Hyvää jussia itse kullekin säädylle!

Sääntöjä noudattaen
Vastaa Viestiin
Varaktori

Hyvää jussia itse kullekin säädylle!

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Riemukasta Juhannusta! Toivottavasti juhlistat yöttömän yön ihmettä kuin ratkaisit vaikean integraalin!

Itsellä narahti jo korkki auki. 🤪
Varaktori

Re: Hyvää jussia itse kullekin säädylle!

Ensin meillä on Schrödingerin yhtälö.
\(i\hbar \frac{\partial \psi}{\partial t} = \hat{H} \psi\)
Sitten meillä on superpositio.
\(\psi = \sum_i c_i \psi_i\)
Sitten me vähän mitataan.
\(\psi_{\text{total}} = \sum_i c_i \psi_i \otimes \phi_i\)
Sitten meillä on koherenssia ja dekoherenssia.
\(\rho_{\text{total}} \approx \sum_i |c_i|^2 |\psi_i \otimes \phi_i\rangle \langle \psi_i \otimes \phi_i|\)

Dekohereenssin jälkeen jokainen termi \(|\psi_i \otimes \phi_i\rangle\) kehittyy itsenäisesti omana maailmanaan? Eli jokainen mahdollinen mittaustulos luo oman rinnakkaisen todellisuuden ja kehittyy siellä ilman, että tarvitaan aaltofunktion romahdusta? Näinkö se menee Everettin monimaailmatulkinnan mukaan vai kämmäsinkö taas jossakin? Jos en kämmänny niin mitä sieniä sitä nyt on syöty?

Jatkan juhannuksen juhlimista. 🤡
D
Disputator

Viesti Kirjoittaja Disputator »

Hyvää juhannusta! 

SI Resurrection!
E
Eusa

Viesti Kirjoittaja Eusa »

20240621_120153.jpg
20240621_120153.jpg (223.55 KiB) Katsottu 172 kertaa
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
E
Eusa

Viesti Kirjoittaja Eusa »

20240621_145459.jpg
20240621_145459.jpg (206.21 KiB) Katsottu 168 kertaa
Tai näin.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
K
Kvarkkivalo

Viesti Kirjoittaja Kvarkkivalo »

Varaktori kirjoitti: 21 Kesä 2024, 09:31
\(\rho_{\text{total}} \approx \sum_i |c_i|^2 |\psi_i \otimes \phi_i\rangle \langle \psi_i \otimes \phi_i|\)

Dekohereenssin jälkeen jokainen termi \(|\psi_i \otimes \phi_i\rangle\) kehittyy itsenäisesti omana maailmanaan? Eli jokainen mahdollinen mittaustulos luo oman rinnakkaisen todellisuuden ja kehittyy siellä ilman, että tarvitaan aaltofunktion romahdusta? Näinkö se menee Everettin monimaailmatulkinnan mukaan vai kämmäsinkö taas jossakin? Jos en kämmänny niin mitä sieniä sitä nyt on syöty?

Jatkan juhannuksen juhlimista. 🤡
Jaahas sitä on tullut nautittua juhannusta integraalin maljasta. Tai jotain. 😁

​​​​​Hyvää Juhananusta minunkin puolestani. Jätän tämän tähän keventämään dagen efteriänne.

"Asta, vatsa vaanii vatsasta viinaa vastavatsa."
Varaktori

Kvarkkivalo kirjoitti: 22 Kesä 2024, 09:38
Varaktori kirjoitti: 21 Kesä 2024, 09:31

Jatkan juhannuksen juhlimista. 🤡
Jaahas sitä on tullut nautittua juhannusta integraalin maljasta. Tai jotain. 😁

​​​​​Hyvää Juhananusta minunkin puolestani. Jätän tämän tähän keventämään dagen efteriänne.

"Asta, vatsa vaanii vatsasta viinaa vastavatsa."
\(\psi \rightarrow \psi_i \quad \text{todennäköisyydellä} \quad |c_i|^2\)
Nyt tapahtui totaalinen romahtaminen sillä 1,7 litraa Crystal Head Vodkaa ei riittänytkään. Onneksi baarikaapissa on vielä useita pulloja ginejä, rommeja ja viskejä. Jotain loiventavaa on nimittäin pakko saada. 🤡

Kuva
Crystal Head Vodka | Alko
https://www.alko.fi/en/products/925454/ ... ead-Vodka/

Ensi juhannuksena otan kolmen litran pullon.
Varaktori

\(\frac{\partial^2 \phi}{\partial t^2} - \nabla^2 \phi + m^2 \phi + \lambda \phi^3 = 0\)

\(V(\phi, \chi) = \frac{1}{2} m_\phi^2 \phi^2 + \frac{1}{2} m_\chi^2 \chi^2 + \frac{1}{2} g^2 \phi^2 \chi^2\)
\(\frac{\partial V}{\partial \phi} = m_\phi^2 \phi + g^2 \phi \chi^2\)
\(\frac{\partial V}{\partial \chi} = m_\chi^2 \chi + g^2 \chi \phi^2\)

\(\frac{\partial^2 \phi}{\partial t^2} - \nabla^2 \phi + m_\phi^2 \phi + g^2 \phi \chi^2 = 0\)
\(\frac{\partial^2 \chi}{\partial t^2} - \nabla^2 \chi + m_\chi^2 \chi + g^2 \chi \phi^2 = 0
\)
Delirium tila alkaa olla jo niin vakava että yritin vääntää ei-lineaarisen Klein-Gordon -yhtälön. No se taas lähti liikkeelle siitä että törmäsin oskilloneihin:
arxiv.org kirjoitti:
We investigate the formation and decay of oscillons during the post-inflationary reheating epoch from inflaton oscillations around asymptotically flat potentials V(φ) in the presence of an external coupling of the form 12g2φ2χ2. It is well-known that in the absence of such an external coupling, the attractive self-interaction term in the potential leads to the formation of copious amounts of long-lived oscillons both for symmetric and asymmetric plateau potentials.
https://arxiv.org/abs/2406.00108

Niin ja tuohon taas törmäsin katseltuani YouTube videon:
Where do particles come from? - Sixty Symbols
Tykkään tuosta E. Copelandista kun se osaa tehdä näistä ymmärrettäviä meille maallikoillekin. Huomenna viimeistään on pakko laittaa korkki kiinni kun maanantaina pitää mennä töihin. Kesäloma alkaa vasta heinäkuusta. Päin pyllyä varmasti meni Klein-Gordonit, mutta laitan sen asian alkavan alkoholismin piikkiin.
Varaktori

No niin laitetaan korkki kiinni että tästä ketjusta ei tule Varaktorin blogia. Tuossa videolla muuten Ed Copeland sanoo että hänelle alkuräjähdys alkaa vasta uudelleenlämpenemisen jälkeen. Eli hänelle BB on HBB. Itse olen kyllä ajatellut sen alkavan jo inflaatiosta.
Vastaa Viestiin