Kvanttitietokoneet vai tekoäly?

G
Georg

Re: Kvanttitietokoneet vai tekoäly?

Viesti Kirjoittaja Georg »

Tämä oli mielenkiintoinen keskustelu. Mitä mieltä olette kustannusten vaikutuksista? AI tuli vissiin halvemmaksi jos ymmärsin uutiset kiinalaisten Deepseek sovelluksesta. Esim  https://www.hs.fi/talous/art-2000010992018.html
Jokamiehen AI voi olla lähellä, mutta kvantti-kone vielä kallis?

www.georghenrikwrede.com
@georghenrikwrede.bsky.social
Deimos

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Olen ollut hyvin skeptinen AI:ta kohtaan ja olen edelleenkin.

Erään tutun, ehkä entisen, kanssa laitoimme AI:n (ChatGPT) tekemään meille tietovisan. Vähän kuin Trivial Pursuit. Ensinnäkin se kysyi lähes perätysten mikä on maailman syvin järvi? Ja huomautimme jo toisen kerran kohdalla että kysymys oli jo kysytty. En tiedä vattuiliko AI meille. Ja useampi muukin kysymys tuli toistamiseen. Pyysimme myös hilaamaan koko ajan vaikeustasoa ylöspäin.

Toinen kerta liittyi pimeän aineen (Mahdolliseen) määrään universumissa. Ensimmäinen vastaus oli 25 %. Kerroin heti kaverilleni että nyt ChatGPT kyllä laskee luikuria. Eli kannattaa tarkistaa mitä puppua AI välillä päästelee.

Keskustelin myös itseäni koskevista kysymyksistä ChatGPT:n kanssa. Tuota... Ihan liikaa "Yes Sir" tyyppinen minua kohtaan. Haluan tietää myös ikäviä asioita itsestäni. Kai AI:n voi säätää karkeammaksikin.

Kuten Linus Torvalds sanoi tekoälybuumista 90 % hypeä ja 10 %:lla on jotain pohjaa.

Ja yksi mikä häiritsee niin tiedän asiat syvällisemmin kuin ChatGPT. Kai senkin saa säädettyä. En nyt tarkoita fysiikan kaavoja vaan yleistä tietoa vaikka kosmologiasta ja psykologiasta. Yleensä tuntui kun kysyin kysymyksen (Vastasin itselleni mielessäni ennen kysymyksen kysymistä) vastaus oli torsompi kuin minun.

Internetistä tuli viemäri kun siitä 80-luvulla povattiin tiedon valtatietä. Luulen että AI tulee olemaan monta kertaluokkaa suurempi virhe. Joo, kyllä siis jo 80-luvun lopussa katsoin dokumentteja joissa povattiin ihmisten tekevän työtä kotona.

Ehkä olen väärässä ja AI pelastaa ihmiskunnan. Vai????

“Show me a sane man and I will cure him for you.”
Q
QS

Viesti Kirjoittaja QS »

Georg kirjoitti: 27 Tammi 2025, 23:15
Tämä oli mielenkiintoinen keskustelu. Mitä mieltä olette kustannusten vaikutuksista? AI tuli vissiin halvemmaksi jos ymmärsin uutiset kiinalaisten Deepseek sovelluksesta. Esim https://www.hs.fi/talous/art-2000010992018.html
Deepseek on ilmeisesti jotain muuta kuin vain kupla. Jos näin on, niin kyseessähän on jopa terve ilmiö, sillä se tuon ensimmäisenä aidon kilpailun AI-markkinoille. Mielenkiintoista.
Deimos

Viesti Kirjoittaja Deimos »

QS kirjoitti: Eilen, 07:51
Georg kirjoitti: 27 Tammi 2025, 23:15
Tämä oli mielenkiintoinen keskustelu. Mitä mieltä olette kustannusten vaikutuksista? AI tuli vissiin halvemmaksi jos ymmärsin uutiset kiinalaisten Deepseek sovelluksesta. Esim https://www.hs.fi/talous/art-2000010992018.html
Deepseek on ilmeisesti jotain muuta kuin vain kupla. Jos näin on, niin kyseessähän on jopa terve ilmiö, sillä se tuon ensimmäisenä aidon kilpailun AI-markkinoille. Mielenkiintoista.
Sivusilmin huomasin uutisen että kiinalaiset olivat ilmeisesti lainanneet aika vapaasti OpenAI:ta. Se on kuulemma kiinalainen tapa että lainaillaaan muiden keksintöjä ja innovaatioita. Tyhjästä DeepSeek ei syntynyt.Backwards engineering?

Ja toisaalta kuka helvetin hullu haluaa syöttä tietoa kiinalaiselle tekoälylle? Minulla on hullun paperit virallisesti ja en tule koskaan olemaan tekemisissä DeepSeekin kanssa. Tosin tämäkin vuodatus päätyy sen tietokantaan. Joten haistakaa huilu, kiinalaiset.
“Show me a sane man and I will cure him for you.”
Vastaa Viestiin