Eusa kirjoitti: ↑16 Helmi 2025, 16:14
Kontra kirjoitti: ↑16 Helmi 2025, 15:41
Eusa kirjoitti: ↑16 Helmi 2025, 15:23
Se sentrifugissa pyörittäminen tutkii sitä aiheutuisiko voimakkaasta kiihtyvyydestä jotain mekanistista fysikaalisiin aikaprosesseihin aineessa/kellossa (Talvion mielenkiinnon kohde), ei suhteellisuusteoreettista ikääntymiseroa eli projektiivisen kehyksen vaihtoa vuorovaikutuksessa.
Eli Talvio ehkä pitää fysikaalisen kellomekanismin vaihtelua olosuhdeasiana - eli saan vaikutelman, että hän kuvittelee mikrotason fysikaalisten suhteiden muuttuvan paikasta toiseen gravitaatiokentän voimakkuuden mukaan. Silloin tuollaiselle hypoteesille olisi ollut positiivinen havainto, jos kellojen käynti olisi saatu vahvassa kiihtyvyydessä muuttumaan fysikaalisten prosessien vääristymisellä. Niin ei kuitenkaan käynyt ja suhteellisuusteoriat osoittivat vahvuutensa ilman valuvikoja.
Kyllä sulla mielikuvitus laukkaa ihan ilman mitään pidäkkeitä. Mistäs sinä sen tiedät mitä Talvion päässä liikkui? Ei Talviolla ollut mitään tekemistä tuon testin kanssa.
Testin tekijät tuskin olivat kokeneita fyysikoita, kun tulkitsivat tuloksen ihan päinvastaisesti, kuin olisi pitänyt.
Hafele-Keating-kokeessa käytettiin neljää erittäin tarkkaa atomikelloa, jotka ensin synkronoitiin Maan pinnalla. Sitten osan kelloista vietiin lentokoneilla ympäri maailmaa – sekä itä- että länsisuuntaisia lentoja – ja ne palautettiin vertailtavaksi lähtötilanteeseen.
Ennustukset:
Erityinen suhteellisuusteoria (liikkeen aiheuttama aikadilataatio): Liikkuvat kellot hidastuvat suhteessa paikallaan oleviin kelloihin. Itä-lennolla, missä lentokoneen liikesuunta on sama kuin Maan pyörimissuunta, lentokoneen nopeus suhteessa inertiaaliseen viitekehykseen on suurempi, mikä johtaa suurempaan hidastumiseen. Länsi-lennolla liikesuunta osittain kumoaa Maan pyörimisen vaikutuksen, mikä pienentää hidastumista tai jopa aiheuttaa kellon käymisen hieman nopeammaksi.
Yleinen suhteellisuusteoria (gravitational time dilation): Korkeammalla olevat kellot kokevat hieman nopeamman ajan kulumisen, koska painovoima on heikompi. Lentokoneissa, jotka lentävät korkealla, tämä efekti on pieni mutta laskettava.
Näiden kahden vaikutuksen summa annettiin laskennallisesti, ja ennusteiden mukaan lentokoneissa olevien kellojen pitäisi poiketa Maan pinnalla olevista kelloista sadoilla nanosekunneilla riippuen lennon suunnasta: itä-lennolla kellojen pitäisi myöhästyä ja länsi-lennolla edetä suhteessa Maan kelloihin.
Mittaaminen: Kun lennot päättyivät, atomikellojen aikaeroja verrattiin jälleen Maan pinnalla oleviin viitekelloihin. Kellojen käyntiaikojen ero mitattiin tarkasti, ja tulokset olivat suurusluokaltaan satoja nanosekunneja – täsmälleen kuten ennustettiin.
Tulosten tarkkuus: Kokeen mittaustulokset olivat hyvin linjassa suhteellisuusteorian ennusteiden kanssa. Sekä liike- että gravitaatiovaikutukset havaittiin juuri niin kuin teoriassa odotettiin, mikä vahvisti suhteellisuusteorian ennusteita aikadilataatiosta käytännön kokeissa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että kokeessa käytetyt laskelmat perustuivat suhteellisuusteorian tarkkoihin kaavoihin, ja saatu mittaustulos – itä- ja länsilentojen aikaerot satojen nanosekunntien luokassa – vastasi ennusteita hyvin tarkasti.
Sanot: Hafele-Keating-kokeessa käytettiin neljää erittäin tarkkaa atomikelloa, jotka ensin synkronoitiin Maan pinnalla. Sitten osan kelloista vietiin lentokoneilla ympäri maailmaa – sekä itä- että länsisuuntaisia lentoja – ja ne palautettiin vertailtavaksi lähtötilanteeseen.
