Vaikka ikäloppu olenkin ja omat sotani sotinut, niin en sentään niin vanha että näissä Suomen sodissa olisin sotinut. Ainoa kosketus niihin on se, että syntymäkotini mailta löytyi asekätkö. Siellä oli pystykorvaa ja muuta vermettä ilmeisesti sissisodan tarpeisiin jos iivana olisi miehittänyt maan.
Mummi tuli jälkikasvunsa Pikku-Kallen kanssa Helsinkiin pääkaupungin nähtävyyksiä ihmettelemään. Eduskuntatalon kohdalla mummi valisti: ”Tuossa on talo, jossa meidän kaikkien kansalaistemme edustajat tekevät viisaita päätöksiä meidän kaikkien suomalaisten hyväksi.” ”Kuule Mummi, eikö siellä koskaan tehdä tyhmiä päätöksiä?”. Mummilta henki salpautui ”enhän minä voi valehdellakaan” …. Mutta silloin: ” Kas naapuri, milläs asioilla sinä täällä – me Pikku-Kallen kanssa lähdettiin vähän pääkaupungin nähtävyyksiin tutustumaan.” Kun kuulumiset oli vaihdettu Mummia ahdisti, mutta matkaa oli jatkettava.
Tuli Postitalo näköpiiriin. ”Tuosta talosta hoidetaan kaikki Suomen postin jakelut.” ”Jaa se isomahainen Posti-Pekkako hoitaa sen?” ”Pekkapa hyvinkin, mutta ei sinun pidä ihmisten ulkonäköä arvostella”. ”Enhän minä arvostelekaan, mutta kun minun on jo vaikea ymmärtää, miten Joulupukkiaan millään ehtii yhden illan aikana jokaiseen kotiin, millä semmoinen isomahainenkaan ehtisi yhden päivän aikana toimittaa postin joka taloon”. ”Nyt sinä olet käsittänyt asiat ihan väärin. Ei Pekka itse niitä posteja jakele, vaan vain johtaa sitä jakelua.” ”Okei, niinhän pukkikin tietysti tekee, ja Kalle-eno toimii jakelijana, vaikka sinäkin vakuutat, että pukilla vaan sattuu olemaan samanlainen ääni”.
No Mummi ei ehtinyt virkata mitään, kun tultiin Mannerheimin patsaan luo. ”Hei tuossahan on Mannerheim-patsas, minä olen nähnyt siitä kuvia - mutta tiedätkö mummi, kuka setä sen selässä istuu?” ”Voi sinua hupsua, hänhän on marsalkka Mannerheim, joka johti viisaasti Suomen urhoollisia sotilaita pahaa vihollista vastaan, joka halusi meiltä viedä itsenäisyyden”. ”Eikö hän oikeasti koskaan tehnyt mitään tyhmyyksiä?” ”Ei tehnyt”. ”Kuule Mummi, sinä olet koko ajan juksannut minua. Kun isän sotakaverit tulevat meille kylään, ja alkavat ryystää höpinävettä, he alkavat haukkua Ukkoa huonosta sodan johtamisesta. Ukkohan sitä sotaa johti eikä tuo setä.”