Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Vastaa Viestiin
K
Kontra
Viestit: 305

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Kontra »

QS kirjoitti: 13 Helmi 2025, 12:33
Kontra kirjoitti: 13 Helmi 2025, 12:29
Hafele – Keating koe
”Vuonna 1971 tehtiin koe, joka tunnetaan Hafele-Keating kokeen nimellä. Siinä pantiin atomikellot kiertämään lentokoneissa myötä- ja vastapäivään maapallon ympäri, kolmas kello jäi maahan.
Kun kellot palasivat maakellon luo, niin itään mennyt kello oli jätättänyt 59 ns ± 10 ns ja länteen mennyt kello edistänyt 273 ns ± 7 ns.
Suhteellisuusteorian mukaan odotettiin, että kumpikin kello olisi jätättänyt, koska ne liikkuivat maakellon suhteen.
Mihin sininen väite perustuu?

Suhteellisuusteorian mukaan kukaan ei odottanut molempien kellojen jätättämistä. Sen sijaan odotettiin suhteellisuusteorian mukaista tulosta, joka tuossa kuvattukin.
Minulta jäikin vastaamatta tähän kysymykseesi, kun muistin väärin, että se olisi ollut siinä suomenkielisessä H-F koetta kuvaavassa tiedostossa. Se oli peräisin tästä Luonnonfilosoifian seuran GPS-luennosta. Kun se oli vain sivujuonne siinä, se jäi pois osoitteista. Olisi pitänyt tietenkin mainita.

http://www.protsv.fi/lfs/luennot/2018_Talvio3.pdf

VDI Paul Talvio
Toimiiko GPS-järjestelmä kaikilta osin Suhteellisuusteorian mukaisesti? Alustus Luonnonfilosofian seuran tilaisuudessa 30.10.2018

(Tämä oli ote luennon loppupuolelta)
1. Hafele – Keating • Vuonna 1971 tehtiin koe, joka tunnetaan Hafele-Keating kokeen nimellä. Siinä pantiin atomikellot kiertämään lentokoneissa myötä- ja vastapäivään maapallon ympäri, kolmas kello jäi maahan. • Kun kellot palasivat maakellon luo, niin itään mennyt kello oli jätättänyt 59 ns ± 10 ns ja länteen mennyt kello edistänyt 273 ns ± 7 ns. • Suhteellisuusteorian mukaan odotettiin, että kumpikin kello olisi jätättänyt, koska ne liikkuivat maakellon suhteen. Oikea tulos saatiin kuitenkin, kun laskettiin kellojen liike pyörimättömässä Maakeskeisessä koordinaatistossa. Nopeimmin on siis liikkunut itään mennyt kello, toiseksi nopeimmin maakello ja hitaimmin länteen mennyt kello. Lepokello sijaitsisi Pohjois- tai Etelänavalla, ei lentokentällä.
.....
......
Toisaalta tämä luento harhautti minut uskomaan, että kellojen pyöritys sentrifugissa tms. muka vahvisti käsityksen, että nopeus aiheuttaisi ajan dilataation. Se vei minut harhateille julistamaan hölynpölyä vanhassa Tiede-lehden keskustelupalstalla. Sinä epäilit, missä sellainen koe olisi tehty, kun siitä ei netistä löytynyt artikkelia. No koehan päinvastoin osoitti, että kiihtyvyys sen ajan dilataation aiheutti, mutta kokeen tekijät tulkitsivat sen nurinkurin. Nopeus vain piti yllä sitä kellon jättämää, joka ajan kuluessa koko ajan kasvoi.

Aikoinaan sinä sanoit kaksosparadoksin keskustelun alkuaikoina, että kiihtyvyys aiheuttaa ajan hidastumisen ekvivalenttina gravitaatiolle (muistatko), mutta tuo kellojen pyöritys sai minut epäilemään sanojasi. Se oli raskas virhe, jonka vuoksi menetin vuosia harhateillä hortoillessani kaksosparadoksia ihmetellessäni.
K
Kontra
Viestit: 305

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Tuossa Talvion tittelissä oli typo, kun oli lipsahtanut V eteen eli oikea on DI Paul Talvio
E
Eusa
Viestit: 311

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Eusa »

Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 12:34
Kiihtyvyys

Lorentzin ajan dilataatioyhtälöön pitää lisätä kiihtyvyys, joka nopeuden tuottaa. Ilman kiihtyvyystermiä yhtälö antaisi väärinymmärtää ajan hidastuvan symmetrisesti, sillä vain kiihdyttävän aika hidastuu, ja kiihtyvyyden aikanakin aika hidastuu.

Myonien pidentynyttä elinikää niiden saapuessa maahan, pidetään esimerkkinä ajan hidastuvuudesta. Syyksi siihen mainitaan niiden suuri nopeus, mutta nopeutta ilman kiihtyvyyttä ei voi olla olemassa. Kosmisten hiukkasten törmäykset ilmakehän ylimmissä osissa ilmamolekyyleihin synnyttävät myoneja, jotka saavat suunnattoman kiihtyvyyden, josta tuo ajan hidastuvuus on seurauksena. (Myonit saavat kiihtyvyytensä kosmisten hiukkasen liike-energiasta.)

Liikkuvan kohteen aika, kun kiihtyvyys on lisätty.
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²]
; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan

Liikkuvan kohteen oma aika ∆t = ∆t’/𝛾

Koordinaatisto, jossa ajan hidastumista tarkastellaan, pitää olla lukittu niin, ettei se vaikuta siinä liikkuvien kohteiden nopeuksiin. Hafele-Keating kokeessa (ks sivu 5) pyörimätöntä maapalloa voitiin käyttää koordinaatistona, johon voitiin verrata koneiden liikkeitä, vaikka Maa pyörii ja liikkuu radallaan.

