Kontra kirjoitti: ↑19 Helmi 2025, 09:08Eusa kirjoitti: ↑19 Helmi 2025, 08:36Kontra kirjoitti: ↑19 Helmi 2025, 06:13
Onko ajan hidastuminen nopeuden funktiona symmetrinen, vai epäsymmetrinen?
Symmetrinen tarkoittaa, että kummankin kohteen aika hidastuu toisen suhteen yhtä paljon.
Epäsymmerinen tarkoittaa, että nopeammin liikkuvan aika hidastuu, ja hitaammin liikkuvan ajan nopeammin liikkuva kokee nopeutuneena.
Kahdenkeskisessä tarkastelussa ei ole toinen toista nopeampi, vaan molemmille tasainen nopeus näkyy samansuuruisena vauhtina; siksi peilisymmetria. Tasaisessa nopeudessa kappale on suljettu järjestelmä.
Kun nopeusfunktiolla on derivaattaa, tarkoittaa se, että tarkastelupiste liittyy muuttuvaan kappaleeseen eli kyseessä on avoin järjestelmä. Silloin fysikaalinen muutos rikkoo peilisymmetrian ja muodostuu ikääntymiseroa.
Argumenttini on, että vain ulkoinen vuorovaikutus voi aiheuttaa ikääntymiseen eron - avaruudellista etäisyyttä vähentävä kiihtyminen ikääntymisen hidastumisen vertailukohtaan nähden, etäisyyttä kasvattava ikääntymisen vauhdittumisen.Olen yrittänyt saada sinun ymmärtämään, ettet ymmärrä hölkäsen pölähdystä asioista, joita yrität minulle opettaa, ja olen siksi siirtänyt sinut marginaali-kommentoijien joukkioon, joille ei ole tarvetta vastata mitään, koska heiltä puuttuu kyky ymmärtää yliopiston opetusohjelmien ulkopuolisia asioita, ja johtanut kyvyttömyyteen käyttää omia aivoja.
Sinähän voit ohittaa ne ja pitää käsityksesi.