Deimos kirjoitti: ↑24 Huhti 2024, 18:48Lisään vielä hyvin mielenkiintoisen AI:n sovellutuksen.
Katsoin YouTube-videon modifoidusta F-16 hävittäjästä. Sen AI:ta koulutettiin pikkuhiljaa taistelumanöövereihin. Video (Kuten YouTuben soopa yleensäkin, pääosin) lässähti hieman lopussa ja luvattua tulosta ei tullut. F-16 oli myös kaksipaikkainen siltä varalta että AI nyt jostakin syystä mokaisi. Mutta tulevaisuus näyttää siltä että AI:t korvaavat lentäjät, myös taistelulentäjät.
AI:llä on yksi todella selvä etu ihmispilotteihin verrattuna. AI ei välitä tuon taivaallista G-voimista ja joten taistelumanööverit voivat olla paljon tiukempia kun G-voimat voidaan jättää huomoitta. Ainut mitä täytyy siinä tilanteessa huomioida on mitä taistelulentokoneen runko kestää.
Ihmisen raja taitaa olla siinä 9G:n luokkaa. G-puvusta huolimatta. Jo ennen sitä tulee tunnelinäköä ja tajunnan hämärtymistä. 9G.n jälkeen black out.
Näyttää siltä että jo nyt tai hyvin pian AI:t tekevät taistelukentillä päätöksiä ihmisten eliminoinnista. San Fraciscossa terrorismi ja vaikeisiin panttivankitilanteisiin on suunniteltu AI:lla varustettua "Robottia" joka kykenee itse myös tekemään päätöksen jos tarvitaan kohteen eliminointia. Tästä oli muistaakseni keskustelua asian eettisyyden takia ja mitä seuraa jos koneella on sitten oikeus tappaa ihminen.
Kaikkea millä on aluperin ollut hyvä tarkoitus tullaan käyttämään eettisesti hyvin epäilyttävästi. AI:n kehitys ei näytä sen suhteen yhtään paremmalta. Massavalvonta mukaan lukien.
Tässä yksi videoista, ei se mainittu:
USAF Just Testing AI Piloted F-16 Fighter Jet That Can Dogfight
QS kirjoitti: ↑24 Huhti 2024, 19:44Deimos kirjoitti: ↑24 Huhti 2024, 18:48Lisään vielä hyvin mielenkiintoisen AI:n sovellutuksen.
Katsoin YouTube-videon modifoidusta F-16 hävittäjästä. Sen AI:ta koulutettiin pikkuhiljaa taistelumanöövereihin. Video (Kuten YouTuben soopa yleensäkin, pääosin) lässähti hieman lopussa ja luvattua tulosta ei tullut. F-16 oli myös kaksipaikkainen siltä varalta että AI nyt jostakin syystä mokaisi. Mutta tulevaisuus näyttää siltä että AI:t korvaavat lentäjät, myös taistelulentäjät.
AI:llä on yksi todella selvä etu ihmispilotteihin verrattuna. AI ei välitä tuon taivaallista G-voimista ja joten taistelumanööverit voivat olla paljon tiukempia kun G-voimat voidaan jättää huomoitta. Ainut mitä täytyy siinä tilanteessa huomioida on mitä taistelulentokoneen runko kestää.
Ihmisen raja taitaa olla siinä 9G:n luokkaa. G-puvusta huolimatta. Jo ennen sitä tulee tunnelinäköä ja tajunnan hämärtymistä. 9G.n jälkeen black out.
Näyttää siltä että jo nyt tai hyvin pian AI:t tekevät taistelukentillä päätöksiä ihmisten eliminoinnista. San Fraciscossa terrorismi ja vaikeisiin panttivankitilanteisiin on suunniteltu AI:lla varustettua "Robottia" joka kykenee itse myös tekemään päätöksen jos tarvitaan kohteen eliminointia. Tästä oli muistaakseni keskustelua asian eettisyyden takia ja mitä seuraa jos koneella on sitten oikeus tappaa ihminen.
Kaikkea millä on aluperin ollut hyvä tarkoitus tullaan käyttämään eettisesti hyvin epäilyttävästi. AI:n kehitys ei näytä sen suhteen yhtään paremmalta. Massavalvonta mukaan lukien.
Tässä yksi videoista, ei se mainittu:
USAF Just Testing AI Piloted F-16 Fighter Jet That Can DogfightJoo, kiehtova sovellusalue, ja varmasti AI:n vahvuuksia. Tuossa AI on kuitenkin tavallaan "vain" huippuunsa kehitetty autopilotti, joka hallitsee dogfightin siinä missä autolandin huonossa näkyvyydessäkin. Karrikoidusti siis.