Liikkumatonta koordinaatistoa ei ole. Em Aurinkoon lukittu koordinaatisto pysyy aurinkokunnan suhteen paikallaan ja sitä voidaan käyttää referenssikoordinaatistona, johon liikkuvien planeettojen ja muiden kohteiden liikettä voidaan verrata, kun kaikki kohteet liikkuvat Auringon mukana aurinkokunnassa. Auringon liike pyörivässä Linnunradassa ≈240 km/s ja Linnunradan liike 610 km/s universumissa ei vaikuta yhteisessä koordinaatistossa liikkuvien kohteiden keskinäisiin nopeuksiin.

Asymmetria Lorentzin aikadilataatioyhtälössä

Jos kohteet eivät ole samassa oikein lukitussa koordinaatistossa, ei voida sanoa, kumpi kiihdyttää kumman suhteen, vrt. ed. itseisaika, jolloin päädytään siihen vailla logiikkaa olevaan tilanteeseen, että väitetään aikadilataatiota symmetriseksi. Vrt sivu 5, Hafele-Keating koe: länteen lentäneen kellon käynti nopeutui lentokentän kellon suhteen, eikä hidastunut.
Liikkuvan kohteen suhteen paikallaan olevan kohteen aika on Lorentzin yhtälön mukaan käänteinen, eli paikallaan olevan aika (= koordinaatiston aika) nopeutuu saman verran kuin liikkuvan aika hidastuu paikallaan olevan suhteen.

∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²] liikkuvan kohteen aika ”paikallaan olevan” suhteen
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) · √[1- v(t1)²/c²] ”paikallaan olevan” kohteen aika liikkuvan suhteen
; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan

Jos molemmat kohteet kiihdyttävät, Lorentzin ajan dilataatioyhtälö toimii siten, että enemmän kiihdyttäneen kohteen aika hidastuu toisen kohteen suhteen, vähemmän kiihdyttäneen kohteen aika nopeutuu toisen kohteen suhteen yhtä paljon.

Hafele – Keating koe

Hafele-Keating koe sivumainintana Luonnonfilosofian seuran luennossa 30.10.2018. DI Paul Talvio: Toimiiko GPS-järjestelmä kaikilta osin Suhteellisuusteorian mukaisesti?

”Vuonna 1971 tehtiin koe, joka tunnetaan Hafele-Keating kokeen nimellä. Siinä pantiin atomikellot kiertämään lentokoneissa myötä- ja vastapäivään maapallon ympäri, kolmas kello jäi maahan.
Kun kellot palasivat maakellon luo, niin itään mennyt kello oli jätättänyt 59 ns ± 10 ns ja länteen mennyt kello edistänyt 273 ns ± 7 ns.
Suhteellisuusteorian mukaan odotettiin, että kumpikin kello olisi jätättänyt, koska ne liikkuivat maakellon suhteen. Oikea tulos saatiin kuitenkin, kun laskettiin kellojen liike pyörimättömässä Maakeskeisessä koordinaatistossa. Nopeimmin on siis liikkunut itään mennyt kello, toiseksi nopeimmin maakello ja hitaimmin länteen mennyt kello. Lepokello sijaitsisi Pohjois- tai Etelänavalla, ei lentokentällä.” http://www.protsv.fi/lfs/luennot/2018_Talvio3.pdf

https://fi.wiki7.org/wiki/%D0%AD%D0%BA% ... 0%B3%D0%B0
https://en.wikipedia.org/wiki/Hafele%E2 ... experiment

Itään lennon analyysia: Kun kone kiihdyttää lentonopeuteen, sen kello alkaa jätättää, ja jätättämien säilyy maapallon koko kierron aikana, mutta vaihtelee hiukan koneen liikkeiden mukaan normaaleilla linjalennoilla useilla kentillä lentoa vaihdettaessa ja tuulien vaikutuksesta. Eli koneen nopeuden hidastuessa kellon käynti nopeutuu, ja nopeuden kiihtyessä käynti hidastuu. Kellon jättämä kasvaa jatkuvasti lentokoneen nopeuden funktiona Lorentzin aikadilataatioyhtälön mukaan. Gravitaatiokin vaihtelee korkeuden vähän vaihdellessa ja paikkakunnittain, vaikuttaen kellon käyntiin. Ympyräradalla maapallon ympäri keskeiskiihtyvyyden vaikutusta ei ole mainittu marginaalisena lainkaan suuren säteen ja pienen nopeuden vuoksi.

Länteen lentäneessä koneessa todettu kellon käynnin nopeutuminen johtuu siitä, että lentokoneen kiihdytys maapallon pyörimistä vastaan kumoaa maapallon syntyaikana pyörivän ainepilven tiivistyessä esiintynyttä pyörimisen kiihtymistä, joka on aiheuttanut ajan hidastumisen kasvavasti navoilta päiväntasaajaa kohti siirryttäessä, ja siten lentokentän ajan hidastumisen suhteessa pyörimättömään maapalloon.

Kaksosparadoksi

Kaksosparadoksi Hafele-Keating kokeen atomikellon lennätys itään maapallon ympäri, kun itään lentäneen kellon lukema sen palattua kentälle on pienempi kuin kentän kellon lukema. Eli liikkuneen kellon aika on hidastunut kentän suhteen ja kentän kellon ajan liikkuva kello kokee nopeutuneena oman aikansa suhteen.

Hafele-Keating Minkowskin diagrammissa, kuva 3, samanaikaisuusviivat (ohuet siniset ja punaiset) osoittavat vain periaatteen samansuuntaisina, kun ovat liki yhtenevät todellisuudessa - aikaeroa vain kymmeniä nanosekunteja.

