1/2 vuosisadan kuluttua akkuteknologiat voisivat olla tasolla, joka mahdollistaisi hybridipotkurit kaupalliseen käyttöön.
Lyhyet matkat (n. 200km) ovat melko menneisyyttä, sillä raiteet ovat nopeampi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto näille sähköpotkureille. Jos multa kysyttäisiin, niin perinteinen lyhyen matkan syöttöliikenne lentäen hiipuu 50 vuodessa ihan minimiin.
On kyllä markkina-alueita, joissa vaikka saariryhmän eri saarien väliset lyhyet lennot ovat toimiva juttu. Jos mennään 100v eteenpäin, niin onhan tuo mahdollinen skenaario, ainakin joku hybriditeknologia.
Ainakin sen (sähkömatkis) äänettömyys voi olla plussaa monelle.
1/2 vuosisadan kuluttua akkuteknologiat voisivat olla tasolla, joka mahdollistaisi hybridipotkurit kaupalliseen käyttöön.
Lyhyet matkat (n. 200km) ovat melko menneisyyttä, sillä raiteet ovat nopeampi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto näille sähköpotkureille. Jos multa kysyttäisiin, niin perinteinen lyhyen matkan syöttöliikenne lentäen hiipuu 50 vuodessa ihan minimiin.
On kyllä markkina-alueita, joissa vaikka saariryhmän eri saarien väliset lyhyet lennot ovat toimiva juttu. Jos mennään 100v eteenpäin, niin onhan tuo mahdollinen skenaario, ainakin joku hybriditeknologia.
Ainakin sen (sähkömatkis) äänettömyys voi olla plussaa monelle.
Kotoinen esimerkki pääkaupunkiseudulta Tampereen keskustan alueelle tai päinvastoin. Lentäen matka on kaikilla mittareilla tarkasteltuna täysin järjetön. Täysin. Hinta, mukavuus, aikataulut, nopeus, päästöt ja mikä tahansa muu mieleen tuleva peruste tukee junaa. Lentäminen ei ole tällä vuosituhannella enää järkevä lyhyelle matkalle.
Harvaan asutuissa kehitysmaissa, kuten Suomessa, on kauempaa tulevien ja kauas lähtevien lentojen syöttöliikennettä, kun meillä rautateitä ei ole rakennettu lentoasemien läpi. Muualla tuo syöttöliikennekin on katoavaa kansanperinnettä.
1/2 vuosisadan kuluttua akkuteknologiat voisivat olla tasolla, joka mahdollistaisi hybridipotkurit kaupalliseen käyttöön.
Lyhyet matkat (n. 200km) ovat melko menneisyyttä, sillä raiteet ovat nopeampi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto näille sähköpotkureille. Jos multa kysyttäisiin, niin perinteinen lyhyen matkan syöttöliikenne lentäen hiipuu 50 vuodessa ihan minimiin.
On kyllä markkina-alueita, joissa vaikka saariryhmän eri saarien väliset lyhyet lennot ovat toimiva juttu. Jos mennään 100v eteenpäin, niin onhan tuo mahdollinen skenaario, ainakin joku hybriditeknologia.
Ainakin sen (sähkömatkis) äänettömyys voi olla plussaa monelle.
Kotoinen esimerkki pääkaupunkiseudulta Tampereen keskustan alueelle tai päinvastoin. Lentäen matka on kaikilla mittareilla tarkasteltuna täysin järjetön. Täysin. Hinta, mukavuus, aikataulut, nopeus, päästöt ja mikä tahansa muu mieleen tuleva peruste tukee junaa. Lentäminen ei ole tällä vuosituhannella enää järkevä lyhyelle matkalle.
Harvaan asutuissa kehitysmaissa, kuten Suomessa, on kauempaa tulevien ja kauas lähtevien lentojen syöttöliikennettä, kun meillä rautateitä ei ole rakennettu lentoasemien läpi. Muualla tuo syöttöliikennekin on katoavaa kansanperinnettä.
Mikä mielestäsi on minimimatka joka lentokoneella olisi hyvä päästä turvallisesti matkustamaan ?
Jos tuo punkero ( ALIA CX300 ) pääsee 630 km niin sillähän pääsee stadista Ouluun.
Jos päästään Stadista Rovaniemelle niin onko se siinä ?
Mikä mielestäsi on minimimatka joka lentokoneella olisi hyvä päästä turvallisesti matkustamaan ?
Jos tuo punkero ( ALIA CX300 ) pääsee 630 km niin sillähän pääsee stadista Ouluun.
Jos päästään Stadista Rovaniemelle niin onko se siinä ?
Kaupallisessa liikenteessä tarkasti säännelty, kyse ei ole vain mielipiteestä. Varakenttä voi olla sääolosuhteista rippuen hyvinkin kaukana. Voisi helposti olla tilanne, jossa Helsinki on varakenttä, jolloin pitää päästä takaisin asti. Tai joku paikka Ruotsissa, jos Rovaniemi ei kelpaisi syystä tai toisesta. Plus muut polttoainereservit.