Ennustukset:
Erityinen suhteellisuusteoria (liikkeen aiheuttama aikadilataatio): Liikkuvat kellot hidastuvat suhteessa paikallaan oleviin kelloihin. Itä-lennolla, missä lentokoneen liikesuunta on sama kuin Maan pyörimissuunta, lentokoneen nopeus suhteessa inertiaaliseen viitekehykseen on suurempi, mikä johtaa suurempaan hidastumiseen. Länsi-lennolla liikesuunta osittain kumoaa Maan pyörimisen vaikutuksen, mikä pienentää hidastumista tai jopa aiheuttaa kellon käymisen hieman nopeammaksi.
Etkö sinä puupää millään käsitä, ettei mitään itseisaikaa, ei suhtiksen inertiaalia, eikä ajan hiadastumisen symmetriaa ole olemassakaan. Sen kun käsittäisit, voisi jotain järjellistä keskusteluakin syntyä sun kanssa.
……
Sanot: Yleinen suhteellisuusteoria (gravitational time dilation): Korkeammalla olevat kellot kokevat hieman nopeamman ajan kulumisen, koska painovoima on heikompi. Lentokoneissa, jotka lentävät korkealla, tämä efekti on pieni mutta laskettava.
Gravitaatiolla marginaalinen vaikutus oli aivan merkityksetön. Miksi sotket asioita?
Sanot: Näiden kahden vaikutuksen summa annettiin laskennallisesti, ja ennusteiden mukaan lentokoneissa olevien kellojen pitäisi poiketa Maan pinnalla olevista kelloista sadoilla nanosekunneilla riippuen lennon suunnasta: itä-lennolla kellojen pitäisi myöhästyä ja länsi-lennolla edetä suhteessa Maan kelloihin.
Gravitaatiolla oli marginaalinen vaikutus, aivan merkityksetön. Miksi sotket asioita?
Länsilennolla ei ollut erityisen suhteellisuusteorian ennusteen mukainen - tuskin yleisenkään suhtiksen mukainen, koska erityisen ja yleisen suhtiksen ajan dilataatioyhtälö in aivan sama yhtälö. Itseäsi voit huijata, mutta minua et pysty huijaamaan.
Sanot: Mittaaminen: Kun lennot päättyivät, atomikellojen aikaeroja verrattiin jälleen Maan pinnalla oleviin viitekelloihin. Kellojen käyntiaikojen ero mitattiin tarkasti, ja tulokset olivat suurusluokaltaan satoja nanosekunneja – täsmälleen kuten ennustettiin.
Mutta ei ollut erityisen suhteellisuusteorian ennusteen mukainen - tuskin yleisenkään suhtiksen mukainen, koska erityisen ja yleisen suhtiksen ajan dilataatioyhtälö in aivan sama yhtälö.
Itseäsi voit huijata, mutta minua et pysty huijjaamaan.
Sanot: Tulosten tarkkuus: Kokeen mittaustulokset olivat hyvin linjassa suhteellisuusteorian ennusteiden kanssa. Sekä liike- että gravitaatiovaikutukset havaittiin juuri niin kuin teoriassa odotettiin, mikä vahvisti suhteellisuusteorian ennusteita aikadilataatiosta käytännön kokeissa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että kokeessa käytetyt laskelmat perustuivat suhteellisuusteorian tarkkoihin kaavoihin, ja saatu mittaustulos – itä- ja länsilentojen aikaerot satojen nanosekunntien luokassa – vastasi ennusteita hyvin tarkasti.
En ymmärrä tuota hölynpölyä?
Miksei voitu myöntää, että suhteellisuusteoriaa oli aikaisemmin tulkittu väärin, mutta oikein tulkittuna antoi oikeat tulokset.
Eli huomasivat, ettei aikadilataatio nopeuden funktiona olekaan symmetrinen vaan epäsymmetrinen.
Nopeammin liikkuvan kohteen aika hidastuu, mutta hitaammin liikkuvan ajan nopeammin liikkuva kokee nopeutuneena.
Uskokaa nyt, ettei tässä tarvitse turvautua kovempiin otteisiin ja menetelmiin - joko uskotte tai itkette uskotte. Minä voin tarpeen tullen kutsua karteesiolaisen demonin - niin silloin on vaihtoehdot minimaaliset olla uskomatta.