Hafele-Keating kokeen seurauksena kellojen saattajina itään lentäneet matkustajat ikääntyivät vähemmän kuin henkilöt lentokentällä.
Mitähän ihmettä tarkoittaa, että "ajat eivät vaikuta samaan aikaan"??
Liitteet
Minkowski HF suurennus.jpg
Minkowski HF suurennus.jpg (61.34 KiB) Katsottu 339 kertaa
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
K
Kontra
Viestit: 305

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Eusa kirjoitti: 14 Helmi 2025, 15:27
Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 12:34
Kiihtyvyys

Lorentzin ajan dilataatioyhtälöön pitää lisätä kiihtyvyys, joka nopeuden tuottaa. Ilman kiihtyvyystermiä yhtälö antaisi väärinymmärtää ajan hidastuvan symmetrisesti, sillä vain kiihdyttävän aika hidastuu, ja kiihtyvyyden aikanakin aika hidastuu.

Myonien pidentynyttä elinikää niiden saapuessa maahan, pidetään esimerkkinä ajan hidastuvuudesta. Syyksi siihen mainitaan niiden suuri nopeus, mutta nopeutta ilman kiihtyvyyttä ei voi olla olemassa. Kosmisten hiukkasten törmäykset ilmakehän ylimmissä osissa ilmamolekyyleihin synnyttävät myoneja, jotka saavat suunnattoman kiihtyvyyden, josta tuo ajan hidastuvuus on seurauksena. (Myonit saavat kiihtyvyytensä kosmisten hiukkasen liike-energiasta.)

Liikkuvan kohteen aika, kun kiihtyvyys on lisätty.
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²]
; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan

Liikkuvan kohteen oma aika ∆t = ∆t’/𝛾

Koordinaatisto, jossa ajan hidastumista tarkastellaan, pitää olla lukittu niin, ettei se vaikuta siinä liikkuvien kohteiden nopeuksiin. Hafele-Keating kokeessa (ks sivu 5) pyörimätöntä maapalloa voitiin käyttää koordinaatistona, johon voitiin verrata koneiden liikkeitä, vaikka Maa pyörii ja liikkuu radallaan.

Liikkumatonta koordinaatistoa ei ole. Em Aurinkoon lukittu koordinaatisto pysyy aurinkokunnan suhteen paikallaan ja sitä voidaan käyttää referenssikoordinaatistona, johon liikkuvien planeettojen ja muiden kohteiden liikettä voidaan verrata, kun kaikki kohteet liikkuvat Auringon mukana aurinkokunnassa. Auringon liike pyörivässä Linnunradassa ≈240 km/s ja Linnunradan liike 610 km/s universumissa ei vaikuta yhteisessä koordinaatistossa liikkuvien kohteiden keskinäisiin nopeuksiin.

Asymmetria Lorentzin aikadilataatioyhtälössä

Jos kohteet eivät ole samassa oikein lukitussa koordinaatistossa, ei voida sanoa, kumpi kiihdyttää kumman suhteen, vrt. ed. itseisaika, jolloin päädytään siihen vailla logiikkaa olevaan tilanteeseen, että väitetään aikadilataatiota symmetriseksi. Vrt sivu 5, Hafele-Keating koe: länteen lentäneen kellon käynti nopeutui lentokentän kellon suhteen, eikä hidastunut.
Liikkuvan kohteen suhteen paikallaan olevan kohteen aika on Lorentzin yhtälön mukaan käänteinen, eli paikallaan olevan aika (= koordinaatiston aika) nopeutuu saman verran kuin liikkuvan aika hidastuu paikallaan olevan suhteen.

∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²] liikkuvan kohteen aika ”paikallaan olevan” suhteen
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) · √[1- v(t1)²/c²] ”paikallaan olevan” kohteen aika liikkuvan suhteen
; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan

Jos molemmat kohteet kiihdyttävät, Lorentzin ajan dilataatioyhtälö toimii siten, että enemmän kiihdyttäneen kohteen aika hidastuu toisen kohteen suhteen, vähemmän kiihdyttäneen kohteen aika nopeutuu toisen kohteen suhteen yhtä paljon.

Hafele – Keating koe

Hafele-Keating koe sivumainintana Luonnonfilosofian seuran luennossa 30.10.2018. DI Paul Talvio: Toimiiko GPS-järjestelmä kaikilta osin Suhteellisuusteorian mukaisesti?

”Vuonna 1971 tehtiin koe, joka tunnetaan Hafele-Keating kokeen nimellä. Siinä pantiin atomikellot kiertämään lentokoneissa myötä- ja vastapäivään maapallon ympäri, kolmas kello jäi maahan.
Kun kellot palasivat maakellon luo, niin itään mennyt kello oli jätättänyt 59 ns ± 10 ns ja länteen mennyt kello edistänyt 273 ns ± 7 ns.
Suhteellisuusteorian mukaan odotettiin, että kumpikin kello olisi jätättänyt, koska ne liikkuivat maakellon suhteen. Oikea tulos saatiin kuitenkin, kun laskettiin kellojen liike pyörimättömässä Maakeskeisessä koordinaatistossa. Nopeimmin on siis liikkunut itään mennyt kello, toiseksi nopeimmin maakello ja hitaimmin länteen mennyt kello. Lepokello sijaitsisi Pohjois- tai Etelänavalla, ei lentokentällä.” http://www.protsv.fi/lfs/luennot/2018_Talvio3.pdf

https://fi.wiki7.org/wiki/%D0%AD%D0%BA% ... 0%B3%D0%B0
https://en.wikipedia.org/wiki/Hafele%E2 ... experiment

