Jos molemmat moottorit pettää samaan aikaan, niin polttoainejärjestelmä kuulostaa loogiselle varsinkin kun jostain sivusilmällä olin näkevinäni, että ensin tyhjennetään samaa tankkia molempiin moottoreihin. Jostain luin myös, että jos koneesta katoaa sähköt, niin polttoaineen syöttöventtiilit suljetaan automaattisesti.
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Jaa siellä oli molempien moottorien polttoaineen syöttö katkaistu ihan ihmisen toimesta siihen tarkoitetuilla kytkimillä?
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
"Ohjaamon äänitallenteessa yhden lentäjistä kuullaan kysyvän toiselta, miksi tämä katkaisi polttoaineensyötön. Toinen lentäjä vastasi, ettei hän tehnyt niin, raportissa sanotaan."
https://yle.fi/a/74-20172312
Jos nousussa katkaisee polttoaineen syötön molemmille moottoreille, niin ei mikään ihme jos tonttiin tullaan. Saapa nähdä selviääkö perimmäinen syy koskaan.
https://yle.fi/a/74-20172312
Jos nousussa katkaisee polttoaineen syötön molemmille moottoreille, niin ei mikään ihme jos tonttiin tullaan. Saapa nähdä selviääkö perimmäinen syy koskaan.
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
"The aircraft achieved the maximum recorded airspeed of 180 Knots IAS at about 08:08:42
UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned
from RUN to CUTOFF position one after another with a time gap of 01 sec. The Engine N1
and N2 began to decrease from their take-off values as the fuel supply to the engines was cut
off."
...
"In the cockpit voice recording, one of the pilots is heard asking the other why did he cutoff.
The other pilot responded that he did not do so."
...
"the Engine 1 fuel cutoff switch transitioned from CUTOFF to RUN at about
08:08:52 UTC. "
...
"Thereafter at 08:08:56 UTC the Engine 2 fuel cutoff switch also
transitions from CUTOFF to RUN"
..
"The EGT was observed to be rising for both engines indicating relight"
Eipä juuri muuta syytä voi olla kuin ihminen. Yllättävän pitkä aika takaisin RUN asentoon laittamisten välissä, 4 sek. Mitä lie noiden sekuntien aikana tehtykään.
UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned
from RUN to CUTOFF position one after another with a time gap of 01 sec. The Engine N1
and N2 began to decrease from their take-off values as the fuel supply to the engines was cut
off."
...
"In the cockpit voice recording, one of the pilots is heard asking the other why did he cutoff.
The other pilot responded that he did not do so."
...
"the Engine 1 fuel cutoff switch transitioned from CUTOFF to RUN at about
08:08:52 UTC. "
...
"Thereafter at 08:08:56 UTC the Engine 2 fuel cutoff switch also
transitions from CUTOFF to RUN"
..
"The EGT was observed to be rising for both engines indicating relight"
Eipä juuri muuta syytä voi olla kuin ihminen. Yllättävän pitkä aika takaisin RUN asentoon laittamisten välissä, 4 sek. Mitä lie noiden sekuntien aikana tehtykään.
QS kirjoitti: ↑12.7.2025, 10:18 "The aircraft achieved the maximum recorded airspeed of 180 Knots IAS at about 08:08:42
UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned
from RUN to CUTOFF position one after another with a time gap of 01 sec. The Engine N1
and N2 began to decrease from their take-off values as the fuel supply to the engines was cut
off."
...
"In the cockpit voice recording, one of the pilots is heard asking the other why did he cutoff.
The other pilot responded that he did not do so."
...
"the Engine 1 fuel cutoff switch transitioned from CUTOFF to RUN at about
08:08:52 UTC. "
...
"Thereafter at 08:08:56 UTC the Engine 2 fuel cutoff switch also
transitions from CUTOFF to RUN"
..
"The EGT was observed to be rising for both engines indicating relight"
Eipä juuri muuta syytä voi olla kuin ihminen. Yllättävän pitkä aika takaisin RUN asentoon laittamisten välissä, 4 sek. Mitä lie noiden sekuntien aikana tehtykään.
Vaikuttaa vahingolta...äärimmäisen väsynyt ihminen saattaa tehdä jotakin tuollaista.
QS kirjoitti: ↑12.7.2025, 10:18 "The aircraft achieved the maximum recorded airspeed of 180 Knots IAS at about 08:08:42
UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned
from RUN to CUTOFF position one after another with a time gap of 01 sec. The Engine N1
and N2 began to decrease from their take-off values as the fuel supply to the engines was cut
off."
...
