Eilen minua kaivattiin tieteen hupipalstalla.
Re: Keskustelua valosta
Viesti Kirjoittaja Pattinero » Eilen, 16:45
Wiesti kirjoitti: ↑Eilen, 16:02
Mitäs keskustelemista valossa on?
Ei ehkä vielä mitään, mutta kohta on. Missä Kontra?
......
Joku voisi kertoa Pattinerolle, mistä minun juttuni löytyvät. Ne on päivitetty samaksi kuin täällä ketjussa.
Sinähän eusa kun siellä vierailet, voisithan yställisesti kertoa Pattinerolle alla olevan viestini. Sinulla on kalavelkoja minulle, mutta otetaan asiat asioina, ja autetaan keskutelukumppania.
Löydät ajan hidastumisen jutun ketjussa Kaksosparadoksi uteliaalle tieteen hupipalstalla ketjussa 61, osoitenumerolla 1500, 14 Tammi 2025, nettiosoitteella, ja sen eka sivulla. Jos tuosta ketjusta ei löydy, seraavaasta ketjusta löytyy.
Suhteellisusteoriaa ja Energiaa ketjun jutun löydät samalla palstalla ketjussa 9, osoitenumerolla 200 ketjun viimeisenä (tai ketjussa 10 alussa), 26 Elo 2025, ketjussa Kontran pajalta nettiosoitteella, ja sen sivulla 6. Jos tuosta ketjusta ei löydy, seraavaasta ketjusta löytyy.
Mitäs näistä.
Valonnopeudesta
Totesin tuolla edellä, että Universumin laajentuessa atomikellon käynti nopeutuu ja valonnopeus kasvaa (nopeutuu). No kun luonto mittaa aikaa atomien värähtelyllä, kuten aikaa mittaa atomikellokin, valonnopeus pysyy universumin laajentuessa vakiona c koko ajan, vaikka universumin gravitaatio heikkenee koko ajan. Samoin se pysyy vakiona c, riippumatta siitä, missä tähtimassojen olosuhteissa se seikkaileekin.
Mutta kun heikommasta gravitaatiosta mitataan valon liikettä suuremmassa gravitaatiossa, sille mitataan aina hitaampi nopeus. Eli missä tahansa etäisyydessä (menneessä ajassa) maasta havaitaan valonnopeus sitä hitaammaksi, mitä kauempaa universumissa sitä mitataan.
Totesin tuolla edellä, että Universumin laajentuessa atomikellon käynti nopeutuu ja valonnopeus kasvaa (nopeutuu). No kun luonto mittaa aikaa atomien värähtelyllä, kuten aikaa mittaa atomikellokin, valonnopeus pysyy universumin laajentuessa vakiona c koko ajan, vaikka universumin gravitaatio heikkenee koko ajan. Samoin se pysyy vakiona c, riippumatta siitä, missä tähtimassojen olosuhteissa se seikkaileekin.
Mutta kun heikommasta gravitaatiosta mitataan valon liikettä suuremmassa gravitaatiossa, sille mitataan aina hitaampi nopeus. Eli missä tahansa etäisyydessä (menneessä ajassa) maasta havaitaan valonnopeus sitä hitaammaksi, mitä kauempaa universumissa sitä mitataan.
Aika ei hidasta atomitason liikettä, eikä atomikellon käyntiä, kuten suhteellisuusteoria antaa ymmärtää, vaan päinvastoin atomitason liike tulkitaan ajan mitaksi.Kontra kirjoitti: ↑18.9.2025, 18:45 EI voi aika hidastua missään tilanteissa ja olosuhteissa - vain atomien värähtelytaajuus aineessa voi hidastua gravitaatiossa, ja havaitsija voi kokea sen suhteen liikkuvan kappaleen atomivärähtelyn hidastuneena, vaikka itse kappaleessa atomivärähtely ei hidastu. Tämä on tulkittu ajan hidastumisena.
Atomitason liikkeeseen ja atomikellon käyntiin vaikuttaa lämpötila, gravitaatio ja kappaleen nopeus koordinaatiston suhteen koettuna tai havaitsijan kokemana.
No nyt alkaa mennä jo sinne päin, osittain.Kontra kirjoitti: ↑19.9.2025, 07:07Aika ei hidasta atomitason liikettä, eikä atomikellon käyntiä, kuten suhteellisuusteoria antaa ymmärtää, vaan päinvastoin atomitason liike tulkitaan ajan mitaksi.Kontra kirjoitti: ↑18.9.2025, 18:45 EI voi aika hidastua missään tilanteissa ja olosuhteissa - vain atomien värähtelytaajuus aineessa voi hidastua gravitaatiossa, ja havaitsija voi kokea sen suhteen liikkuvan kappaleen atomivärähtelyn hidastuneena, vaikka itse kappaleessa atomivärähtely ei hidastu. Tämä on tulkittu ajan hidastumisena.
Atomitason liikkeeseen ja atomikellon käyntiin vaikuttaa lämpötila, gravitaatio ja kappaleen nopeus koordinaatiston suhteen koettuna tai havaitsijan kokemana.
Ensimmäinen juttu, aika ei voi muuttua koska sitä ei ole, tapahtumien muutosnopeudet voi muuttua joista aika johdetaan ( todellisista syistä, suhteellinen nopeus ei ole sellainen vaikka mitattavia muutoksia tuottaakin havaitsijoille).
Nopeus kuitenkin muuttaa havaitsijan mittaamaa "aikanäkymää" eri liiketilassa olevasta lähteestä, tämän on vain informaation vääristymän luoma illuusio havaitsijalle, ei todellinen muutos itse lähteessä.
