
Tuossa pari esimerkkiä joita en sen enempää tarkastanut. Näissä taitaa placebo efekti olla se selittävä tekijä, mutta on aivan turhaa tulla sanomaan että tämän tapaisia asioita ei ahdasmielinen tiede tutkisi.
Yksi hengellinen periaate on ettei Jumala suostu kohtaamaan ihmisiä ulkokohtaisesti. Tarkoittaa juuri sitä että esm lääkäri haluaisi löytää menetelmän kuinka laboratoriossa Jumalan vaikutus saadaan esiin. Sen seurauksena koejärjestelyn pitäisi toimia kaikkialla eli koe olisi toistettavissa lukemattomia kertoja. Jumala ei ole persoonaton voima vaan persoonallinen henkilö. Tämä korostaa
uskon merkitystä. Ja usko taas on Hepr. 11:1
Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
Okei jos lääkäri sanoo: Minä toivon että Jumala ilmestyy laboratoriossa. Tämä ei kuitenkaan ole se mitä Jumala hakee. Nimittäin lääkärille Jumala on ulkokohtainen "toimija", eikä henkilökohtainen Jumala. Eli Jumala haluaa aidon suhteen ihmiseen. Tilanne voi näyttäytyä outona mutta usko on oma maailmansa lainalaisuuksineen. Kuitenkin lainalaisuudet on raamatussa kaikkien luettavissa, ne eivät ole salattuja asioita.
Joo usko ei taivu tieteelliseen metodiin mikä jälleen kerran tuli tekstiäsi lukiessa ilmi. Siksi onkin terveellistä pitää maallinen ja taivaallinen regimentti erillään toisistaan niin kuin Martti Luther meitä jo aikoinaan opetti. Uskovat tieteentekijät ovat tämän yleensä sisäistäneetkin.
Tieteellinen metodi on hyve Jumalan mielestä koska siinä totuudellisesti haetaan oikeaa tietoa. Tämä on oma lukunsa mitä ei pidä sekoittaa Jumalan toimintatapoihin, ne on taas oma lukunsa. Tässä laboratorio asiassahan on kyse siitä, osallistuuko Jumala toimijana (persoonaton voima) vai henkilönä laboratoriotyöhön. Otan esimerkin:
Muurahainen tekee laboratoriotestin ja olettaa ihmisen osallistuvan siihen mutta ihminen ei suostu osallistumaan, siihen muurahainen: "No ei sitten..."
Toinen muurahainen kiipeää ihmisen polvelle ja sanoo: "Minulla on hätä, auta." Siihen ihminen: "Toki minä autan".
Eli ensimmäinen on ulkokohtainen, jälkimmäinen henkilökohtainen.
Joh. 10:9
Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
Sisälle uskoon on vain yksi ovi, Jeesus, vasta sen jälkeen Taivaan kansalaisoikeudet on voimassa ja ollaan henkilökohtaisessa suhteessa.
Usko on erikoinen tila, ei nähdä vaan uskotaan. Mutta usko on myös erilainen tila, olla samaa mieltä. Siis 1) uskotaan 2) ollaan samaa mieltä. On helpompi olla samaa mieltä kuin vain uskoa uskomisen vuoksi. Itse ainakin starttasin uskon olemalla samaa mieltä ja vähitellen usko itsessään kasvoi. Mutta tämä usko on tärkeää että syntyy vuoropuhelu Jeesuksen kanssa, vähän sama kuin soittaessa uskoo että joku vastaa puhelimeen.