Neuvostoliiton ylpeys TU-95.
Kone oli äänekäs ja maailman nopein potkurikone aikoinaan.
2022 niitä oli 60 kpl.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95
Kiinalainen liitovarjoilija lensi 35 000 jalkaan 11 kilometriin.
- 54 C on pakkasta 11 kilsassa.
https://www.digitaldutch.com/atmoscalc/graphs.htm
- 54 C on pakkasta 11 kilsassa.
https://www.digitaldutch.com/atmoscalc/graphs.htm
Naapurimme Ruotsi on taimittannut Saab 340 pohjalle tekemäänsä köyhän miehen AWACSin ...ilmaiseksi Ukrainalle.
Tässä odelleen yksi merkittävimmistä lentokoneista.....siinä on edelleen paljon opittavaa monelle lentokonesuunnittelijalle.
Hämmentävä että HAL Tejas on lähes häivehävittäjä...koska se on pieni...mutta se on myös maalattu RAM maaleilla.
HAL Tejas on puolet huokeampi kuin Gripen ja steath...melkein täysin.
Huomattavasti nopeampi kuin F-35 "Fat Amy".
https://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Tejas
Huomattavasti nopeampi kuin F-35 "Fat Amy".
https://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Tejas
Rolls Royce on käyttänyt aikaa massiivisen moottorin tekemiseen kun talous on antanut periksi.
Se perustuu vaihteistoon joka pienentää isomman fan kiekon pyörimisnopeutta...isompi ohivirtaus parantaa tehoa ja hyötysuhdetta.
Vaihde on planeettavaihde kuten tuulivoimalani genessä ( napamoottori ).
Se perustuu vaihteistoon joka pienentää isomman fan kiekon pyörimisnopeutta...isompi ohivirtaus parantaa tehoa ja hyötysuhdetta.
Vaihde on planeettavaihde kuten tuulivoimalani genessä ( napamoottori ).
Oooooh, suihkumoottorien rakenne ja toiminta!
Piirtelin pienenä kaikki mahdolliset kaaviot eri moottorityypeistä ja halusin kiihkeästi rakentaa lennokin suihkumoottorin, mutta kuka opastaisi ja keneltä kysyisin neuvoa, tietämättömyyden iskiessä tai tarvikkeiden saannin suhteen ?
Silloin suihkumoottorit tekivät läpimurron yleiseen tietoisuuteen, olivat vaan niin pahuksen kalliita ja mistä sitä rahaa oli teininä ja rippikouluikäisenä ?
Lennokit ovat nykyään niin hienoja melkein huimaa, mutta muistan kuinka tämäkin poika piirteli voipaperille lennokkeja kirjastosta lainattujen lennokkien rakennusohjeiden saamiseksi. Valokopiot olivat kalliita.
Aerodynamiikkaan yleensä tuli tutustuttua samalla.
Eikä kiinnostus ole vähentynyt näennäisestä hiljaiselostani huolimatta.
Talvella taas jäälle katsomaan, muiden ulkoilijoiden mukana, josko lennättäjät lennokkeineen ovat saapuneet.......
Mutta tajuan että vaihtoehtoiset menetelmät taivaiden valloittamiseksi ovat väistämättä edessä. Alusta asti olemme vain parannelleet jo keksittyä.
Mutta mitään uutta ei ole tullut.
Sitten rysähti. Toiset olivat innostuneita, toiset väittivät huuhenttaaliksi.
Tieteen dogmatisaatio voi olla edistyksen tiellä tai sitten ei koskien tätä nimenomaista tapausta. Itse en sano juuta tai jaata tai eitä.
Varmaa vain on se että tieteen edistysaskeleet ovat yleensä lähteneet vaatimattomista havainnoista eri laboratorioissa tai arkielämän keskeltä.
Eipä ole niin kauan aikaa siitäkään, kun lentäminen yleensä oli ajatuksenakin "mahdotonta".
Mahdotonta tai ei en väitä mitään, mutta en halua olla ahdasmielinen kaikelle uudelle.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jevgeni_Podkletnov
Piirtelin pienenä kaikki mahdolliset kaaviot eri moottorityypeistä ja halusin kiihkeästi rakentaa lennokin suihkumoottorin, mutta kuka opastaisi ja keneltä kysyisin neuvoa, tietämättömyyden iskiessä tai tarvikkeiden saannin suhteen ?
Silloin suihkumoottorit tekivät läpimurron yleiseen tietoisuuteen, olivat vaan niin pahuksen kalliita ja mistä sitä rahaa oli teininä ja rippikouluikäisenä ?
Lennokit ovat nykyään niin hienoja melkein huimaa, mutta muistan kuinka tämäkin poika piirteli voipaperille lennokkeja kirjastosta lainattujen lennokkien rakennusohjeiden saamiseksi. Valokopiot olivat kalliita.
Aerodynamiikkaan yleensä tuli tutustuttua samalla.
Eikä kiinnostus ole vähentynyt näennäisestä hiljaiselostani huolimatta.
Talvella taas jäälle katsomaan, muiden ulkoilijoiden mukana, josko lennättäjät lennokkeineen ovat saapuneet.......
Mutta tajuan että vaihtoehtoiset menetelmät taivaiden valloittamiseksi ovat väistämättä edessä. Alusta asti olemme vain parannelleet jo keksittyä.
Mutta mitään uutta ei ole tullut.
Sitten rysähti. Toiset olivat innostuneita, toiset väittivät huuhenttaaliksi.
Tieteen dogmatisaatio voi olla edistyksen tiellä tai sitten ei koskien tätä nimenomaista tapausta. Itse en sano juuta tai jaata tai eitä.
Varmaa vain on se että tieteen edistysaskeleet ovat yleensä lähteneet vaatimattomista havainnoista eri laboratorioissa tai arkielämän keskeltä.
Eipä ole niin kauan aikaa siitäkään, kun lentäminen yleensä oli ajatuksenakin "mahdotonta".
Mahdotonta tai ei en väitä mitään, mutta en halua olla ahdasmielinen kaikelle uudelle.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jevgeni_Podkletnov