Lainaa
Re: Tuulivoimalat ja kotimaiset VAWT projektit
tuulispää kirjoitti: 24.9.2025, 15:47
Mylläri kirjoitti: 24.9.2025, 15:42 Et sitten ottanut huomioon, että minulla on Oulun suunnalla kaveri, joka on nähnyt vempeleesi ja piirtänyt kuvan siitä minulle. Ja jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin toteutuksessa on hivenen eroa, eli siipi on kiinnitetty painopisteestään lyhyeen vipuvarteen, joka (vipuvarsi) on laakeroitu vääntövarteen. Eli pieni vivahde-ero, mutta toimintaperiaate täsmälleen tuon linkkaaman PDF:n mukainen. Eli siiven kohtauskulmaa ohjaa sekä keskipakoisvoima + siiven noste. Case Closed!
Sulla ei voi olla sellaista kaveria sillä suunnalla. Se on täysin mahdotonta. Eikä tuossa mitä selität ole mitään järkeä.

:laughtears:
Toinen asia viimeistään paljastaa sinut valehtelijaksi, on sinun logiikka. Nimittäin se, että jos minä olisin väärässä (jota en sinun harmiksi ole!), niin sinulla ei olisi mitään syytä vängätä koko ajan vastaan, vaan olisit ikionnellinen siitä, että minä olisin muka väärässä!

Mutta toisaalta tuolla toimintaperiaatteella ei ole mitään väliä, kun se myllysi on ikiprojekti. Ja jos vaikka joskus saisit sen valmiiksi, niin kukaan ei rahoita tai osta "keksintöäsi". Eli sinun tuulimyllytouhu harhaisine miljonäärirahoittajineen ei koskaan valmistu. Viimeinen rahoittajamiljonäärinainen on muka Lontoossa. Onhan niitä lukuisia "miljonäärinaisia" ollutkin, jotka ovat kynineet sinua. Joukossa tais olla myös "Elon Musk"! :laughtears:
Lainaa
Mylläri kirjoitti: 24.9.2025, 16:39
tuulispää kirjoitti: 24.9.2025, 15:47
Mylläri kirjoitti: 24.9.2025, 15:42 Et sitten ottanut huomioon, että minulla on Oulun suunnalla kaveri, joka on nähnyt vempeleesi ja piirtänyt kuvan siitä minulle. Ja jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin toteutuksessa on hivenen eroa, eli siipi on kiinnitetty painopisteestään lyhyeen vipuvarteen, joka (vipuvarsi) on laakeroitu vääntövarteen. Eli pieni vivahde-ero, mutta toimintaperiaate täsmälleen tuon linkkaaman PDF:n mukainen. Eli siiven kohtauskulmaa ohjaa sekä keskipakoisvoima + siiven noste. Case Closed!
Sulla ei voi olla sellaista kaveria sillä suunnalla. Se on täysin mahdotonta. Eikä tuossa mitä selität ole mitään järkeä.

:laughtears:
Toinen asia viimeistään paljastaa sinut valehtelijaksi, on sinun logiikka. Nimittäin se, että jos minä olisin väärässä (jota en sinun harmiksi ole!), niin sinulla ei olisi mitään syytä vängätä koko ajan vastaan, vaan olisit ikionnellinen siitä, että minä olisin muka väärässä!