Itään lennon analyysia: Kun kone kiihdyttää lentonopeuteen, sen kello alkaa jätättää, ja jätättämien säilyy maapallon koko kierron aikana, mutta vaihtelee hiukan koneen liikkeiden mukaan normaaleilla linjalennoilla useilla kentillä lentoa vaihdettaessa ja tuulien vaikutuksesta. Eli koneen nopeuden hidastuessa kellon käynti nopeutuu, ja nopeuden kiihtyessä käynti hidastuu. Kellon jättämä kasvaa jatkuvasti lentokoneen nopeuden funktiona Lorentzin aikadilataatioyhtälön mukaan. Gravitaatiokin vaihtelee korkeuden vähän vaihdellessa ja paikkakunnittain, vaikuttaen kellon käyntiin. Ympyräradalla maapallon ympäri keskeiskiihtyvyyden vaikutusta ei ole mainittu marginaalisena lainkaan suuren säteen ja pienen nopeuden vuoksi.

Länteen lentäneessä koneessa todettu kellon käynnin nopeutuminen johtuu siitä, että lentokoneen kiihdytys maapallon pyörimistä vastaan kumoaa maapallon syntyaikana pyörivän ainepilven tiivistyessä esiintynyttä pyörimisen kiihtymistä, joka on aiheuttanut ajan hidastumisen kasvavasti navoilta päiväntasaajaa kohti siirryttäessä, ja siten lentokentän ajan hidastumisen suhteessa pyörimättömään maapalloon.

Kaksosparadoksi

Kaksosparadoksi Hafele-Keating kokeen atomikellon lennätys itään maapallon ympäri, kun itään lentäneen kellon lukema sen palattua kentälle on pienempi kuin kentän kellon lukema. Eli liikkuneen kellon aika on hidastunut kentän suhteen ja kentän kellon ajan liikkuva kello kokee nopeutuneena oman aikansa suhteen.

Hafele-Keating Minkowskin diagrammissa, kuva 3, samanaikaisuusviivat (ohuet siniset ja punaiset) osoittavat vain periaatteen samansuuntaisina, kun ovat liki yhtenevät todellisuudessa - aikaeroa vain kymmeniä nanosekunteja.

Hafele-Keating kokeen seurauksena kellojen saattajina itään lentäneet matkustajat ikääntyivät vähemmän kuin henkilöt lentokentällä.
Mitähän ihmettä tarkoittaa, että "ajat eivät vaikuta samaan aikaan"??
Aina kun alus kiihdyttää, t1 yhtälö on aktiivnen, ja aina kun alus liikkuu tasaisella nopeudella (ns inertiaalissa), t2 yhtälö on aktiivinen. 

Miksi muuten siirsit kiihtyvyyden ketjusta kommenttini tänne? Siinä oli vielä korjattavakin, ja nyt siellä on korjattu versio. Voinhan minä sen korjaytun vërsion tuoda tännekin, jos et kiihtyvyysketjussa halua siitä keskustella. Kuvan testissä mm on virhe.
Viimeksi muokannut Kontra, 14 Helmi 2025, 16:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
E
Eusa
Viestit: 311

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Eusa »

Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 16:16
Eusa kirjoitti: 14 Helmi 2025, 15:27
Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 12:34
Kiihtyvyys

Lorentzin ajan dilataatioyhtälöön pitää lisätä kiihtyvyys, joka nopeuden tuottaa. Ilman kiihtyvyystermiä yhtälö antaisi väärinymmärtää ajan hidastuvan symmetrisesti, sillä vain kiihdyttävän aika hidastuu, ja kiihtyvyyden aikanakin aika hidastuu.

Myonien pidentynyttä elinikää niiden saapuessa maahan, pidetään esimerkkinä ajan hidastuvuudesta. Syyksi siihen mainitaan niiden suuri nopeus, mutta nopeutta ilman kiihtyvyyttä ei voi olla olemassa. Kosmisten hiukkasten törmäykset ilmakehän ylimmissä osissa ilmamolekyyleihin synnyttävät myoneja, jotka saavat suunnattoman kiihtyvyyden, josta tuo ajan hidastuvuus on seurauksena. (Myonit saavat kiihtyvyytensä kosmisten hiukkasen liike-energiasta.)

Liikkuvan kohteen aika, kun kiihtyvyys on lisätty.
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²]
; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan

Liikkuvan kohteen oma aika ∆t = ∆t’/𝛾

Koordinaatisto, jossa ajan hidastumista tarkastellaan, pitää olla lukittu niin, ettei se vaikuta siinä liikkuvien kohteiden nopeuksiin. Hafele-Keating kokeessa (ks sivu 5) pyörimätöntä maapalloa voitiin käyttää koordinaatistona, johon voitiin verrata koneiden liikkeitä, vaikka Maa pyörii ja liikkuu radallaan.

Liikkumatonta koordinaatistoa ei ole. Em Aurinkoon lukittu koordinaatisto pysyy aurinkokunnan suhteen paikallaan ja sitä voidaan käyttää referenssikoordinaatistona, johon liikkuvien planeettojen ja muiden kohteiden liikettä voidaan verrata, kun kaikki kohteet liikkuvat Auringon mukana aurinkokunnassa. Auringon liike pyörivässä Linnunradassa ≈240 km/s ja Linnunradan liike 610 km/s universumissa ei vaikuta yhteisessä koordinaatistossa liikkuvien kohteiden keskinäisiin nopeuksiin.

