Lainaa
Re: Voiko uskonnollista kokemusta tutkia tieteellisesti?
pähkäilijä kirjoitti: 8.10.2025, 20:25
Abezethibou kirjoitti: 8.10.2025, 19:29
pähkäilijä kirjoitti: 8.10.2025, 14:41
Abezethibou kirjoitti: 7.10.2025, 21:55
Joo usko ei taivu tieteelliseen metodiin mikä jälleen kerran tuli tekstiäsi lukiessa ilmi. Siksi onkin terveellistä pitää maallinen ja taivaallinen regimentti erillään toisistaan niin kuin Martti Luther meitä jo aikoinaan opetti. Uskovat tieteentekijät ovat tämän yleensä sisäistäneetkin. :tongueout:
Tieteellinen metodi on hyve Jumalan mielestä koska siinä totuudellisesti haetaan oikeaa tietoa. Tämä on oma lukunsa mitä ei pidä sekoittaa Jumalan toimintatapoihin, ne on taas oma lukunsa. Tässä laboratorio asiassahan on kyse siitä, osallistuuko Jumala toimijana (persoonaton voima) vai henkilönä laboratoriotyöhön. Otan esimerkin:

Muurahainen tekee laboratoriotestin ja olettaa ihmisen osallistuvan siihen mutta ihminen ei suostu osallistumaan, siihen muurahainen: "No ei sitten..."
Toinen muurahainen kiipeää ihmisen polvelle ja sanoo: "Minulla on hätä, auta." Siihen ihminen: "Toki minä autan".

Eli ensimmäinen on ulkokohtainen, jälkimmäinen henkilökohtainen.

Joh. 10:9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
Sisälle uskoon on vain yksi ovi, Jeesus, vasta sen jälkeen Taivaan kansalaisoikeudet on voimassa ja ollaan henkilökohtaisessa suhteessa.

Usko on erikoinen tila, ei nähdä vaan uskotaan. Mutta usko on myös erilainen tila, olla samaa mieltä. Siis 1) uskotaan 2) ollaan samaa mieltä. On helpompi olla samaa mieltä kuin vain uskoa uskomisen vuoksi. Itse ainakin starttasin uskon olemalla samaa mieltä ja vähitellen usko itsessään kasvoi. Mutta tämä usko on tärkeää että syntyy vuoropuhelu Jeesuksen kanssa, vähän sama kuin soittaessa uskoo että joku vastaa puhelimeen.

On se juu näppärää. Jos saadaan koetulos mikä puoltaa rukouksen parantavaa voimaa niin uskova hurraa, että taas saatiin tieteellinen todiste Jumalasta ja jos koetulos on negatiivinen, niin uskova toteaa että Jumala ei tällä kertaa halunnut vaikuttaa asiaan. Näinkö se menee? :tongueout:

Se raja menee ovessa (Jeesus), jos laboratorio työntekijöineen on oven ulkopuolella, hanke on ulkokohtainen. Lisäksi vielä tarvitaan Jumalan tahto mikä on oma lukunsa. Tämä taas tarkoittaa johdatusta, jos johdatus menee jonkin ihmeen "tekemiseen" (Jumala tekee ihmeet, ei ihminen), niin silloin tapahtuu yliluonnollinen asia. Yksi ihme ainakin on kaikkien tiedossa, Israel. Tämä Jaakobin poikien muodostama kansa on ollut tuhansia vuosia olemassa ja päässyt diasporasta palaamaan omaan maahansa.

Kyllä vielä suurempi ihme olisi se jos nuo takoisivat miekkansa auroiksi, mutta en pidätä hengitystäni sitä päivää odotellessa. Jumalan valittu kansa.
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Lainaa
Abezethibou kirjoitti: 8.10.2025, 20:32
pähkäilijä kirjoitti: 8.10.2025, 20:25
Abezethibou kirjoitti: 8.10.2025, 19:29
pähkäilijä kirjoitti: 8.10.2025, 14:41

Tieteellinen metodi on hyve Jumalan mielestä koska siinä totuudellisesti haetaan oikeaa tietoa. Tämä on oma lukunsa mitä ei pidä sekoittaa Jumalan toimintatapoihin, ne on taas oma lukunsa. Tässä laboratorio asiassahan on kyse siitä, osallistuuko Jumala toimijana (persoonaton voima) vai henkilönä laboratoriotyöhön. Otan esimerkin:

Muurahainen tekee laboratoriotestin ja olettaa ihmisen osallistuvan siihen mutta ihminen ei suostu osallistumaan, siihen muurahainen: "No ei sitten..."
Toinen muurahainen kiipeää ihmisen polvelle ja sanoo: "Minulla on hätä, auta." Siihen ihminen: "Toki minä autan".