"In the cockpit voice recording, one of the pilots is heard asking the other why did he cutoff.
The other pilot responded that he did not do so."
...
"the Engine 1 fuel cutoff switch transitioned from CUTOFF to RUN at about
08:08:52 UTC. "
...
"Thereafter at 08:08:56 UTC the Engine 2 fuel cutoff switch also
transitions from CUTOFF to RUN"
..
"The EGT was observed to be rising for both engines indicating relight"
Eipä juuri muuta syytä voi olla kuin ihminen. Yllättävän pitkä aika takaisin RUN asentoon laittamisten välissä, 4 sek. Mitä lie noiden sekuntien aikana tehtykään.
Joo sääli että siinä menee vissiin kymmeniä sekunteja ennen kun noin suuret moottorit hieroo itsensä takaisin henkiin. Loppui aika kesken.
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Abezethibou kirjoitti: ↑12.7.2025, 11:11QS kirjoitti: ↑12.7.2025, 10:18 "The aircraft achieved the maximum recorded airspeed of 180 Knots IAS at about 08:08:42
UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned
from RUN to CUTOFF position one after another with a time gap of 01 sec. The Engine N1
and N2 began to decrease from their take-off values as the fuel supply to the engines was cut
off."
...
"In the cockpit voice recording, one of the pilots is heard asking the other why did he cutoff.
The other pilot responded that he did not do so."
...
"the Engine 1 fuel cutoff switch transitioned from CUTOFF to RUN at about
08:08:52 UTC. "
...
"Thereafter at 08:08:56 UTC the Engine 2 fuel cutoff switch also
transitions from CUTOFF to RUN"
..
"The EGT was observed to be rising for both engines indicating relight"
Eipä juuri muuta syytä voi olla kuin ihminen. Yllättävän pitkä aika takaisin RUN asentoon laittamisten välissä, 4 sek. Mitä lie noiden sekuntien aikana tehtykään.
Joo sääli että siinä menee vissiin kymmeniä sekunteja ennen kun noin suuret moottorit hieroo itsensä takaisin henkiin. Loppui aika kesken.
Juu, eipä ne enää kierroksia ehdi ottaa.
"The Vr speed (155 kts) was achieved as per the EAFR at 08:08:35 UTC. The aircraft air/ground sensors transitioned to air mode, consistent with liftoff at 08:08:39 UTC."
Tuo olisi lähellä hetkeä, kun telinevipu pitäisi nostaa ylös. Sen sijaan 08:08:42 UTC molemmat fuel valvet laitettiin OFF-tilaan
"at about 08:08:42 UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned from RUN to CUTOFF"
Raportti toteaa rojukasasta kuvatun vivun kohdalla:
"the landing gear lever was in “DOWN” position."
"The Vr speed (155 kts) was achieved as per the EAFR at 08:08:35 UTC. The aircraft air/ground sensors transitioned to air mode, consistent with liftoff at 08:08:39 UTC."
Tuo olisi lähellä hetkeä, kun telinevipu pitäisi nostaa ylös. Sen sijaan 08:08:42 UTC molemmat fuel valvet laitettiin OFF-tilaan
"at about 08:08:42 UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned from RUN to CUTOFF"
Raportti toteaa rojukasasta kuvatun vivun kohdalla:
"the landing gear lever was in “DOWN” position."
Abezethibou kirjoitti: ↑12.7.2025, 11:11QS kirjoitti: ↑12.7.2025, 10:18 "The aircraft achieved the maximum recorded airspeed of 180 Knots IAS at about 08:08:42
UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned
from RUN to CUTOFF position one after another with a time gap of 01 sec. The Engine N1
and N2 began to decrease from their take-off values as the fuel supply to the engines was cut
off."
...
"In the cockpit voice recording, one of the pilots is heard asking the other why did he cutoff.
The other pilot responded that he did not do so."
...
"the Engine 1 fuel cutoff switch transitioned from CUTOFF to RUN at about
08:08:52 UTC. "
...
"Thereafter at 08:08:56 UTC the Engine 2 fuel cutoff switch also
transitions from CUTOFF to RUN"
..
"The EGT was observed to be rising for both engines indicating relight"
Eipä juuri muuta syytä voi olla kuin ihminen. Yllättävän pitkä aika takaisin RUN asentoon laittamisten välissä, 4 sek. Mitä lie noiden sekuntien aikana tehtykään.Joo sääli että siinä menee vissiin kymmeniä sekunteja ennen kun noin suuret moottorit hieroo itsensä takaisin henkiin. Loppui aika kesken.