Asymmetria Lorentzin aikadilataatioyhtälössä

Jos kohteet eivät ole samassa oikein lukitussa koordinaatistossa, ei voida sanoa, kumpi kiihdyttää kumman suhteen, vrt. ed. itseisaika, jolloin päädytään siihen vailla logiikkaa olevaan tilanteeseen, että väitetään aikadilataatiota symmetriseksi. Vrt sivu 5, Hafele-Keating koe: länteen lentäneen kellon käynti nopeutui lentokentän kellon suhteen, eikä hidastunut.
Liikkuvan kohteen suhteen paikallaan olevan kohteen aika on Lorentzin yhtälön mukaan käänteinen, eli paikallaan olevan aika (= koordinaatiston aika) nopeutuu saman verran kuin liikkuvan aika hidastuu paikallaan olevan suhteen.

∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²] liikkuvan kohteen aika ”paikallaan olevan” suhteen
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) · √[1- v(t1)²/c²] ”paikallaan olevan” kohteen aika liikkuvan suhteen
; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan

Jos molemmat kohteet kiihdyttävät, Lorentzin ajan dilataatioyhtälö toimii siten, että enemmän kiihdyttäneen kohteen aika hidastuu toisen kohteen suhteen, vähemmän kiihdyttäneen kohteen aika nopeutuu toisen kohteen suhteen yhtä paljon.

Hafele – Keating koe

Hafele-Keating koe sivumainintana Luonnonfilosofian seuran luennossa 30.10.2018. DI Paul Talvio: Toimiiko GPS-järjestelmä kaikilta osin Suhteellisuusteorian mukaisesti?

”Vuonna 1971 tehtiin koe, joka tunnetaan Hafele-Keating kokeen nimellä. Siinä pantiin atomikellot kiertämään lentokoneissa myötä- ja vastapäivään maapallon ympäri, kolmas kello jäi maahan.
Kun kellot palasivat maakellon luo, niin itään mennyt kello oli jätättänyt 59 ns ± 10 ns ja länteen mennyt kello edistänyt 273 ns ± 7 ns.
Suhteellisuusteorian mukaan odotettiin, että kumpikin kello olisi jätättänyt, koska ne liikkuivat maakellon suhteen. Oikea tulos saatiin kuitenkin, kun laskettiin kellojen liike pyörimättömässä Maakeskeisessä koordinaatistossa. Nopeimmin on siis liikkunut itään mennyt kello, toiseksi nopeimmin maakello ja hitaimmin länteen mennyt kello. Lepokello sijaitsisi Pohjois- tai Etelänavalla, ei lentokentällä.” http://www.protsv.fi/lfs/luennot/2018_Talvio3.pdf

https://fi.wiki7.org/wiki/%D0%AD%D0%BA% ... 0%B3%D0%B0
https://en.wikipedia.org/wiki/Hafele%E2 ... experiment

Itään lennon analyysia: Kun kone kiihdyttää lentonopeuteen, sen kello alkaa jätättää, ja jätättämien säilyy maapallon koko kierron aikana, mutta vaihtelee hiukan koneen liikkeiden mukaan normaaleilla linjalennoilla useilla kentillä lentoa vaihdettaessa ja tuulien vaikutuksesta. Eli koneen nopeuden hidastuessa kellon käynti nopeutuu, ja nopeuden kiihtyessä käynti hidastuu. Kellon jättämä kasvaa jatkuvasti lentokoneen nopeuden funktiona Lorentzin aikadilataatioyhtälön mukaan. Gravitaatiokin vaihtelee korkeuden vähän vaihdellessa ja paikkakunnittain, vaikuttaen kellon käyntiin. Ympyräradalla maapallon ympäri keskeiskiihtyvyyden vaikutusta ei ole mainittu marginaalisena lainkaan suuren säteen ja pienen nopeuden vuoksi.

Länteen lentäneessä koneessa todettu kellon käynnin nopeutuminen johtuu siitä, että lentokoneen kiihdytys maapallon pyörimistä vastaan kumoaa maapallon syntyaikana pyörivän ainepilven tiivistyessä esiintynyttä pyörimisen kiihtymistä, joka on aiheuttanut ajan hidastumisen kasvavasti navoilta päiväntasaajaa kohti siirryttäessä, ja siten lentokentän ajan hidastumisen suhteessa pyörimättömään maapalloon.

Kaksosparadoksi

Kaksosparadoksi Hafele-Keating kokeen atomikellon lennätys itään maapallon ympäri, kun itään lentäneen kellon lukema sen palattua kentälle on pienempi kuin kentän kellon lukema. Eli liikkuneen kellon aika on hidastunut kentän suhteen ja kentän kellon ajan liikkuva kello kokee nopeutuneena oman aikansa suhteen.

Hafele-Keating Minkowskin diagrammissa, kuva 3, samanaikaisuusviivat (ohuet siniset ja punaiset) osoittavat vain periaatteen samansuuntaisina, kun ovat liki yhtenevät todellisuudessa - aikaeroa vain kymmeniä nanosekunteja.

Hafele-Keating kokeen seurauksena kellojen saattajina itään lentäneet matkustajat ikääntyivät vähemmän kuin henkilöt lentokentällä.
Mitähän ihmettä tarkoittaa, että "ajat eivät vaikuta samaan aikaan"??
Aina kun alus kiihdyttää, t1 yhtälö on aktiivnen, ja aina kun alus liikkuu tasaisella nopeudella (ns inertiaalissa), t2 yhtälö on aktiivinen.
Noin ei voi kyllä saada oikeita tuloksia.

Erillisten kohteiden ajat korreloivat suoraan niiden välisen signaalivaihdon taajuussiirtymään. Siten luotettavimman ikääntymiseron vaikutuksen paradoksikorjauksena saa sini-/punasiirtymälaskuilla, joissa tuota t1 aikajuokaus säädetään kertoimella Xa/c², X on inertiaalisen vertailukohteen mukainen etäisyys matkustajaan kiihtyvyyden aikana - koska kiihtyvyys on absoluuttista, ei samanaikaisuuden suhteellisuus tuota ongelmaa - ja a on kiihtyvyys; kohti kiihdyttäminen muuttaa matkustajan ikääntymiseroa nuorempaan ja pois kiihdyttäminen vanhempaan suuntaan.

