Lainaa
Re: Painovoimaa voi esiintyä ilman massaa
tuulispää kirjoitti: 9.9.2025, 07:37 Voiko gravitaation myös poistaa jollakin "vippaskonstilla"....siis hävittää paikallisesti jossain kohtaa ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Eugene_Podkletnov

Iltapäivää
Itse olen luonteeltani ns. avarakatseinen skeptikko ja olisikin kiinnostavaa tietää kaiken sen silloisen kohun sekä hiljaisuuden jälkeen, todistettiinko jossain vaiheessa puolesta tai vastaan niin aukottomasti, ettei se jätä edes erilaisille tavallisille arkisille tulkinnoille pahemmin tilaa ?
Muistaakseni ensimmäinen havainto oli savun epätavallinen käyttäytyminen koelaitteiston läheisyydessä, mutta voi tietysti olla, että muistini heittää.

Uskon nykyisin lähes kaiken edistyksen olevan sidoksissa ennakkoluulottomien rohkeiden tutkijoiden harteilla, olipa E. Podkletnov:in ja muiden tutkijoiden tulkinnat silloisista kokeista mitä tahansa
:sunglasses:
Lainaa
Konsta kirjoitti: 9.9.2025, 16:27
tuulispää kirjoitti: 9.9.2025, 07:37 Voiko gravitaation myös poistaa jollakin "vippaskonstilla"....siis hävittää paikallisesti jossain kohtaa ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Eugene_Podkletnov

Iltapäivää
Itse olen luonteeltani ns. avarakatseinen skeptikko ja olisikin kiinnostavaa tietää kaiken sen silloisen kohun sekä hiljaisuuden jälkeen, todistettiinko jossain vaiheessa puolesta tai vastaan niin aukottomasti, ettei se jätä edes erilaisille tavallisille arkisille tulkinnoille pahemmin tilaa ?
Muistaakseni ensimmäinen havainto oli savun epätavallinen käyttäytyminen koelaitteiston läheisyydessä, mutta voi tietysti olla, että muistini heittää.

Uskon nykyisin lähes kaiken edistyksen olevan sidoksissa ennakkoluulottomien rohkeiden tutkijoiden harteilla, olipa E. Podkletnov:in ja muiden tutkijoiden tulkinnat silloisista kokeista mitä tahansa
:sunglasses:
Vois kuvitella että gravitaatiota vastaan suunnattu energiakenttä voisi teoriassa tasoittaa gravitaation vaikutuksen pois mutta ilman massiivista määrää energiaa sekään ei varmaan ( tyhjästä ) synny.
Lainaa
Mieleeni tuli mahdollisuus, voitiinko gravitaation vaikutusta vain heikentää paikallisesti pienellä määrällä energiaa.
Lainaa
Eikös relativistinen hiukkanen kanna mukanaan erillisenergiaa? Olen hahmottanut relativistisen energian vaikkapa typpiatomilla niin että sen newtonilainen energia + kiihdyttämisen energia = rel. energia.
Arkitodellisuudessa kiihdyttämisen energia on mitätön ja siksi pärjätään Newtonin laskuilla. Mutta suurissa nopeuksissa kiihdyttämisen energia korostuu. Ja kun lähestytään valon nopeutta, kiihdyttämisen energia painaa enemmän kuin typpiatomi. Ajattelen että nämä lajit voi merkata palloilla, typpipallo on harmaa ja energiapallo on punainen. Janan toisessa päässä punaista palloa ei edes näe ja janan toisessa päässä punainen on valtava verrattuna harmaaseen.
Eli punainen pallo edustaa mielestäni massatonta energiaa.
Lainaa
Eugene (tai Evgeny) Podkletnovin väitteitä tutkittiin ympäri maailmaa (esim. NASA Glenn Research Center, “Project Gravity Probe”) mutta niitä ei kukaan pystynyt toistamaan. Kohu laantui ja nykyään ei liene ketään joka ottaisi ne tarinat enää tosissaan paitsi kaveri itse jos on vielä elossa.
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Lainaa
En viitsi sotkea noita asiaketjuja, niin laitan tähän. Törmäsin taas melkoiseen hörhötykseen nimeltään Chronon Quantum Gravity / Chronon Field Theory (CFT/CQG) jossa aika on kenttä. Se menee jotenkin näin:

\(S[g,\Phi,\lambda,\Psi] \;=\; \frac{1}{16\pi G}\int d^4x\,\sqrt{-g}\,\bigg(R + \mathcal{L}_\Phi \bigg) \;+\; S_{\rm materia}[g,\Psi]\)
\(\mathcal{L}_\Phi \;=\; -K^{\alpha\beta}{}_{\mu\nu}\,\nabla_\alpha\Phi^\mu\,\nabla_\beta\Phi^\nu \;+\; \lambda(x)\,(\Phi_\mu\Phi^\mu + 1)\; +\; \mathcal{T}[\Phi]\)

Toi \(\mathcal{T}[\Phi]\) edustaa mahdollisia topologisia/holonomisia termejä (esim. Chern-Simons). Kenttäyhtälöksi saadaan jotain tämän tapaista:
\(\nabla_\alpha\big( K^{\alpha\beta}{}_{\mu\nu}\,\nabla_\beta\Phi^\nu \big) + \lambda\,\Phi_\mu + \frac{\delta \mathcal{T}}{\delta \Phi^\mu} = 0\)
jne.. eihän tästä mitään ymmärrä. Mutta siis tässä aika on fysikaalinen kenttä ja siitä emergoi muita rakenteita. Einstein-Aetheriin viitataan jotta saadaan uskottavuutta tai jotain. Tää on melkein yhtä villi kun toi painovoima ilman massaa. Pieni varoituksen sananen, olen saattanut tämänkin ymmärtää ihan väärin. :laughtears:

https://www.preprints.org/manuscript/202505.1211/v1

Linkin takaa voi lukea lisää jos pää kestää, mulla ei kestänyt. :laughtears:
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Lainaa
Aikakristallit on toinen mielenkiintoinen scifi juttu ja ne on päässeet ihan natikkaan asti.

https://www.nature.com/articles/s41563-025-02344-1

Sääli että ei näillä aikakonetta kyllä tehdä mutta noita solitoneja oli siinä mun edellisessäkin viestissä. :tongueout:
Lainaa
Onko gravitaatioaaltoja todistetusti havaittu ? Ainakin koelaitteistot ovat massiivisia ja kalliita, mutta onko tapahtunut edistystä sitten alkuaikojen ?
Gravitaation näkökulmasta on vain pienempiä ja suurempia gravitaation lähteitä jotka vetävät kaikki toisiaan puoleensa mutta eivät kosketa toisiaan atomitasolla maailmankaikkeuden alkuaikojen tapahtumien takia.
Minkä kaltaisella laitteistolla gravitaatio voidaan edes teoriassa voittaa, tai sen vaikutusta voi vähentää, kun todennäköisesti itse laitteiston aiheuttama gravitaatiokin otetaan huomioon ?
Lainaa
Konsta kirjoitti: 4.10.2025, 14:42 Onko gravitaatioaaltoja todistetusti havaittu ? Ainakin koelaitteistot ovat massiivisia ja kalliita, mutta onko tapahtunut edistystä sitten alkuaikojen ?
Joo LIGO 2015 ensimmäistä kertaa ja sen jälkeen LIGO, VIRGO ja KAGRA on päässeet sadan paremmalle puolelle.
Lainaa
Tnx
Täytyy käydä tutkimassa.
Vastaa Viestiin