Kontra kirjoitti: ↑18 Helmi 2025, 19:27Mutta palataanpa päiväjärjestykseen.
Olen kauan odotellut tähän esitykseeni kommenttia:
Olen lukenut esityksesi, ymmärrän ja olen samaa mieltä.
https://www.dropbox.com/scl/fi/pnbtx5z1 ... 8ejaj&dl=0
Eusa kirjoitti: ↑18 Helmi 2025, 22:36Kontra kirjoitti: ↑18 Helmi 2025, 19:27Mutta palataanpa päiväjärjestykseen.
Olen kauan odotellut tähän esitykseeni kommenttia:
Olen lukenut esityksesi, ymmärrän ja olen samaa mieltä.
https://www.dropbox.com/scl/fi/pnbtx5z1 ... 8ejaj&dl=0Olen lukenut esityksesi, eikä se vastaa havaintoja.
Esimerkiksi sekä aikadilataatio että ikääntymisero ovat molemmat nimenomaan kahdenvälisiä suhteellisia ilmiöitä - aikadilataatio on symmetrinen perspektiivi, molemmat havaitsevat toisen pienemmäksi ja ajanjuoksun hidastuneeksi - ja ikääntymisero on absoluuttinen fysikaalinen muutos, joka korjaa paradoksin pois, kun kaksoset jälleen kohtaavat.
Mitatuille tosiasioille ei ole vielä kertaakaan huomattu tapahtuvan vaihtumista kovallakaan julistuksella.
Kontra kirjoitti: ↑19 Helmi 2025, 06:13
Onko ajan hidastuminen nopeuden funktiona symmetrinen, vai epäsymmetrinen?
Symmetrinen tarkoittaa, että kummankin kohteen aika hidastuu toisen suhteen yhtä paljon.
Epäsymmerinen tarkoittaa, että nopeammin liikkuvan aika hidastuu, ja hitaammin liikkuvan ajan nopeammin liikkuva kokee nopeutuneena.
Eusa kirjoitti: ↑19 Helmi 2025, 08:36Kontra kirjoitti: ↑19 Helmi 2025, 06:13
Onko ajan hidastuminen nopeuden funktiona symmetrinen, vai epäsymmetrinen?
Symmetrinen tarkoittaa, että kummankin kohteen aika hidastuu toisen suhteen yhtä paljon.
Epäsymmerinen tarkoittaa, että nopeammin liikkuvan aika hidastuu, ja hitaammin liikkuvan ajan nopeammin liikkuva kokee nopeutuneena.
Kahdenkeskisessä tarkastelussa ei ole toinen toista nopeampi, vaan molemmille tasainen nopeus näkyy samansuuruisena vauhtina; siksi peilisymmetria. Tasaisessa nopeudessa kappale on suljettu järjestelmä.
Kun nopeusfunktiolla on derivaattaa, tarkoittaa se, että tarkastelupiste liittyy muuttuvaan kappaleeseen eli kyseessä on avoin järjestelmä. Silloin fysikaalinen muutos rikkoo peilisymmetrian ja muodostuu ikääntymiseroa.
Argumenttini on, että vain ulkoinen vuorovaikutus voi aiheuttaa ikääntymiseen eron - avaruudellista etäisyyttä vähentävä kiihtyminen ikääntymisen hidastumisen vertailukohtaan nähden, etäisyyttä kasvattava ikääntymisen vauhdittumisen.
The Great Firewall" kirjoitti: ↑19 Helmi 2025, 08:56Jos suhteesi toiseen keskustelijaan on sellainen, että voitte toisianne "tyhmäksi" arvioida, niin se vapaus suodaan. Oleellista tiedostaa, että tässä tapauksessa myös toinen keskustelija voi vastavuoroisesti "tyhmäksi" arvioida. Viesteissä tulee olla lisänä argumentaatiota, ei vain tyhmäksi sanomista.
Ilmianto-painike on kuitenkin aina käytettävissä, jos sävynne ei miellytä muita keskustelijoita.