Tämä on parempi ketju, koska painotus on kritiikissä eikä niinkään kiihtyvyyden luonnonfilosofiassa.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
K
Kontra
Viestit: 305

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Kiihtyvyys

Lorentzin ajan dilataatioyhtälöön pitää lisätä kiihtyvyys, joka nopeuden tuottaa. Ilman kiihtyvyystermiä yhtälö antaisi väärinymmärtää ajan hidastuvan symmetrisesti, sillä vain kiihdyttävän aika hidastuu, ja kiihtyvyyden aikanakin aika hidastuu.

Myonien pidentynyttä elinikää niiden saapuessa maahan, pidetään esimerkkinä ajan hidastuvuudesta. Syyksi siihen mainitaan niiden suuri nopeus, mutta nopeutta ilman kiihtyvyyttä ei voi olla olemassa. Kosmisten hiukkasten törmäykset ilmakehän ylimmissä osissa ilmamolekyyleihin synnyttävät myoneja, jotka saavat suunnattoman kiihtyvyyden, josta tuo ajan hidastuvuus on seurauksena. (Myonit saavat kiihtyvyytensä kosmisten hiukkasen liike-energiasta.)

Liikkuvan kohteen aika, kun kiihtyvyys on lisätty.
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²]
; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan

Liikkuvan kohteen oma aika ∆t = ∆t’/𝛾

Koordinaatisto, jossa ajan hidastumista tarkastellaan, pitää olla lukittu niin, ettei se vaikuta siinä liikkuvien kohteiden nopeuksiin. Hafele-Keating kokeessa (ks jälj.) pyörimätöntä maapalloa voitiin käyttää koordinaatistona, johon voitiin verrata koneiden liikkeitä, vaikka Maa pyörii ja liikkuu radallaan.

Liikkumatonta koordinaatistoa ei ole. Em Aurinkoon lukittu koordinaatisto pysyy aurinkokunnan suhteen paikallaan ja sitä voidaan käyttää referenssikoordinaatistona, johon liikkuvien planeettojen ja muiden kohteiden liikettä voidaan verrata, kun kaikki kohteet liikkuvat Auringon mukana aurinkokunnassa. Auringon liike pyörivässä Linnunradassa ≈240 km/s ja Linnunradan liike 610 km/s universumissa ei vaikuta yhteisessä koordinaatistossa liikkuvien kohteiden keskinäisiin nopeuksiin.

Asymmetria Lorentzin aikadilataatioyhtälössä

Jos kohteet eivät ole samassa oikein lukitussa koordinaatistossa, ei voida sanoa, kumpi kiihdyttää kumman suhteen, vrt. ed. itseisaika, jolloin päädytään siihen vailla logiikkaa olevaan tilanteeseen, että väitetään aikadilataatiota symmetriseksi.
Vrt jälj, Hafele-Keating koe: länteen lentäneen kellon käynti nopeutui lentokentän kellon suhteen, eikä hidastunut.

Liikkuvan kohteen suhteen paikallaan olevan kohteen aika on Lorentzin yhtälön mukaan käänteinen, eli paikallaan olevan aika (= koordinaatiston aika) nopeutuu saman verran kuin liikkuvan aika hidastuu paikallaan olevan suhteen.

∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²] liikkuvan kohteen aika ”paikallaan olevan” suhteen
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) · √[1- v(t1)²/c²] ”paikallaan olevan” kohteen aika liikkuvan suhteen
; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan

Jos molemmat kohteet kiihdyttävät, Lorentzin ajan dilataatioyhtälö toimii siten, että enemmän kiihdyttäneen kohteen aika hidastuu toisen kohteen suhteen, vähemmän kiihdyttäneen kohteen aika nopeutuu toisen kohteen suhteen yhtä paljon.

Hafele – Keating koe

Hafele-Keating koe sivumainintana Luonnonfilosofian seuran luennossa 30.10.2018.
DI Paul Talvio: Toimiiko GPS-järjestelmä kaikilta osin Suhteellisuusteorian mukaisesti?

Vuonna 1971 tehtiin koe, joka tunnetaan Hafele-Keating kokeen nimellä. Siinä pantiin atomikellot kiertämään lentokoneissa myötä- ja vastapäivään maapallon ympäri, kolmas kello jäi maahan.
Kun kellot palasivat maakellon luo, niin itään mennyt kello oli jätättänyt 59 ns ± 10 ns ja länteen mennyt kello edistänyt 273 ns ± 7 ns.
Suhteellisuusteorian mukaan odotettiin, että kumpikin kello olisi jätättänyt, koska ne liikkuivat maakellon suhteen. Oikea tulos saatiin kuitenkin, kun laskettiin kellojen liike pyörimättömässä Maakeskeisessä koordinaatistossa. Nopeimmin on siis liikkunut itään mennyt kello, toiseksi nopeimmin maakello ja hitaimmin länteen mennyt kello. Lepokello sijaitsisi Pohjois- tai Etelänavalla, ei lentokentällä.


http://www.protsv.fi/lfs/luennot/2018_Talvio3.pdf

https://fi.wiki7.org/wiki/%D0%AD%D0%BA% ... 0%B3%D0%B0
https://en.wikipedia.org/wiki/Hafele%E2 ... experiment

Itään lennon analyysia: Kun kone kiihdyttää lentonopeuteen, sen kello alkaa jätättää, ja jätättämien säilyy maapallon koko kierron aikana, mutta vaihtelee hiukan koneen liikkeiden mukaan normaaleilla linjalennoilla useilla kentillä lentoa vaihdettaessa ja tuulien vaikutuksesta. Eli koneen nopeuden hidastuessa kellon käynti nopeutuu, ja nopeuden kiihtyessä käynti hidastuu. Kellon jättämä kasvaa jatkuvasti lentokoneen nopeuden funktiona Lorentzin aikadilataatioyhtälön mukaan. Gravitaatiokin vaihtelee korkeuden vähän vaihdellessa ja paikkakunnittain, vaikuttaen kellon käyntiin. Ympyräradalla maapallon ympäri keskeiskiihtyvyyden vaikutusta ei ole mainittu marginaalisena lainkaan suuren säteen ja pienen nopeuden vuoksi.

