QS kirjoitti: ↑18 Tammi 2025, 13:18Kontra kirjoitti: ↑18 Tammi 2025, 12:44QS kirjoitti: ↑18 Tammi 2025, 11:39Kontra kirjoitti: ↑18 Tammi 2025, 07:54
Jos tällä lauseellasi: "Dokumenttisi perustuu siihen, että lasket kellojen mittaamat ajat Lorentzmuunnoksilla.", tarkoitat tuota Hafele-Keating kokeen kellovertailua Lorentz-muunnoksen toimivuuden osoittamiseksi käytännössä, sen kritisoimiseen ei ole mitään loogista perustetta.
Lihavoidussa on sotku, jonka takia et saa asiaa järjestykseen. Kellojen mittaamia aikoja Hafelen–Keatingin kokeessa tai muissakaan tilanteissa ei lasketa Lorentzmuunnoksilla. Dokumenttisi kuitenkin perustuu siihen, että laskettaisiin. Näin ei ole.
Ongelma on vertauskuvallisesti yhtä perustavanlaatuinen kuin se, että koettaisit laskea euklidisen käyrän pituuden kohdistamalla siihen pyöräytys-matriiseja. Tuloksena ei ole käyrän pituus, vaan pyöräytetty käyrä. Käyrän pituus lasketaan ihan eri tavalla.No milläs yhtälöllä kuvittelet lasketun ne ajat?
Eihän niitä mitenkään pysty laskemaan enää millään menetelmällä, kun ei tiedetä lentojen vaiheista mitään.
Mutta esitä se menetelmä, miten ne pitäisi laskea, jos ei aikadilataatioyhtälö sulle kelpaa.
Minä pysyn kannassani niin kauan, kun jotain vakuuttavaa muuta esität.https://fi.wikipedia.org/wiki/Itseisaika
Tuosta voit aloittaa. Huomasin muuten artikkelin loppupuolella pienen virheen joskin kai typo vaan. Huomaako joku mikä virhe?
H-K kokeessa ajat mitattiin atomikelloilla. Lennot tapahtuivat pätkittäin kun lentokonetta vaihdettiin useaan kertaan molemmilla lennoilla. Sitten verrattiin kellojen lukemia laskettuihin aikoihin. Laskuissa käytettyjä yhtälöitä en muista esitetyn - löytyväkö ne ehkä jostakin tiedostosta, pitää tarkastaa.
Laskettiin ne millä yhtälöillä tahansa, kellojen lukemat eivät vahvistaneet minkäänlaista Lorentz-symmetriaa, jonka kumoamiseksi olen esityksen laatinut. Ja olen sitä mieltä, että suhteellisuusteoriassa on valuvirhe tuon symmetria-väitteen vuoksi.
Kun kaksosparadoksin laskuissa kelpaa aikadilataatiyhtälö samanaikaisuusviivojen laskuissa, miksi Hafele-Keating kokeessa ei kelpaa?
Englanninkielisessä Wikissä kaksosparadoksin kuvauksessa on samanaikaisuusviivat ymmärtääkseni laskettu aikadilataatioyhtälöllä symmetria-periaatteella, ja Einsteinin sanotaan olleen sen takana. Ei voi ymmärtää, miten hän on voinut mennä niin halpaan. Hänen sanotaan vielä väittäneen aluksen kääntyessä kotiin ajan pysähtyvän hetkeksi kokonaan - aivan käsittämätön moka häneltä. Tuskin hän saikaan ketään kollegoitaan sitä uskomaan.
En ole syventynyt tuohon itseisajan tiedostoon. Muistan minä tuon itseisajan kanssa tehneeni tuttavuutta Minkowskin diagrammaan liittyen, mutta se on painunut unholaan, kuten monet muutkin jutut. Sen verran katsoin, että en tuota matematiikkarimpsua ala kahlata läpi, enkä sitä typoa hakemaan.
Kunhan ehdin tuon tekstiosan käydä läpi, toivottavasti selviää ero yleiseen aikadilataatioyhtälöön.