Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Kontra kirjoitti: 13.7.2025, 08:24
tuulispää kirjoitti: 13.7.2025, 07:09
Kontra kirjoitti: 12.7.2025, 17:33
Abezethibou kirjoitti: 12.7.2025, 11:11
Joo sääli että siinä menee vissiin kymmeniä sekunteja ennen kun noin suuret moottorit hieroo itsensä takaisin henkiin. Loppui aika kesken.
Vaikka moottori kävisi tyhjäkäynnillä, kestää 6 - 8 sekuntia saada se täysille kierroksille. Jos moottori on pysäytetty, siinä kyllä menee aikaa saada se ensin edes tyhjäkäynnille.
Turbiini taitaa pyöriä ilmavirrassa silti vaikka se olisi sammuettu. Vivut oli alhaalla 4 sekkaa ja käynnistyminen kestää 10 sekkaa joten jos 8 sekunnin kohdalla laitettiin vivut alas niin 9 sekkaa ennen törmäystä moottorit alkoivat hiljaa herätä...tämän totesi myös hengissäselvinnyt.
Jos ilmavirta pyörittää puhallinta, on kaksi vaihtoehtoa: Se pyörii samaan suuntaan mihin moottori sitä pyörittää tai vastakkaiseen suuntaan. Ei tuulimyllyn suunnittelijan voisi kuvitella erehtyvän suunnassa, vaan kuinkas kävikään?
Kukas menikään retkuun ja lähti tekemään empiiristä testiä?
Jos sammutetun moottorin puhallin pyörii ilmavirrassa, kyllä se pyörii samaan suuntaan kuin turbiinin pyörittämänä.
Mutta ahtimessa paineen nousu vastustaa pyörimistä, että tuskin kierrokset nousevat edes tyhjäkäyntinopeuteen.
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Siellä oltiin hyvin levänneitä, sekin selvisi alustavasta raportista. Vahingossa noita ei käsittääkseni muutenkaan oikein pysty käpistelemään ja niissä on jonkin sortin kynnys niin, että ihan pelkällä hipaisulla ei kytkin käänny. En viitsi ääneen sanoa mitä itse epäilen. Varmaan siellä nyt tutkitaan lentäjien taustat tarkkaan ja ehkä lopullisesta raportista sitten aikanaan jotain selviää.
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Abezethibou kirjoitti: 13.7.2025, 11:58 Siellä oltiin hyvin levänneitä, sekin selvisi alustavasta raportista. Vahingossa noita ei käsittääkseni muutenkaan oikein pysty käpistelemään ja niissä on jonkin sortin kynnys niin, että ihan pelkällä hipaisulla ei kytkin käänny. En viitsi ääneen sanoa mitä itse epäilen. Varmaan siellä nyt tutkitaan lentäjien taustat tarkkaan ja ehkä lopullisesta raportista sitten aikanaan jotain selviää.
 
Eiköhän syy ole 99-prosenttisesti se mitä epäilet?
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Samaan suuntaan tietysti.
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Abezethibou kirjoitti: 13.7.2025, 11:58 Siellä oltiin hyvin levänneitä, sekin selvisi alustavasta raportista. Vahingossa noita ei käsittääkseni muutenkaan oikein pysty käpistelemään ja niissä on jonkin sortin kynnys niin, että ihan pelkällä hipaisulla ei kytkin käänny. En viitsi ääneen sanoa mitä itse epäilen. Varmaan siellä nyt tutkitaan lentäjien taustat tarkkaan ja ehkä lopullisesta raportista sitten aikanaan jotain selviää.
Mass murder / suicide.
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Syitä ?

Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Törmäsin mielenkiintoiseen ajatukseen korvata ainakin toinen piloteista tekoälyllä. Uskoisin, että ihan tehtävissä nykytekniikalla. Mitenkähän paljon se vaatii laskentatehoa? Jos tekoälyä pyöritetään maassa jossain datacenterissä, niin tietoliikenne sieltä lentokoneeseen olisi hakkerien hampaissa välittömästi. Toisaalta sen saisi varmasti pyörimään sinne lentokoneeseenkin. Suurin este taitaa olla sellaisen sertifioiminen käyttöön maailmassa jossa taidetaan vielä osin käyttää diskettejä koneiden softan päivittämiseen. Se lie uuden teknologian käyttöönotto ilmailussa vähintäänkin hidas prosessi.
Abezethibou·daemon unimanus et unialis·abyssorum legatus·cuius nomen terram scindit. In tenebris lucet·in luce obscuratur. Per fractas alas suadet·per manum perditam ligat.
Per sigillum Beelzebub·Abezethibou inferorum·per sanguinem et ignem·responde mihi!
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Abezethibou kirjoitti: 14.7.2025, 12:30 Törmäsin mielenkiintoiseen ajatukseen korvata ainakin toinen piloteista tekoälyllä. Uskoisin, että ihan tehtävissä nykytekniikalla. Mitenkähän paljon se vaatii laskentatehoa? Jos tekoälyä pyöritetään maassa jossain datacenterissä, niin tietoliikenne sieltä lentokoneeseen olisi hakkerien hampaissa välittömästi. Toisaalta sen saisi varmasti pyörimään sinne lentokoneeseenkin. Suurin este taitaa olla sellaisen sertifioiminen käyttöön maailmassa jossa taidetaan vielä osin käyttää diskettejä koneiden softan päivittämiseen. Se lie uuden teknologian käyttöönotto ilmailussa vähintäänkin hidas prosessi.
Niin siellä ei tarvitsisi kuin yhden lentäjän...sille kaveriksi poliisi.
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Huokaus....No sitä samaa täälläkin ajateltu, mitä ei halua sanoa ääneen.
 
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Oliko Lancair IV liian liukas kokemneelle naispilotille ?



Onko ilmailun tulevaisuus runkosiivissä ...tai blended bodyssä:

Vastaa Viestiin