Länteen lentäneessä koneessa todettu kellon käynnin nopeutuminen johtuu siitä, että lentokoneen kiihdytys maapallon pyörimistä vastaan kumoaa maapallon syntyaikana pyörivän ainepilven tiivistyessä esiintynyttä pyörimisen kiihtymistä, joka on aiheuttanut ajan hidastumisen kasvavasti navoilta päiväntasaajaa kohti siirryttäessä, ja siten lentokentän ajan hidastumisen suhteessa pyörimättömään maapalloon.

Kaksosparadoksi

Kaksosparadoksi Hafele-Keating kokeen atomikellon lennätys itään maapallon ympäri, kun itään lentäneen kellon lukema sen palattua kentälle on pienempi kuin kentän kellon lukema. Eli liikkuneen kellon aika on hidastunut kentän suhteen ja kentän kellon ajan liikkuva kello kokee nopeutuneena oman aikansa suhteen.

Hafele-Keating Minkowskin diagrammissa, kuva 3, samanaikaisuusviivat (ohuet siniset ja punaiset) osoittavat vain periaatteen samansuuntaisina, kun ovat liki yhtenevät todellisuudessa - aikaeroa vain kymmeniä nanosekunteja.

Hafele-Keating kokeen seurauksena kellojen saattajina itään lentäneet matkustajat ikääntyivät vähemmän kuin henkilöt lentokentällä.
Liitteet
Minkowski Hafele Keating.jpg
Minkowski Hafele Keating.jpg (61.51 KiB) Katsottu 324 kertaa
K
Kontra
Viestit: 305

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Eusa kirjoitti: 14 Helmi 2025, 16:25
Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 16:16
Eusa kirjoitti: 14 Helmi 2025, 15:27
Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 12:34


 
Mitähän ihmettä tarkoittaa, että "ajat eivät vaikuta samaan aikaan"??
Aina kun alus kiihdyttää, t1 yhtälö on aktiivnen, ja aina kun alus liikkuu tasaisella nopeudella (ns inertiaalissa), t2 yhtälö on aktiivinen.
Noin ei voi kyllä saada oikeita tuloksia.

Erillisten kohteiden ajat korreloivat suoraan niiden välisen signaalivaihdon taajuussiirtymään. Siten luotettavimman ikääntymiseron vaikutuksen paradoksikorjauksena saa sini-/punasiirtymälaskuilla, joissa tuota t1 aikajuokaus säädetään kertoimella Xa/c², X on inertiaalisen vertailukohteen mukainen etäisyys matkustajaan kiihtyvyyden aikana - koska kiihtyvyys on absoluuttista, ei samanaikaisuuden suhteellisuus tuota ongelmaa - ja a on kiihtyvyys; kohti kiihdyttäminen muuttaa matkustajan ikääntymiseroa nuorempaan ja pois kiihdyttäminen vanhempaan suuntaan.

Tämä on parempi ketju, koska painotus on kritiikissä eikä niinkään kiihtyvyyden luonnonfilosofiassa.
Sinä et ymmärrä minua, enkä minä ymmärrä sinua.
Kun alat selittää sini-/punasiirtymästä kaksosparadoksin yhteydessa, silloin liidellään eusafysiikan pilvihötössä, jonne minulla ei ole mitään kiinnostusta yrittääkään leijailla.

Voi olla, etten ole osannut muotoilla tuota aikojen vuorottelua oikein. Lentohan tapahtuu jaksoissa kiihdytys- ja inertiaali-jaksojen vuorotellessa, mutta miten ne pitäisi tunkea samaan yhtälöön? 

Liikkuvan kohteen suhteen paikallaan olevan kohteen aika on Lorentzin yhtälön mukaan käänteinen, eli paikallaan olevan aika (= koordinaatiston aika) nopeutuu saman verran kuin liikkuvan aika hidastuu paikallaan olevan suhteen.
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²]   liikkuvan kohteen aika ”paikallaan olevan” suhteen
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) · √[1- v(t1)²/c²]   ”paikallaan olevan” kohteen aika liikkuvan suhteen
  ; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
  ; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan
E
Eusa
Viestit: 311

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Eusa »

Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 16:45
Eusa kirjoitti: 14 Helmi 2025, 16:25
Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 16:16
Eusa kirjoitti: 14 Helmi 2025, 15:27
Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 12:34


 
Mitähän ihmettä tarkoittaa, että "ajat eivät vaikuta samaan aikaan"??
Aina kun alus kiihdyttää, t1 yhtälö on aktiivnen, ja aina kun alus liikkuu tasaisella nopeudella (ns inertiaalissa), t2 yhtälö on aktiivinen.
Noin ei voi kyllä saada oikeita tuloksia.

