Kontra kirjoitti: ↑29 Huhti 2025, 13:44tuulispää kirjoitti: ↑29 Huhti 2025, 12:29Rakettimoottori olisi kaikista paras apuvoimakeino.
No mahtaisikohan olla paras?
Apuenergialähde pitäisi olla sellainen, ettei se nousun jälkeen enää olisi lisäpainona.
Paljonko matka-ajassa sitten voittaisi esimerkiksi apuakulla?
Jos nousu matkakorkeuteen apuakun energialla kestäisi 5 min, ja kun moottoriteho olisi silloin kaksinkertainen matkatehoon verrattuna, siitä tulisi lentoaikaa lisää 10 min.
Koneen omien akkujen painossa voisi säästää paljonkin, kun apuakut tekisivät nousun - kevyemmällä koneella lentää pidemmälle. Siitä voisi saada lisämatkaa vaikka 20 minuuttia eli yhteensä 30 minuuttia puhallinmoottoreilla - potkurimoottoreilla vaikka 20 min.
Nuo ajat siis kone omilla akuilla noustessaan matkakorkeuteen häviäisi lentoajassa.
Nuo nyt on hatusta vedettyjä aikoja, mutta kyllä akkusähköfysiikkaa hallitseva kaveri ne laskisikin.
Paljonkohan Airbus 320 kokoisella koneella mahtaisi akut painaa vaikka 500 km matkaa varten?
Ei kannata verrata appelsiineja omenoihin.
Tottakai puolt matkujista ja 2/3 cargosta pitää olla pattereita.
Omilla tuulivoimaloilla sähkö on lähes ilmaista.
Tottakai puolt matkujista ja 2/3 cargosta pitää olla pattereita.
Omilla tuulivoimaloilla sähkö on lähes ilmaista.