Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Huomenta aurinkoisesta pihapiiristä ja vahvan teen tuoksun täyttäessä ilman tällä kertaa 😎

Lentävä siipi tekoälyn kontrolloimana kuulostaa äkkiä helpolta.
Ihmisen tahto kun voi muuttua elämänhaluisesta kuolemanhaluiseksi itselleen ja muille lajitovereilleen monista eri syistä, niihin erikseen puuttumatta.

Onko lentävän siiven aerodynamiikkaan perustuva tekniikka koskaan luotettavampaa aluksen ilmassa pysymisen kannalta kun vanhojen lentokoneidenkaan en ole perehtynyt kysymykseen, niin en voi muodostaa vielä vahvaa mielipidettä.
Voisin vain olettaa jotain.

Olen alkanut pelkäämään "uudistus" termin sisältöjä, kun havaitsen sellaisen jossain.
Tieteessä edistys perustuu erilaisiin uudistuksiin.

EU-liittovaltioprojektin kannalta mm. verotus on tärkeää.
Nyt ne odottavat vain "sopivan" talouskriisin ilmaantumista, millä syyllä voisi viedä EU-liittovaltiohanketta eteenpäin mitä ei toki sanota ääneen liian äänekkäästi eli vero-uudistusta ts.  meistä suomalaisistakin tulisi Brysselin veronmaksajia joille varmaan tullaan perustelemaan jollakin taloustilanteella sen tärkeyttä, niin saadaan ehkä sen kaltaiseen verotukseen kielteisesti suhtautuvat kansalaiset suhtautumaan siihen myönteisesti, EU-myönteisten poliitikkojen kerätessä irtopisteet kansalaisilta.  
Nyt 10 % jonkin tehdyn tutkimuksen mukaan, näin TV:stä.

Uudistukset tuskin ovat kuitenkaan heti täydellisiä, eli aina ilmaantuu ongelmia.

Berner:in taxi-uudistuksesta kuulee tänäänkin mielipiteitä, jotka lausutaan usein suupielet alaspäin.
Mutta jos tekoälystä halutaan tulevaisuuden "kaikkitietävä digikuningas", jota sen kehittäjätkin joutuvat lopulta kumartamaan, niin tuossa edellä muualta elämästä noukittu muutama todennäköinen kohde. 
Vai onko tekoäly hyvä isäntä.....aina ?
 
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Voisiko Suomi rakentaa dronen torjuntaan hävittäjän ?

Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Concorden siipiala oli massiivinen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Concorde

358,3 m2


Vastaavan paikkamäärän Airbus A220 on vain siipialaltaan alle 1/3....eli 112,3 m2.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Airbus_A220



Mistä kaikesta tämä johtuu ?


Kantama on sama.
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
tuulispää kirjoitti: 2.9.2025, 11:33 Concorden siipiala oli massiivinen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Concorde

358,3 m2


Vastaavan paikkamäärän Airbus A220 on vain siipialaltaan alle 1/3....eli 112,3 m2.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Airbus_A220



Mistä kaikesta tämä johtuu ?


Kantama on sama.
Koneiden painoerosta varmaan johtuu ero siipipinta-aloissa.

Concorde 78 tn ja Aibus A220 22 tn, jos nuo tiedot likimain pitää paikkansa mitä satuin löytämään.

A 220:ssä on 2 pientä moottoria ja Concordessa 4 paljon suurempaa moottoria. Kerosiinin kulutus on niissä ihan eri luokkaa, ja sitä on moninkertainen määrä Concordessa ja painaa sen mukaisesti.
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Suikuturbiinimoottorien tekniikassa on otettu käyttöön keraamisia turbiinisiipiä, jotka kestävät metallisia siipiä paremmin kuumuuutta. Ei niitä kuitenkaan kaikissa uusissa moottoreissa ole käytössä, mutta en tiedä syitä siihen.
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Kontra kirjoitti: 2.9.2025, 14:38
tuulispää kirjoitti: 2.9.2025, 11:33 Concorden siipiala oli massiivinen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Concorde

358,3 m2


Vastaavan paikkamäärän Airbus A220 on vain siipialaltaan alle 1/3....eli 112,3 m2.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Airbus_A220



Mistä kaikesta tämä johtuu ?


Kantama on sama.
Koneiden painoerosta varmaan johtuu ero siipipinta-aloissa.

Concorde 78 tn ja Aibus A220 22 tn, jos nuo tiedot likimain pitää paikkansa mitä satuin löytämään.

A 220:ssä on 2 pientä moottoria ja Concordessa 4 paljon suurempaa moottoria. Kerosiinin kulutus on niissä ihan eri luokkaa, ja sitä on moninkertainen määrä Concordessa ja painaa sen mukaisesti.
Jep ja suuremman nopeuden takia varmaan rakenteet po olla lujempi ja siksi raskaampi myös....jolloin siipia-ala pitää olla....mutta koska kone joutuu laskeutumaan sillä pitää olla valtavasti alaa joka suurella alfalla myös jarruttaa vauhtia.....vortex liftin kautta.....ei nääs oo laippoja.
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Gnatin suunnittelija suunnitteli myös English Electric Lightningin.

Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
tuulispää kirjoitti: 10.9.2025, 18:22 Gnatin suunnittelija suunnitteli myös English Electric Lightningin.

Noiden suihkuhävittäjien suunnittelu oli vielä lapsenkengissä Gnatin tapauksessa.

Se tuppasi kokemattomalla pilotilla lähteä "laukkaan", jolloin se hyppi kuin rodeohärkä. Jos teki varomattoman liikkeen sauvalla eteen tai taakse (en tiedä kumpaan vai molempiin suuntiin) kone ylireagoi, jolloin pilotti yrittäessä korjata sitä, laukka vain paheni. Pilotilla korvista valui verta, kun yläkuolokohdassa negatiivinen kiihtyvyys kasvoi liian suureksi. Neuvo oli irrottaa ote sauvasta, niin meno rauhoittui, ja kaipa tuo oli pilotille sentään opetettu, ennen ensimmäistä lentoa.

(Purjekoneilla, joilla minä harjoittelin, oli sama neuvo, jos kone joutui pilotin virheen takia hallitsemattomaan tilaan.)
Lainaa
Re: Lentokoneita ja niiden tekniikkaa ja ominaisuuksia
Kontra kirjoitti: 2.9.2025, 14:46 Suikuturbiinimoottorien tekniikassa on otettu käyttöön keraamisia turbiinisiipiä, jotka kestävät metallisia siipiä paremmin kuumuuutta. Ei niitä kuitenkaan kaikissa uusissa moottoreissa ole käytössä, mutta en tiedä syitä siihen.
Eivät siedä lintuja ?
Vastaa Viestiin