Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Sääntöjä noudattaen
D
Disputator
Viestit: 192

Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja Disputator »

Hieman provokatiivinen avaus toki, mutta olen nähnyt vuosien varrella monenlaisia foorumeita, joissa keskustellaan monista asioista ja tietysti sitten tieteestä enemmän ja vähemmän tieteellisesti. Siis miten määrittelisit tiedekeskustelupalstan eli minkälaisilla säännöillä siellä sitten pitäisi keskustella ja miten tms.

Jollain palstoilla liian vähäinen moderointi johtaa sen varsinaisen tiedekeskustelun näivettymiseen, mutta toki reiluun käyttäjämäärän kasvuun ja yleiseen höpöttelyyn ja lörpöttelyyn, mutta se varsinainen tiedeosuus jää aika olemattomaksi.

Mielipiteitä kaivataan.

PS: En sitten ole (oikeasti) tämän palstan perustaja, vaan kyselen ihan mielenkiinnosta.
SI Resurrection!
Q
QS
Viestit: 310

Re: Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja QS »

Suomen kokoisessa maassa taitaa ainoa vaihtoehto olla foorumi, jossa keskustellaan kaikesta maan ja taivaan välillä. Siinä käy vaan niin, että lopputulos on erinäisten ääripäiden julistus- ja riitelykehä.

Mulle sopii tällainen rauhallisempikin foorumi, jossa voi keskittyä itse asiaan ilman että tarvitsee triggeröityä suomalaisen internetkulttuurin kaatopaikka-tyylisistä ilmiöistä.
Viimeksi muokannut QS, 04 Heinä 2024, 19:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Varaktori
Viestit: 111

Re: Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Mulle riittäisi foorumi missä tämmöinen maallikkokin voi kirjoitella tieteestä, 80-luvun pelikoneista, ufoista ja noituuden harjoittamisesta ilman että potkitaan pellolle. 🤪
Avatar
Varaktori
Viestit: 111

Re: Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Lisään vielä elektroniikan ja erityisesti radiotekniikan sillä ufotutkijan pitää pystyä rakentamaan tutka. Täällä en ole oikein uskaltanut kun muutaman sanan fysiikasta mikä on vaikeaa aihetta tuntemattomalle.🤪
K
Kvarkkivalo
Viestit: 47

Re: Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja Kvarkkivalo »

Itse tekisin tiede-, tekniikka- ja tee-se-itse- henkisen palstan, jos lähtisin tyhjältä pöydältä.

Sulkisin kokonaan pois:
-politiikka
-yhteiskunta
-uskonto
-ihmissuhteet ja identiteetit
-filosofia (ehkä)
​​
Poissulkemiseksi riittää että näille ei ole omia alueita. Sen sijaan voi olla joku yleinen höpötysalue, jossa voi joskus aueta ketjuja esim. poliittisista aiheista. Mutta ne ovat kuitenkin toissijaisia. Ja nämä höpötys- ja sekoilualueet eivät ole etusivulla. Vaan jossain syövereissä. Sitä kautta keskustelu voi olla myös sallivampaa koska se ei tule palstan etusivulle. Ja toisaalta moderointi voi olla suurpiirteisempää, koska aiheet ovat offtopic muutenkin. Joten ihan sama.

Eli tekisin ihan samalla tavalla kuin muutkin harrastepalstat. Mutta harrastus olisi nyt: Tiede, Tekniikka ja Tee-se-itse. Tekniikka ja tee-se-itse sen takia, että se houkuttelisi myös niitä jotka tykkäävät tutkia, rakennella ja tehdä, mutta eivät ole niin teoreettisia.
Ja teoreetikot ja tekijät löytävät kuitenkin keskuskesteltavaa, koska tiede, tekniikka ja tee-se-itse lomittuvat kuitenkin aina.

Tästä eteenpäin voi sitten alkaa kehittää, sen mukaan mitä harrastajia palstalle löytää tiensä.
Halutaanko jatkossa tarkempia ala-alueita kuten:
-koodaus
-kulkupelit
-elektroniikka
-audio ja hifi
jne.