Mutta kehittyykö AI tarpeeksi, jotta ihminen jätetään maan pinnalle, ja AI hoitaa koko taisteltehtävän 30 miljoonan dollarin vekottimella. Epäilemättä kykenee siihen pisteeseen, kun jotain menee pieleen.
Ihmisen päätöksentekokyky poikkeavissa olosuhteissa on kuitenkin ylivoimainen, sillä AI:lta puuttuu aito kuulo, näkö, tunto ja hajuaisti sekä kokemustausta ja kyky tehdä päätöksiä myös signaaleista, joita ei ole kone-sensoreilla saatavissa. Lisäksi AI ei kykene 'out of the box'-ajatteluun, tai kokemaan big picturea. Mun on hiukan vaikea antaa konkreettista esimerkkiä.
Näkisin, että ilmailu/merenkulku/raiteet/tieliikenne näkevät AI:n voittokulun aluksi päätöksenteon tukivälineenä. Tietokoneena, joka ehdottaa ihmiselle mahdollista tai mahdollisia ratkaisuja eri tilanteissa. Ihminen tekee lopullisen päätöksen, ja toteuttaa AI:n ehdotukset, muokkaa niitä, tai päätyy eri ratkaisuun. Jotenkin näin arvioisin.
Siellä missä automaatti, on myös aina ilmiö 'Mitä vittua se nyt tekee'. AI yhdistettynä autonomiseen härpäkkeiden kuljettamiseen on osin myös vaarallinen, sillä AI pystyy tekemään niin monimutkaisia päätöksiä, että ihminen ei pysy päätöksenteko-luupissa mukana.
Tämä johtaa tilannetajun (situational awareness) menettämiseen. Ilmailun historiassa ja nykypäivässä lukemattomia hazardeja, jotka muodostuneet yksinkertaisenkin automaatin kanssa. Ihminen ei kykene hallitsemaan tapahtumia, jos AI:lla on liian paljon kykyä ja valtaa itsenäisiin päätöksiin härvelin kuljettamisessa.
EDIT: Vision tämmöisen hölmön AI-päätöksenteon: Leikitään, että lentokapteeni matkalla Helsingistä Joensuuhun, illan viimeinen. Reilusti alle puolessa välissä joku paska laatikko rikkoutuu. Määränpäähän voi mennä, mutta kone ei aamulla sieltä pois pääse, kun ei saa palata takaisin ilman korjattua laatikkoa. Itäsuomesta ei laatikoita löydy. Hyvä. Järkevintä palata kotisatamaan, korjata rakkine, ja matkaajat yöksi johonkin. Aamulla uusi yritys. AI tekisi tämän päätöksen varmasti ihan okei.
Mutta: sattumalta henkilökunta tietää, että Joensuussa on huomenna Euroviisufinaalit. Kone on täynnä artisteja (okei, vähän värjätty esimerkki). Paluu takaisin tarkoittaa about Euroviisujen perumista. Kumpi tekee oikean ratkaisun, AI vai ihminen? Osaako lentokoneen AI yhdistää iltapäivälehtien Euroviisuhuuman tähän päätökseen? Osaako AI ohittaa itseensä ohjelmoidun taloudellisuuden ja sujuvuuden prioriteetit tällä signaalilla, jolla ei ole tuon taivaallista tekemistä purkkien, yhtiön talouden, tai lentovälineen seuraavan päivän reittien kanssa.
Deimos kirjoitti: ↑24 Huhti 2024, 20:28Myös reaktioaika? Kumpi tekee päätöksen nopeammin? AI vai ihminen? Kun aletaan mennä millisekunteihin esimerkiksi taitelutilanteessa?
AI:t tulevat kehittymään vielä valtavasti. Tuossa videossa dogfightin oli tehty IA:lle edulliseksi ihmispilottien mukaan. Ihminen on luultavasti vielä ainakin luovempi kuin mikään tekoäly. Pätee myös shakissakin? En tiedä.
Olen tehnyt kuvia eri AI sovelluksilla. Ovat nättejä mutta sieluttomia. Omat työni ovat omia persoonallisia piirroksia ja maalauksia. Täysin erillaisia kuin kenenkään muun toisen ihmisen tekemät myös.