Mutta toisaalta tuolla toimintaperiaatteella ei ole mitään väliä, kun se myllysi on ikiprojekti. Ja jos vaikka joskus saisit sen valmiiksi, niin kukaan ei rahoita tai osta "keksintöäsi". Eli sinun tuulimyllytouhu harhaisine miljonäärirahoittajineen ei koskaan valmistu. Viimeinen rahoittajamiljonäärinainen on muka Lontoossa. Onhan niitä lukuisia "miljonäärinaisia" ollutkin, jotka ovat kynineet sinua. Joukossa tais olla myös "Elon Musk"! :laughtears:
Niin sun kanssa väitteleminen on kyllä hölmöintä mitä voi tehdä....mutta koska ostit mulle wattimittarin pidän sinua kuitenkin hyviksenä. :angel:
Lainaa
Jännä juttu että syytät mua omista banneista vaikka minä en ole ollut miltään saitilta bannissa. Johtuu aivan ja ainoastaan siitä että ylläpidolla menee lopulta hermot sun naurettaviin ja suoraan sanoen mielikuvituksillisiin tarinoihin miten mylly paranee jne , mies joka saa liimaa laakereihin ei varmasti tee yhtäkään axial flux genua kotioloissa vaikka mielikuvituksissa on porukkaa cernistä ,marssista ja jopa yks amis mukana totuus on että yksin turaat sitä ja kun et usko viisampiasi niin myllystä ei koskaan tule sitä vähääkään mitä se voisi olla jos kuuntelisit viisaampiasi.
sulla alkaa pikku hiljaa suomenkieliset palstat loppumaan tätä menoa
Lainaa
Nasty76 kirjoitti: 26.9.2025, 22:18 Jännä juttu että syytät mua omista banneista vaikka minä en ole ollut miltään saitilta bannissa. Johtuu aivan ja ainoastaan siitä että ylläpidolla menee lopulta hermot sun naurettaviin ja suoraan sanoen mielikuvituksillisiin tarinoihin miten mylly paranee jne , mies joka saa liimaa laakereihin ei varmasti tee yhtäkään axial flux genua kotioloissa vaikka mielikuvituksissa on porukkaa cernistä ,marssista ja jopa yks amis mukana totuus on että yksin turaat sitä ja kun et usko viisampiasi niin myllystä ei koskaan tule sitä vähääkään mitä se voisi olla jos kuuntelisit viisaampiasi.
Sä osaat vittuiolla niin hienosti että sun sylkykupiksi joutunut saa aina bännit.

Siitä sulle suuri hatunnosto.

:laughsweat:

Mitäänhän se osaa etkä tajua, mutta silti.

Ostin muuten tänään 140 metriä lakattua kuparilankaa genuun.
Lainaa
jaa mitään en osaa no kaikki on suhteellista minä en liimaa laakereita kiinni vaan teen cnc jyrsimellä ja tai sorvilla laakeripesät joten mun hommista tulee oikeasti toimivat toisin kuin erään tupeksian laakerointi joka ilmeisesti on vain puuhun porattu reikä jonne laakeri sovitetaan liimalla.
Siinä esimerkiksi omasuunittelema sequ tikku autopeleihin. täysin laakeroitu ja silleen oikein että pultit voi vetää apinanraivolla kiinni ja laakeri silti pyörii kevyesti. myös testailin tuossa itse tehtyjä jousia ja menikin jousilanka silleen sopivan syvästi sormesta sisään.
sequ.png
sequ.png (404.27 KiB) Katsottu 178 kertaa
tuosta haaverista viisastuneena suunnittelin koneen joka porakoneella pyörittäen vetelee jousen kierteelle niin ei tartte enää sormia uhrata :D protoilu on välillä vaarallista.
Lainaa
Nasty76 kirjoitti: 27.9.2025, 01:02 jaa mitään en osaa no kaikki on suhteellista minä en liimaa laakereita kiinni vaan teen cnc jyrsimellä ja tai sorvilla laakeripesät joten mun hommista tulee oikeasti toimivat toisin kuin erään tupeksian laakerointi joka ilmeisesti on vain puuhun porattu reikä jonne laakeri sovitetaan liimalla.
Siinä esimerkiksi omasuunittelema sequ tikku autopeleihin. täysin laakeroitu ja silleen oikein että pultit voi vetää apinanraivolla kiinni ja laakeri silti pyörii kevyesti. myös testailin tuossa itse tehtyjä jousia ja menikin jousilanka silleen sopivan syvästi sormesta sisään. sequ.png
tuosta haaverista viisastuneena suunnittelin koneen joka porakoneella pyörittäen vetelee jousen kierteelle niin ei tartte enää sormia uhrata :D protoilu on välillä vaarallista.
Huomasin että mun samankokoinen VAWT ( siis pyörivä osa ) on 16 kiloa kun kaupallisella firmalla se on 28 kiloa....eli puussa on hyvät puolet. Hienoahan olisi homostella alumiinlla ja 3D printatulla kamalla....se vaatisi tosin aivan eri tasoista koneistusta ja kalliita isoja printtereitä.