Eli ensimmäinen on ulkokohtainen, jälkimmäinen henkilökohtainen.

Joh. 10:9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
Sisälle uskoon on vain yksi ovi, Jeesus, vasta sen jälkeen Taivaan kansalaisoikeudet on voimassa ja ollaan henkilökohtaisessa suhteessa.

Usko on erikoinen tila, ei nähdä vaan uskotaan. Mutta usko on myös erilainen tila, olla samaa mieltä. Siis 1) uskotaan 2) ollaan samaa mieltä. On helpompi olla samaa mieltä kuin vain uskoa uskomisen vuoksi. Itse ainakin starttasin uskon olemalla samaa mieltä ja vähitellen usko itsessään kasvoi. Mutta tämä usko on tärkeää että syntyy vuoropuhelu Jeesuksen kanssa, vähän sama kuin soittaessa uskoo että joku vastaa puhelimeen.
On se juu näppärää. Jos saadaan koetulos mikä puoltaa rukouksen parantavaa voimaa niin uskova hurraa, että taas saatiin tieteellinen todiste Jumalasta ja jos koetulos on negatiivinen, niin uskova toteaa että Jumala ei tällä kertaa halunnut vaikuttaa asiaan. Näinkö se menee? :tongueout:
Se raja menee ovessa (Jeesus), jos laboratorio työntekijöineen on oven ulkopuolella, hanke on ulkokohtainen. Lisäksi vielä tarvitaan Jumalan tahto mikä on oma lukunsa. Tämä taas tarkoittaa johdatusta, jos johdatus menee jonkin ihmeen "tekemiseen" (Jumala tekee ihmeet, ei ihminen), niin silloin tapahtuu yliluonnollinen asia. Yksi ihme ainakin on kaikkien tiedossa, Israel. Tämä Jaakobin poikien muodostama kansa on ollut tuhansia vuosia olemassa ja päässyt diasporasta palaamaan omaan maahansa.
Kyllä vielä suurempi ihme olisi se jos nuo takoisivat miekkansa auroiksi, mutta en pidätä hengitystäni sitä päivää odotellessa. Jumalan valittu kansa.
Israelin rooli on Jumalan tuhansia vuosia kestävässä pelastussuunnitelmassa. Yksilöuskovan rooli on seurata Jeesusta (eli Messiasta, Messias = Kristus = voideltu). Juutalaiset odottaa vieläkin Messiasta mikä on paradoksaalista sikäli kun he itse (uskonnolliset johtajat) saattoivat Messiaan ristiinnaulittavaksi. Mitä tähän sanoo uusitestamentti?
Room. 11:11-12
Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen.
Mutta jos heidän lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!

Nyt on vielä juutalaisten silmillä "peitevaate"(sokaisu) etteivät he näe Messiastaan mutta vaate otetaan aikanaan pois ja silloin valittu kansa saa takaisin asemansa pelastussuunnitelman huipulla. Mutta kyllä sillä nytkin on arvokas rooli, se on edelleenkin Jumalan "silmäterä".
Raamatussa ennustetaan että Jerusalem tulee kompastuskiveksi niille valtioille jotka pyrkivät kampeamaan sitä. Tarkoittaa että tuomio tulee valtioille jotka lähtee siihen peliin. Rukoilen ettei Suomi osallistu sellaiseen.
Lainaa
pähkäilijä kirjoitti: 8.10.2025, 22:39 Israelin rooli...
Israel muodostaa noin 0.1% maapallon väestöstä, joten isossa kuvassa ei voida puhua merkittävästä roolista. Paikallisesti on kyllä ikävä ja ilmeisen pysyvä sota-alue, jossa väkimäärään nähden teurastettu valtavasti ihmisiä sadan vuoden aikana.
Lainaa
QS kirjoitti: 9.10.2025, 08:45
pähkäilijä kirjoitti: 8.10.2025, 22:39 Israelin rooli...
Israel muodostaa noin 0.1% maapallon väestöstä, joten isossa kuvassa ei voida puhua merkittävästä roolista. Paikallisesti on kyllä ikävä ja ilmeisen pysyvä sota-alue, jossa väkimäärään nähden teurastettu valtavasti ihmisiä sadan vuoden aikana.
Näin on Jumala nähnyt hyväksi tuoda pelastussuunnitelman.

