Disputator kirjoitti: ↑23.1.2025, 19:09
Kontra kirjoitti: ↑23.1.2025, 18:59
...
Kosmologista punasiirtymää aiheuttaa universumin laajentuessa doppler, universumin laajeneminen ja muinaisten ainetiheämpien universumien
suuret gravitaatiopotentiaalit valon siirtyessä heikompaan gravitaatioon koko ajan, sekä universumin laajentuessa tähtijärjestelmien nykyistä suuremman nopeuden aiheuttama ilmeinen ajan dilataatio.
Mitenkähän nuo termit, kuten suuret gravitaatiopotentiaalit tai heikko gravitaatio määritellään matemaattisesti laajenevan maailmankaikkeuden malleissa tai yleensäkin suhteellisuusteoriassa. Mitä ihmettä tarkoittaa edes gravitaatiopotentiaalit suhteellisuusteoriassa.
Gravitaatiopotentiaalin ja gravitaatiokaivon termejä olen nähnyt käytettävän siirtymissä planeetan, tähden, galaksin tai galaksiryhmän ja koko universumin gravitaation vaikutuspiirissä. Suhteellisuusteoriassahan nämä asiat ovat oleellisia - mitäs kummallista siinä on?
Se on tietysti uskon asia, uskooko siihen, että esimerkiksi Linnunradassa keskustaa lähempänä tähtien välisessä avaruudessa vaikuttaa suurempi gravitaatio kuin laidoilla. Minä pidän itsestään selvänä että näin on.
Universumin alkuaikoina aine oli jakaantunut tiiviimmin kuin nykyisin, jolloin galaksiryhmien välisessä avaruudessa gravitaatio (gravitaatiopotentiaali) oli paljon suurempi, kuin nykyisessä harvemmassa universumissa. Machin periaate perustuu tähän käsitykseen, mutta johtuuko massan inertia siitä, sitä ei tietääkseni ole empiirisesti edes yritetty testata, ja voikin olla vaikeaa.
Syhteellisuusteoria ei minulle ole mikään mystinen mörkö, niin kuin se monelle vaikuttaa olevan, vaan ihan hyvin ymmärrettävä. Sitä vaan näytetään tulkittavan joskus perin kummallisesti.
Suhteellisuteorian sielu on ajan suhteellisuus. Jotkut julistavat suurella volyymilla, ettei aikaa ole - aivan älytön väite.