Atomitason liikkeeseen ja atomikellon käyntiin vaikuttaa, gravitaatio kyllä, etenkin kun sen gravitaation muutoin luoma kiihtyvyys estetään, vapaana selvästi vähemmin, lämpötila kyllä, nopeus luo vain mittattavaan informaatioon muutoksia havaitsijoille, saattaa olla muitakin.
Kun atomivärähtely edustaa aikaa, niin vain sellaisessa tilassa, jossa ei ole ainetta eikä energiaa, ei voi olla aikaakaan. Kerropa missä on sellainen tila, ettei vain siellä .....?Goswell kirjoitti: ↑19.9.2025, 10:53No nyt alkaa mennä jo sinne päin, osittain.Kontra kirjoitti: ↑19.9.2025, 07:07Aika ei hidasta atomitason liikettä, eikä atomikellon käyntiä, kuten suhteellisuusteoria antaa ymmärtää, vaan päinvastoin atomitason liike tulkitaan ajan mitaksi.Kontra kirjoitti: ↑18.9.2025, 18:45 EI voi aika hidastua missään tilanteissa ja olosuhteissa - vain atomien värähtelytaajuus aineessa voi hidastua gravitaatiossa, ja havaitsija voi kokea sen suhteen liikkuvan kappaleen atomivärähtelyn hidastuneena, vaikka itse kappaleessa atomivärähtely ei hidastu. Tämä on tulkittu ajan hidastumisena.
Ensimmäinen juttu, aika ei voi muuttua koska sitä ei ole, tapahtumien muutosnopeudet voi muuttua joista aika johdetaan ( todellisista syistä, suhteellinen nopeus ei ole sellainen vaikka mitattavia muutoksia tuottaakin havaitsijoille).
Nopeus kuitenkin muuttaa havaitsijan mittaamaa "aikanäkymää" eri liiketilassa olevasta lähteestä, tämän on vain informaation vääristymän luoma illuusio havaitsijalle, ei todellinen muutos itse lähteessä.
Atomitason liikkeeseen ja atomikellon käyntiin vaikuttaa, gravitaatio kyllä, etenkin kun sen gravitaation muutoin luoma kiihtyvyys estetään, vapaana selvästi vähemmin, lämpötila kyllä, nopeus luo vain mittattavaan informaatioon muutoksia havaitsijoille, saattaa olla muitakin.
Informaation vääristymästä ei ole kyse, vaan tästä nopeuden yhtälöstä v(t) = at /√[1 + (at/c)²] , joka Newtonin mekaniikassa on tämä v(t) = at , eli virheellinen.
Kappaleen putoaminen tai estetty putoaminen ei vaikuta käsittääkseni itse kappaleen atomitason liikkeeseen muuta kuin gravitaation kasvun funktiona. Kiihtyvyys vaikuttaa osaltaan koordinaatistossa havaintoon putovan kappaleen atomitason liikkeestä em yhtälöstä riippuvasti.
Tarkensin esitykseen SUHTEELLISUUSTEORIAN TULKINTOJA vielä ajan käsitettä
sivu 6
Mitä on aika?
Aika on ollut minulle ja monelle muullekin mystinen käsite, mutta tri Tuomo Suntola on osoittanut sen helpommin ymmärrettäväksi fysiikan ilmiöksi.
Atomitason liike luo ajan käsitteen. Atomitason liikkeeseen ja atomikellon käyntiin vaikuttaa lämpötila, gravitaatio ja kappaleen nopeus koordinaatiston suhteen koettuna tai havaitsijan kokemana.
sivu 6
Mitä on aika?
Aika on ollut minulle ja monelle muullekin mystinen käsite, mutta tri Tuomo Suntola on osoittanut sen helpommin ymmärrettäväksi fysiikan ilmiöksi.
Atomitason liike luo ajan käsitteen. Atomitason liikkeeseen ja atomikellon käyntiin vaikuttaa lämpötila, gravitaatio ja kappaleen nopeus koordinaatiston suhteen koettuna tai havaitsijan kokemana.
Ei sitä ole missään todellisena. "Kun atomivärähtely edustaa aikaa", tuossa sen sanot itsekin, edustaa aikaa. Aika on vain ihmisen luoma määre asioiden järkeistämiseen ihmiselämän tarpeisiin.Kontra kirjoitti: ↑19.9.2025, 11:46Kun atomivärähtely edustaa aikaa, niin vain sellaisessa tilassa, jossa ei ole ainetta eikä energiaa, ei voi olla aikaakaan. Kerropa missä on sellainen tila, ettei vain siellä .....?Goswell kirjoitti: ↑19.9.2025, 10:53No nyt alkaa mennä jo sinne päin, osittain.Kontra kirjoitti: ↑19.9.2025, 07:07Aika ei hidasta atomitason liikettä, eikä atomikellon käyntiä, kuten suhteellisuusteoria antaa ymmärtää, vaan päinvastoin atomitason liike tulkitaan ajan mitaksi.Kontra kirjoitti: ↑18.9.2025, 18:45 EI voi aika hidastua missään tilanteissa ja olosuhteissa - vain atomien värähtelytaajuus aineessa voi hidastua gravitaatiossa, ja havaitsija voi kokea sen suhteen liikkuvan kappaleen atomivärähtelyn hidastuneena, vaikka itse kappaleessa atomivärähtely ei hidastu. Tämä on tulkittu ajan hidastumisena.
Aika on aina seuraus jostakin, ei koskaan syy. Jos ei ole ainetta eikä energiaa, ei silloin muutosta missään eikä silloin voi määrittää aikaakaan.
Aika on ylimääräinen muuttuja kaikkeudelle, kaikkeus ei tarvitse aikaa, sille riittää muutokset, ihminen tarvitsee aikaa.