Erillisten kohteiden ajat korreloivat suoraan niiden välisen signaalivaihdon taajuussiirtymään. Siten luotettavimman ikääntymiseron vaikutuksen paradoksikorjauksena saa sini-/punasiirtymälaskuilla, joissa tuota t1 aikajuokaus säädetään kertoimella Xa/c², X on inertiaalisen vertailukohteen mukainen etäisyys matkustajaan kiihtyvyyden aikana - koska kiihtyvyys on absoluuttista, ei samanaikaisuuden suhteellisuus tuota ongelmaa - ja a on kiihtyvyys; kohti kiihdyttäminen muuttaa matkustajan ikääntymiseroa nuorempaan ja pois kiihdyttäminen vanhempaan suuntaan.

Tämä on parempi ketju, koska painotus on kritiikissä eikä niinkään kiihtyvyyden luonnonfilosofiassa.
Sinä et ymmärrä minua, enkä minä ymmärrä sinua.
Kun alat selittää sini-/punasiirtymästä kaksosparadoksin yhteydessa, silloin liidellään eusafysiikan pilvihötössä, jonne minulla ei ole mitään kiinnostusta yrittääkään leijailla.

Voi olla, etten ole osannut muotoilla tuota aikojen vuorottelua oikein. Lentohan tapahtuu jaksoissa kiihdytys- ja inertiaali-jaksojen vuorotellessa, mutta miten ne pitäisi tunkea samaan yhtälöön?

Liikkuvan kohteen suhteen paikallaan olevan kohteen aika on Lorentzin yhtälön mukaan käänteinen, eli paikallaan olevan aika (= koordinaatiston aika) nopeutuu saman verran kuin liikkuvan aika hidastuu paikallaan olevan suhteen.
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²] liikkuvan kohteen aika ”paikallaan olevan” suhteen
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) · √[1- v(t1)²/c²] ”paikallaan olevan” kohteen aika liikkuvan suhteen
; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan
Taajuussiirtymä ei riipu teoriasta - se on luonnossa esiintyvä välttämättömyys.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
K
Kontra
Viestit: 305

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Eusa kirjoitti: 14 Helmi 2025, 16:59
Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 16:45
Eusa kirjoitti: 14 Helmi 2025, 16:25
Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 16:16
Eusa kirjoitti: 14 Helmi 2025, 15:27
Kontra kirjoitti: 14 Helmi 2025, 12:34


 
Mitähän ihmettä tarkoittaa, että "ajat eivät vaikuta samaan aikaan"??
Aina kun alus kiihdyttää, t1 yhtälö on aktiivnen, ja aina kun alus liikkuu tasaisella nopeudella (ns inertiaalissa), t2 yhtälö on aktiivinen.
Noin ei voi kyllä saada oikeita tuloksia.

Erillisten kohteiden ajat korreloivat suoraan niiden välisen signaalivaihdon taajuussiirtymään. Siten luotettavimman ikääntymiseron vaikutuksen paradoksikorjauksena saa sini-/punasiirtymälaskuilla, joissa tuota t1 aikajuokaus säädetään kertoimella Xa/c², X on inertiaalisen vertailukohteen mukainen etäisyys matkustajaan kiihtyvyyden aikana - koska kiihtyvyys on absoluuttista, ei samanaikaisuuden suhteellisuus tuota ongelmaa - ja a on kiihtyvyys; kohti kiihdyttäminen muuttaa matkustajan ikääntymiseroa nuorempaan ja pois kiihdyttäminen vanhempaan suuntaan.

Tämä on parempi ketju, koska painotus on kritiikissä eikä niinkään kiihtyvyyden luonnonfilosofiassa.
Sinä et ymmärrä minua, enkä minä ymmärrä sinua.
Kun alat selittää sini-/punasiirtymästä kaksosparadoksin yhteydessa, silloin liidellään eusafysiikan pilvihötössä, jonne minulla ei ole mitään kiinnostusta yrittääkään leijailla.

Voi olla, etten ole osannut muotoilla tuota aikojen vuorottelua oikein. Lentohan tapahtuu jaksoissa kiihdytys- ja inertiaali-jaksojen vuorotellessa, mutta miten ne pitäisi tunkea samaan yhtälöön?

Liikkuvan kohteen suhteen paikallaan olevan kohteen aika on Lorentzin yhtälön mukaan käänteinen, eli paikallaan olevan aika (= koordinaatiston aika) nopeutuu saman verran kuin liikkuvan aika hidastuu paikallaan olevan suhteen.
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) /√[1- v(t1)²/c²] liikkuvan kohteen aika ”paikallaan olevan” suhteen
∆t’ = (∆t2 + ∆t1) · √[1- v(t1)²/c²] ”paikallaan olevan” kohteen aika liikkuvan suhteen
; ∆t1 = kohteen kiihdytysaika (lähtö, käännös, loppujarrutus)
; ∆t2 = kohteen tasaisen liikkeen aika (meno ja paluu)
Nuo ajat eivät vaikuta samaan aikaan
Taajuussiirtymä ei riipu teoriasta - se on luonnossa esiintyvä välttämättömyys.
Se on ihan persoonasta kiinni kuinka niitä taajuusvärähtelyjä kukakin tuntee. Minä en ole koskaan tuntenut mitään värähtelyä, mutta nämä henkiparantajat sunmuut astraalitason leijailijathan osaavat sanoa, missä niitä pahoja ja missä hyviä värähtelyjä vaikuttaa. Kumminkos päin se menee - sinisiirtymäkö sitä holotnaa v-mäistä ja punasiirtymä lämmintä mukavaa, vai päinvastoinko?
K
Kontra
Viestit: 305

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Ajan hidastumisen ja Kaksosparadoksin tiedostossa on puutteet korjattu.

https://www.dropbox.com/scl/fi/pnbtx5z1 ... 8ejaj&dl=0
Vastaa Viestiin