Vaikka moottori kävisi tyhjäkäynnillä, kestää 6 - 8 sekuntia saada se täysille kierroksille. Jos moottori on pysäytetty, siinä kyllä menee aikaa saada se ensin edes tyhjäkäynnille.
Kontra kirjoitti: ↑12.7.2025, 17:33Abezethibou kirjoitti: ↑12.7.2025, 11:11QS kirjoitti: ↑12.7.2025, 10:18 "The aircraft achieved the maximum recorded airspeed of 180 Knots IAS at about 08:08:42
UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned
from RUN to CUTOFF position one after another with a time gap of 01 sec. The Engine N1
and N2 began to decrease from their take-off values as the fuel supply to the engines was cut
off."
...
"In the cockpit voice recording, one of the pilots is heard asking the other why did he cutoff.
The other pilot responded that he did not do so."
...
"the Engine 1 fuel cutoff switch transitioned from CUTOFF to RUN at about
08:08:52 UTC. "
...
"Thereafter at 08:08:56 UTC the Engine 2 fuel cutoff switch also
transitions from CUTOFF to RUN"
..
"The EGT was observed to be rising for both engines indicating relight"
Eipä juuri muuta syytä voi olla kuin ihminen. Yllättävän pitkä aika takaisin RUN asentoon laittamisten välissä, 4 sek. Mitä lie noiden sekuntien aikana tehtykään.Joo sääli että siinä menee vissiin kymmeniä sekunteja ennen kun noin suuret moottorit hieroo itsensä takaisin henkiin. Loppui aika kesken.Vaikka moottori kävisi tyhjäkäynnillä, kestää 6 - 8 sekuntia saada se täysille kierroksille. Jos moottori on pysäytetty, siinä kyllä menee aikaa saada se ensin edes tyhjäkäynnille.
Turbiini taitaa pyöriä ilmavirrassa silti vaikka se olisi sammuettu. Vivut oli alhaalla 4 sekkaa ja käynnistyminen kestää 10 sekkaa joten jos 8 sekunnin kohdalla laitettiin vivut alas niin 9 sekkaa ennen törmäystä moottorit alkoivat hiljaa herätä...tämän totesi myös hengissäselvinnyt.
tuulispää kirjoitti: ↑13.7.2025, 07:09Kontra kirjoitti: ↑12.7.2025, 17:33Abezethibou kirjoitti: ↑12.7.2025, 11:11QS kirjoitti: ↑12.7.2025, 10:18 "The aircraft achieved the maximum recorded airspeed of 180 Knots IAS at about 08:08:42
UTC and immediately thereafter, the Engine 1 and Engine 2 fuel cutoff switches transitioned
from RUN to CUTOFF position one after another with a time gap of 01 sec. The Engine N1
and N2 began to decrease from their take-off values as the fuel supply to the engines was cut
off."
...
"In the cockpit voice recording, one of the pilots is heard asking the other why did he cutoff.
The other pilot responded that he did not do so."
...
"the Engine 1 fuel cutoff switch transitioned from CUTOFF to RUN at about
08:08:52 UTC. "
...
"Thereafter at 08:08:56 UTC the Engine 2 fuel cutoff switch also
transitions from CUTOFF to RUN"
..
"The EGT was observed to be rising for both engines indicating relight"
Eipä juuri muuta syytä voi olla kuin ihminen. Yllättävän pitkä aika takaisin RUN asentoon laittamisten välissä, 4 sek. Mitä lie noiden sekuntien aikana tehtykään.Joo sääli että siinä menee vissiin kymmeniä sekunteja ennen kun noin suuret moottorit hieroo itsensä takaisin henkiin. Loppui aika kesken.Vaikka moottori kävisi tyhjäkäynnillä, kestää 6 - 8 sekuntia saada se täysille kierroksille. Jos moottori on pysäytetty, siinä kyllä menee aikaa saada se ensin edes tyhjäkäynnille.Turbiini taitaa pyöriä ilmavirrassa silti vaikka se olisi sammuettu. Vivut oli alhaalla 4 sekkaa ja käynnistyminen kestää 10 sekkaa joten jos 8 sekunnin kohdalla laitettiin vivut alas niin 9 sekkaa ennen törmäystä moottorit alkoivat hiljaa herätä...tämän totesi myös hengissäselvinnyt.
Jos ilmavirta pyörittää puhallinta, on kaksi vaihtoehtoa: Se pyörii samaan suuntaan mihin moottori sitä pyörittää tai vastakkaiseen suuntaan. Ei tuulimyllyn suunnittelijan voisi kuvitella erehtyvän suunnassa, vaan kuinkas kävikään?