Pulpahti mieleeni tämäkin aihe.
Matematiikassa ja fysiikassa on runsaasti sanastoa ja käsitteistöä. Suurelta osin suomenkielinen sanasto on vakiintunut (varsinkin matematiikassa), mutta siellä täällä on sanoja, joille näkee useita muotoja.
Fysikkassa esimerkiksi suhteellisuusteorian proper distance voi kääntyä jopa kolmella tavalla: ominaisetäisyys, itseisetäisyys tai tosietäisyys. Suhteellisuusteorian timelike/spacelike/lightlike voi kääntyä esim. ajanlaatuinen, ajankaltainen, ajanluonteinen, ja joskus myös ajanluontoinen ja niin edelleen.
Matematiikasta tuli mieleen "...of the first kind" ja "...of the second kind", esimerkiksi Christoffel symbols of the first kind. Mikä on sama suomeksi?
Uskomatonta mutta totta, juuri 20 minuuttia sitten mulla tuli samanlainen ketju mieleen.
Syy oli se, että toisessa ketjussa, jossa oli QFT:n juttua, johon valmistauduin kommentoimaan tietyllä tavalla ja termi jota ehkä tarvitsisin oli kirjassani termi cross section. Tämä termi liittyy tässä mun casessa tänään sirontateoriaan ja se on toimiva klassisessa mekaniikassa, epärelativistisessa kvanttimekaniikassa ja kvanttikenttäteoriassa.
Häpeäkseni (
) täytyy tunnustaa se, että tutustuin epärelativistiseen QM-sirontateoriaan melkoisen perusteellisesti opiskellessani, mutta olen iloisesti unohtanut kaiken yksityiskohtaisen aiheesta, jopa termin cross section suomennos oli multa (melkein!) unohtunut. Termi englanniksi on kyllä jossain määrin itse itsensä kuvaava asiayhteydessään, mutta se suomennos. Mulla on jossain suomenkielistä materiaalia aiheesta, mutta se on jossain kellarissa. Nykyään kaikki suomalaisenkin yliopiston luentomateriaalit ovat kai englanniksi, joten suomennosta ei heti löydä (=noin 3 minuuttia)
Vaikutusala.
Syy oli se, että toisessa ketjussa, jossa oli QFT:n juttua, johon valmistauduin kommentoimaan tietyllä tavalla ja termi jota ehkä tarvitsisin oli kirjassani termi cross section. Tämä termi liittyy tässä mun casessa tänään sirontateoriaan ja se on toimiva klassisessa mekaniikassa, epärelativistisessa kvanttimekaniikassa ja kvanttikenttäteoriassa.
Häpeäkseni (
Vaikutusala.
SI Resurrection!