1. luominen
2. paratiisissa Aatami ja Eeva rikkoivat sääntöä
3. heidät karkotettiin ankariin olosuhteisiin, paratiisissahan oli leppoisat oltavat
4. maa tuli täyteen väkivaltaa ---> vedenpaisumus
5. Baabelissa alettiin rakentaa tornia johon Jumala reagoi tuottamalla kieltensekoituksen, Hänelle oli tärkeää ettei syntyisi liian suvereenia valtiota
6. jossain vaiheessa syntyi Abram josta polveutui 12 sukukuntaa joiden oli tarkoitus olla Jumalan omaisuuskansa
7. Joosef, yksi kahdestatoista veljestä joutui Egyptiin ja näin alkoi tapahtumaketju jonka johdosta koko veljeskaarti asettui Egyptiin ja joutui myöhemmin faaraon orjiksi
8. sitten Herra asetti Mooseksen vapauttamaan kansa orjuudesta ja se palasi erämaavaelluksen kautta omaan maahansa
9. omaisuuskansa riitautui ja jakaantui pohjoisvaltioon ja etelävaltioon jossa pääkaupunki Jerusalemkin on
10. pohjoisvaltio joutui ensin pakkosiirtolaisuuteen ja oikeastaan on jäänyt sille tielleen vielä tänä päivänä mutta etelävaltio palasi takaisin Baabelin pakkosiirtolaisuudesta
11. Jumalan poika Jeesus, siis kolminaisuuden toinen persoona, inkarnoitui ihmisruumiiseen ja eli yli 30 vuotta Israelin keskellä julistaen hyvää sanomaa eli evankeliumia.
12. uskonnolliset johtajat ei tajunneet, tai osa tajusi, että Jeesus on se profeetta josta Mooses profetoi ja antoivat Jeesuksen ristiinnaulittavaksi
13. Jeesus kuoli (vanha liitto lakkasi) mutta nousi kuolleista kolmantena päivänä ja ilmestyi opetuslapsille antaen heille lupauksen Pyhästä Hengestä ja lähetyskäskyn saarnata evankeliumia aina maan ääriin ja nousi sitten pilvessä taivaaseen
14. joidenkin päivien päästä lupaus Pyhästä Hengestä toteutui siinä tapahtumasarjassa kastettiin 3000 henkeä uuden liiton seurakuntaan
15. uuden liiton seurakunta on nyt toiminut liki 2000 vuotta ja Jeesus tulee takaisin eräänä päivänä laskeutuen Jerusalemiin
----------------------------------

Niin kuin näkyy, tämä historia on niin iso paketti ettei sitä tuosta vaan omaksu mutta juutalaiset on olennaisesti mukana näissä vaiheissa. Vaikka vain pieni joukko juutalaisia ja muita sukukuntia kuuluu uuden liiton seurakuntaan eli uskoo että Jeesus on messias, niin loppumetreillä koko Israel tulee uskoon, siis ennustusten mukaan.

Tosiaan Israelin väkiluku on jossain 10 miljoonan paikkeilla eli n. 1 promille koko planeetan väestöstä, media kuitenkin herkeämättä seuraa jännitysnäytelmää, kuinka asiat etenee.
Lainaa
pähkäilijä kirjoitti: 9.10.2025, 20:34 Tosiaan Israelin väkiluku on jossain 10 miljoonan paikkeilla eli n. 1 promille koko planeetan väestöstä, media kuitenkin herkeämättä seuraa jännitysnäytelmää, kuinka asiat etenee.
Media tekee sotauutisia, ja näin on aina ollut. Sehän on syy Israelin medianäkyvyydelle Euroopassa ja USAssa. Muualla maapallolla näkyvyys on vähäisempää.
Lainaa
Otsikon kysymykseen, "voiko uskollista kokemusta tutkia tieteellisesti", voi ainakin haastattelemalla. Mutta itse kokemusta ei voi tilata Jumalalta, koska Hän on, niin Jumala on Jumala. Eri asia on jos Jumala suostuu ihmisen pyyntöön. Kun maassa on kuivuus, saattavat miljoonat ihmiset rukoilla sadetta vaikka eivät olisi uskossa ja Jumala voi antaa sateen. Jos joukossa on uskovia niin se voi olla ratkaisevaa että sade tulee. Gazassa olevien panttivankien puolesta on rukoiltu paljon ja vasta nyt näyttäisi vapautus olevan tulossa, maailman historia on Jumalan sallimuksessa. Nämä on vaikeita kysymyksiä, ihmisen kääntyminen uskoon kuitenkin muuttaa tilanteen, päästään oikealle tielle jossa Jumala kommunikoi uskovan kanssa Raamatun sanan ja erilaisten armolahjojen kautta.
Vastaa Viestiin