Yksi alue tulee myös mieleen on pelien tekoälyt ja NPC:t (Non player character) joille AI voi luoda paljon syvemmän kohtaamisen kuin mikään nykyinen peleissä vastaantuleva hahmo. Sitten on tasapainoilu pelin AI:n kanssa jottei siitä tule liian vaikea pelaajan kannalta. Mutta AI ja pelien teko/pelaaminen tulevat olemaan vahvasti yhteydessä.
Pelit näen ja niiden tekemisen mahdollisuttena käyttään kaikkia taiteen muotoja. Myös ohjemointi ja algoritmien rakentelu. Niissä olen ihan alkeissa. Mihin päädyn taas jos elinaikaa on vielä 5-15 vuotta?
QS kirjoitti: ↑24 Huhti 2024, 20:45Deimos kirjoitti: ↑24 Huhti 2024, 20:28Myös reaktioaika? Kumpi tekee päätöksen nopeammin? AI vai ihminen? Kun aletaan mennä millisekunteihin esimerkiksi taitelutilanteessa?
AI:t tulevat kehittymään vielä valtavasti. Tuossa videossa dogfightin oli tehty IA:lle edulliseksi ihmispilottien mukaan. Ihminen on luultavasti vielä ainakin luovempi kuin mikään tekoäly. Pätee myös shakissakin? En tiedä.
Olen tehnyt kuvia eri AI sovelluksilla. Ovat nättejä mutta sieluttomia. Omat työni ovat omia persoonallisia piirroksia ja maalauksia. Täysin erillaisia kuin kenenkään muun toisen ihmisen tekemät myös.
Yksi alue tulee myös mieleen on pelien tekoälyt ja NPC:t (Non player character) joille AI voi luoda paljon syvemmän kohtaamisen kuin mikään nykyinen peleissä vastaantuleva hahmo. Sitten on tasapainoilu pelin AI:n kanssa jottei siitä tule liian vaikea pelaajan kannalta. Mutta AI ja pelien teko/pelaaminen tulevat olemaan vahvasti yhteydessä.
Pelit näen ja niiden tekemisen mahdollisuttena käyttään kaikkia taiteen muotoja. Myös ohjemointi ja algoritmien rakentelu. Niissä olen ihan alkeissa. Mihin päädyn taas jos elinaikaa on vielä 5-15 vuotta?Joo, pelit myös mainio kohde AI:lle. Tuosta tekotaiteesta olen samaa mieltä, niistä puuttuu jotain. Samoin AI:n tekemästä musiikista, teknisesti täydellistä, mutta kolkkoa.
Reaktioajassa pesee ihmisen aivan miten päin vaan. Mutta tästäkin vastaesimerkki: Pitäisi lähteä Ikeaa:n. Jumalaton lumipyry ja aamuruuhka. Tiukka aikataulu. Pitää olla klo 12 takaisin. Seuraavan kerran tilaa kalenterissa viikon kuluttua. Sohva pitää olla hankittu 5 päivän sisällä. AI ratkoo millisekunnissa oikean reitin, ja kytkee kaiken maailman lasinsulattimet päälle energiatehokkaasti oikeaan aikaan. Käskee hyppäämään autoon klo 9:55 ja ajamaan tuota reittiä. Ehdit ostaa sohvan ja tilata toimituksen. Kotona 11:45 todennäköisyydellä 80%.
ihmisen päätös: Vitut sitä sohvaa tarvita 5 päivän sisällä. Voin sopia kaverien kanssa, että sohvaan liittyvät juhlat siirretään viikolla. Turhaa stressiä ja vain 80% chänssit ehtiä ajoissa.
Nykypäivän AI ei pysty perustamaan päätöksiä signaaleihin, jotka ovat "loogisesti kaukana/tavoittamattomissa". Se perustaa päätökset "lähellä oleviin teknisiin signaaleihin" kuten mikä tahansa tyhmä tietokone. Se ei tiedä millainen kokonaistilanne sohvaan liittyy, millaisia fiiliksia frendiporukassasi on, ja millaisia persoonallisuuksia sieltä löytyy.
Se mitä typerällä esimerkilläni tarkoitan on se, että nykypäivän AI ei vielä kykene tekemään loppuun asti vietyjä päätöksiä. Se kykenee antamaan vaihtoehtoja, mahdollisuuksia. Mutta jos sille annetaan päätöksen lukitsemisen ja toteuttamisen lupa, niin tulee (kriittisissä päätöksissä) vaarallisia tilanteita.