Matikkaa tietokoneella

A
Abezethibou

Matikkaa tietokoneella

Viesti Kirjoittaja Abezethibou »

Näillä loitsuilla asensin sagemath paketin Windows 11 koneelle. On muuten toimivampi kuin virallinen ohje, niin että olkaa hyvät vaan.😋
Millä te piirrätte mustan aukon?🤪

wsl --install
wsl --list --online
wsl --install -d Ubuntu-24.04
cd .\Downloads\
wsl --export Ubuntu-24.04 wsl-ubuntu
cd ..
wsl --import SageMath SageMath .\Downloads\wsl-ubuntu
wsl --manage SageMath --set-default-user matti

sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt install automake bc binutils bzip2 ca-certificates cliquer cmake curl ecl eclib-tools fflas-ffpack flintqs g++ gengetopt gfan gfortran git glpk-utils gmp-ecm lcalc libatomic-ops-dev libboost-dev libbraiding-dev libbz2-dev libcdd-dev libcdd-tools libcliquer-dev libcurl4-openssl-dev libec-dev libecm-dev libffi-dev libflint-dev libfreetype-dev libgc-dev libgd-dev libgf2x-dev libgiac-dev libgivaro-dev libglpk-dev libgmp-dev libgsl-dev libhomfly-dev libiml-dev liblfunction-dev liblrcalc-dev liblzma-dev libm4rie-dev libmpc-dev libmpfi-dev libmpfr-dev libncurses-dev libntl-dev libopenblas-dev libpari-dev libpcre3-dev libplanarity-dev libppl-dev libprimesieve-dev libpython3-dev libqhull-dev libreadline-dev librw-dev libsingular4-dev libsqlite3-dev libssl-dev libsuitesparse-dev libsymmetrica2-dev zlib1g-dev libzmq3-dev libzn-poly-dev m4 make nauty openssl palp pari-doc pari-elldata pari-galdata pari-galpol pari-gp2c pari-seadata patch perl pkg-config planarity ppl-dev python3-setuptools python3-venv r-base-dev r-cran-lattice singular sqlite3 sympow tachyon tar tox xcas xz-utils texlive-latex-extra texlive-xetex latexmk pandoc dvipng

git clone --branch master https://github.com/sagemath/sage.git
cd sage
make configure
./configure
MAKE="make -j8" make
sudo ln -sf $(pwd)/sage /usr/local/bin
sage -n
Sitten piirtelin sillä mustan aukon:
musta.jpg
musta.jpg (74.85 KiB) Katsottu 7486 kertaa
https://nbviewer.org/github/sagemanifol ... ring.ipynb
A
Abezethibou

Re: Matikkaa tietokoneella

sage.jpg
sage.jpg (228.68 KiB) Katsottu 7468 kertaa
Kukaan ei kuitenkaan lue manuaalia niin tehdään ohje loppuun. SageMath käynnistyy komennolla:
sage -n
Jupyter käynnistyy työaseman selaimeen tuosta linkistä control pohjaan ja linkin klikkaus hiirellä. Sitten vaan availemaan valmiita kirjoja tai tekemään omia.
Q
QS

Viesti Kirjoittaja QS »

Onpas joku kertakaikkiaan jaksanut työstää. Pisteet siitä.

Ja siis asennuksesi on mitä ilmeisimmin myös onnistunut. Kai sageen voisi joskus paneutua, kun olis vaan sitä kallista aikaa (sitä suhteellista sellaista).
A
Abezethibou

QS kirjoitti: 11 Helmi 2025, 22:19
Onpas joku kertakaikkiaan jaksanut työstää. Pisteet siitä.

Ja siis asennuksesi on mitä ilmeisimmin myös onnistunut. Kai sageen voisi joskus paneutua, kun olis vaan sitä kallista aikaa (sitä suhteellista sellaista).
Joo Leimatre-Tolman ratkaisuja tässä pyörittelen juurikin nyt. Ihan soiva peli ja ainakin hintansa väärti kun ei mitään maksa.🤪
A
Abezethibou

Virittelin tätä eteenpäin niin että asensin wsl masiinaan chromen. Nyt sage --notebook käynnistää selaimen Linux masiinasta. Tässä törmäsin siihen että chromen gpu tuki ei toiminut ja sain hetken hakata päätäni seinään ennen kun keksin että --use-gl=egl korjaa ongelman. Laitoin sen hieman rumasti /opt/google/chrome/google-chrome fileeseen: exec -a "$0" "$HERE/chrome" "--use-gl=egl $@" mutta mitä väliä kun toimii. Laitetaan nyt tämäkin tähän lankaan jos joku muu innostuu näillä ohjeilla kokeileen.
Q
QS

Viesti Kirjoittaja QS »

Itse käytän vaan Mathematica (14.0 versio), kun tarve on. Oikeastaan muita kunnolla edes opetellut.
A
Abezethibou

QS kirjoitti: 16 Helmi 2025, 15:26
Itse käytän vaan Mathematica (14.0 versio), kun tarve on. Oikeastaan muita kunnolla edes opetellut.
No tuohan on parasta mitä rahalla saa. Itse tässä tänään tarkastelen monistoja joille on valittu ei-singulaarinen suljettu 2-differentiaalimuoto. Hyvin siinäkin pärjää ilmaisella softalla.🤪
A
Abezethibou

laskin.jpg
laskin.jpg (86.88 KiB) Katsottu 7403 kertaa
Tämä on sitten mun toinen työkalu. Virtuaalinen laskin 34 desimaalin mantissa ja \(10^{-6143} \text{ - } 10^{6144}\) eksponentti.
https://thomasokken.com/free42/
Oikeita laskimia löytyy niitäkin sitten kopallinen. Niistä ehkä toiste lisää.
A
Abezethibou

laskimia.jpg
laskimia.jpg (82.82 KiB) Katsottu 7391 kertaa
Käyttääkö kukaan muu enää taskulaskinta? Minä käytän ja itse asiassa keräilen niitä. Tekisi mieli myös hommata laskutikku, mutta niitä ei taida enää saada uusia. Käytettykin kelpaa jos jossain tulee vastaan.🤪 Suurempia kalliita unelmia on curta ja mekaaninen nauhalaskin.
Q
QS

Viesti Kirjoittaja QS »

Abezethibou kirjoitti: 17 Helmi 2025, 11:25
QS kirjoitti: 16 Helmi 2025, 15:26
No tuohan on parasta mitä rahalla saa.
Onhan se iso softarakennelma. Vain pisaran verran meressä se osuus, mitä tiedän kyseisen monsterin kaikista ominaisuuksista.
Vastaa Viestiin