Inertia-avusteinen mönkijä

Vastaa Viestiin
K
Kontra
Viestit: 297

Inertia-avusteinen mönkijä

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Inertia-avusteinen mönkijä

Inertia-avusteinen mönkijä voisi liikkua ilman inertiamoottoria pyörävedolla ja hankalaa estettä ylitettäessä inertiamoottori keventäisi sen painoa, jolloin se voisi "hypätä" esteen yli.

Kaksi samankeskeisesti synkronissa vastakkaisiin suuntiin pyörivää varsipainoa (2 moottoria tai suuntavaihde toiselle).
Kun painot ovat kiertämässä oikealle, pyörillä oleva alustasysteemi liikkuu vasemmalle.
Kun painot ovat kiertämässä vasemmalle, systeemi pyrkii palaamaan takaisin lähtöpisteeseen oikealle, koska painopiste suljetussa systeemissä pysyy aina paikallaan, mutta kun pyörät lukitaan tai niille pannaan vääntöä eteenpäin, paluu estyy.
Varsinainen inertiamoottoripari varsipainoineen liikkuu kelkassa kiskoilla edestakaisin. Kelkan takana on jousi, joka varastoi kaiken taaksepäin suuntautuva energian, ja vapautuessaan pökkää systeemiä eteenpäin.

Kun este pitäisi ylittää, inertiasysteemi kallistettaisi etupäästä ylöspäin, jolloin inertiavoiman vertikaalivektori kohdistuisi ylöspäin keventäen härvelin painoa.
......
Tästä jollekin innokkaalle askartelijalle prototyypin suunnittelu ja rakentelu. Sitten kauppaamaan ideaa vaikka taistelurobotin lavetiksi.
 
Liitteet
Epäkeskomoottori 2.pptx.jpg
Epäkeskomoottori 2.pptx.jpg (79.36 KiB) Katsottu 3374 kertaa
K
Kvarkkivalo
Viestit: 54

Re: Inertia-avusteinen mönkijä

Viesti Kirjoittaja Kvarkkivalo »

Oletko arvioinut teho/paino -suhteen näkökulmasta, että paljonko tuon järjestelmän massalla saisi mukaan muun tyyppisiä esteenylitysvälineitä.
Esimerkiksi hydrauliikka yhdistettynä jousitukseen voisi olla yksi vaihtoehto. Sellaiset joita laitetaan show mielessä low-ridereihin.
Tai mitenkä rajumpaan työntöön, polttoainekäyttöinen mäntä/sylinteriratkaisu, joka tuottaa räjähtävän "potkun", iskunvaimentimen tyyppisellä mekanismilla.

K
Kontra
Viestit: 297

Re: Inertia-avusteinen mönkijä

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Kvarkkivalo kirjoitti: 19 Helmi 2025, 16:03
Oletko arvioinut teho/paino -suhteen näkökulmasta, että paljonko tuon järjestelmän massalla saisi mukaan muun tyyppisiä esteenylitysvälineitä.
Esimerkiksi hydrauliikka yhdistettynä jousitukseen voisi olla yksi vaihtoehto. Sellaiset joita laitetaan show mielessä low-ridereihin.
Tai mitenkä rajumpaan työntöön, polttoainekäyttöinen mäntä/sylinteriratkaisu, joka tuottaa räjähtävän "potkun", iskunvaimentimen tyyppisellä mekanismilla.

En ole noin pitkälle ajatellut.

Inertian käyttö on  tutkimaton alue mekaanisissa laitteissa. Inertia-suunnistuslaitteissa se on lyömätön.

Inertia-avustimessa on paljon mietittävää, ennen kuin siitä saisi kehiteltyä edes jonkinlaisen evoluutioversion. Toivoisin jonkun innostuvan kyhäämään semmoisen hyppäävän leikkikalu-mönkijän lapsille. Sen kokemuksen perusteella voisi ajatella isompaakin härveliä.

Meinaatko, että hydrauliikkaan perustuvalla pyöräkulkijalla pystyisi hyppäyttämään ilmaan koko härvelin? 
Vastaa Viestiin