Jotain huumorijuttua hakisin erillisellä alueella. Ja myös jotain shakki- ja pähkinäosiota. Sekä hiukan jotain rullaavampaa uutisosiota yms. jotta syntyy sometustyyppistä keskustelua vaikka oudoista tiedeuutisista tai diy-projekteista.

Tällaisia ideoita itselläni tulee mieleen. Näiden toimivuus on todennettavissa vain käytännössä ja varmasti käyttäjäkunta sitten määrittää sitä suuntaa mihin palsta kehittyy.
​​​
Avatar
Varaktori
Viestit: 111

Re: Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Itse tykkään kirjoitella noita DIY juttuja kun kaikenlaista tulee rakenneltua. Saahan niitä kai nytkin tänne. Tässä olisikin monenlaista projektia taas työstössä.
E
Eusa
Viestit: 146

Re: Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja Eusa »

Tiedekeskustelun kuuluu luodata keinoja edistää tieteen tervettä kehitystä.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
D
Disputator
Viestit: 192

Re: Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja Disputator »

Kuten yllä sanottu (Kvarkkivalo), tiedekeskustelupalsta voisi olla kuin harrastepalsta. Se rajaa tietyn osan jutuista palstan tarkoituksen ulkopuolelle ja siten roskakoriin. Mikä on mielestäni ihan oikein. Liika sensurointi on kuitenkin pahasta, mutta sellainen, jossa pyritään pitämään palstan sisältö edes jonkinlaisena löyhästi semitieteellisenä keskusteluna, on hyvä.
QS kirjoitti: 04 Heinä 2024, 18:25
Suomen kokoisessa maassa taitaa ainoa vaihtoehto olla foorumi, jossa keskustellaan kaikesta maan ja taivaan välillä. Siinä käy vaan niin, että lopputulos on erinäisten ääripäiden julistus- ja riitelykehä.

Mulle sopii tällainen rauhallisempikin foorumi, jossa voi keskittyä itse asiaan ilman että tarvitsee triggeröityä suomalaisen internetkulttuurin kaatopaikka-tyylisistä ilmiöistä.
Tämä kaikki on ihan totta. Nykyinen foorumi on toiminut ihan hyvin, mutta ilmeisesti ei monikaan tiedejutuista kiinnostunut löydä tänne, koska tämä ei ole jonkun kaupallisen toimijan tms. foorumi, jossa käy ihmisiä muutenkin. Tai sitten liian tieteellinen meno karkoittaa nekin, jotka käyvät tutustumassa. 😀

Luultavasti myös se varsinainen (semi)tiedekeskustelu on sellainen hyvin pieni lokero, johon vain harvalla on kiinnostusta tai osaamista tai kommentoitavaa. Tietotekniikkapalstat taasen voivat suht hyvin, koska tuolla on paljon ihmisiä eritasoisella IT-osaamisella ja erilaista keskusteltavaa riittää.

Mutta on palsta ihan hyvä näinkin, tällä on oma tarpeellinen lokeronsa kotimaisten keskustelupalstojen joukossa.
SI Resurrection!
K
Kvarkkivalo
Viestit: 47

Re: Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja Kvarkkivalo »

Jos tavoitteet eivät ole kaupalliset tai muuten korkeat, ei mielestäni keskustelijoiden haaliminen väkisin ole järkevää.

​Asiallinen palsta jota käyttää kourallinen keskustelijoita ja jota ei juuri tarvitse moderoida tai muuten paimentaa, on parempi kuin jatkuva mölinä ja riitely.
Toki mitä provompi ja angstisempi palsta, niin sitä enemmän sinne tulee käyttäjiä ja aktiviteettia. 

Ei tosin ole mielenterveydellekään hyväksi lukea joka päivä palstaa jossa on provo-aloituksia, tai jatkuvasti rivien välistä triggeröidään yleisöä.
 
Avatar
Varaktori
Viestit: 111

Re: Minkälainen tiedekeskustelupalstan tulisi olla?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Ainakin yhden palstan pilasi ylläpidon äärioikeistolainen ajattelu ja siihen pohjautuva moderointi. Hyvä syy pitää politiikka vain yhdessä ketjussa.
Vastaa Viestiin