Olen kuitenkin huomannut että esim 5 x hiilikuitumatolla vahvistetut puurakenteet kestää hienosti testikäytössä. Epoksi liimaa hiilikuitua ja keksimääni superlujaa puukomposiittia...tosin kävisi alumiini ja teräsrakenteilla.

Kun olet noi kova keksimään kivoja leluja niin mikset tee jotakin hyödyllistä ?
Lainaa
tuulispää kirjoitti: 26.9.2025, 23:07
Nasty76 kirjoitti: 26.9.2025, 22:18 Jännä juttu että syytät mua omista banneista vaikka minä en ole ollut miltään saitilta bannissa. Johtuu aivan ja ainoastaan siitä että ylläpidolla menee lopulta hermot sun naurettaviin ja suoraan sanoen mielikuvituksillisiin tarinoihin miten mylly paranee jne , mies joka saa liimaa laakereihin ei varmasti tee yhtäkään axial flux genua kotioloissa vaikka mielikuvituksissa on porukkaa cernistä ,marssista ja jopa yks amis mukana totuus on että yksin turaat sitä ja kun et usko viisampiasi niin myllystä ei koskaan tule sitä vähääkään mitä se voisi olla jos kuuntelisit viisaampiasi.
Sä osaat vittuiolla niin hienosti että sun sylkykupiksi joutunut saa aina bännit.

Jaa, sinun Cernin professori käyttää lakattua kuparilankaa. Mistä lie saanut lakattuna? Muut minun tietääkseni käyttävät emaloitua kuparilankaa. Laittaako se sinun professori magneetit kiinni puulevylle. Aikuisen oikeasti, jos tehdään generaattori, niin staattorin (missä käämit) molemmin puolin on laakeroidut teräslevyt, missä nuo magneetit on kiinnitettynä, jotta saadaan voimakas magneettivuo käämien läpi, kuten tuon pdf:n sivu 9 osoittaa.
https://www.resystech.com/uploads/3/4/8 ... uxhawt.pdf
Monet käyttävät magneettien kiinnityslevynä auton käytettyjä jarrulevyjä, joista epätasaisuudet on sorvattu pois..
Lainaa
Mylläri kirjoitti: 27.9.2025, 09:18
tuulispää kirjoitti: 26.9.2025, 23:07

Jaa, sinun Cernin professori käyttää lakattua kuparilankaa. Mistä lie saanut lakattuna? Muut minun tietääkseni käyttävät emaloitua kuparilankaa. Laittaako se sinun professori magneetit kiinni puulevylle. Aikuisen oikeasti, jos tehdään generaattori, niin staattorin (missä käämit) molemmin puolin on laakeroidut teräslevyt, missä nuo magneetit on kiinnitettynä, jotta saadaan voimakas magneettivuo käämien läpi, kuten tuon pdf:n sivu 9 osoittaa.
https://www.resystech.com/uploads/3/4/8 ... uxhawt.pdf
Monet käyttävät magneettien kiinnityslevynä auton käytettyjä jarrulevyjä, joista epätasaisuudet on sorvattu pois..
Yes emaloitua.

Parempi video:

Tässä yksikiekkoinen magneettisysteemi.

Lainaa
Jos on vain yksi magneettikiekko, niin käämien toisella puolen pitäisi olla vähintään rautakiekko, jotta magneettivuo kulkisi mahdollisimman voimakkaana ja oikeansuuntaisena käämien läpi. Jos ei, niin käämeihin kohdistuva magneettivuon suunta ja voimakkuus heikompi, mikä näkyy heikompana ulostulotehona..
Kysy vielä varmuuden vuoksi siltä Cernin fyysikolta! ;)
Lainaa
Mylläri kirjoitti: 27.9.2025, 12:36 Jos on vain yksi magneettikiekko, niin käämien toisella puolen pitäisi olla vähintään rautakiekko, jotta magneettivuo kulkisi mahdollisimman voimakkaana ja oikeansuuntaisena käämien läpi. Jos ei, niin käämeihin kohdistuva magneettivuon suunta ja voimakkuus heikompi, mikä näkyy heikompana ulostulotehona..
Kysy vielä varmuuden vuoksi siltä Cernin fyysikolta! ;)
Miten ylimääräinen rautakiekko vaikuttaa asiaan ?
Vastaa Viestiin