Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Vastaa Viestiin
E
Eusa

Re: Suhteellisuusteorian kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Eusa »

Kappaleet, joiden 4-tiheys on sama, eivät muodostane keskinäistä ikääntymiseroa saman gravitaatiodominantin suhteen vapaasti pudotessaan.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
E
Eusa

Kontra kirjoitti: 18 Helmi 2025, 19:27
Mutta palataanpa päiväjärjestykseen.

Olen kauan odotellut tähän esitykseeni kommenttia:
Olen lukenut esityksesi, ymmärrän ja olen samaa mieltä.

https://www.dropbox.com/scl/fi/pnbtx5z1 ... 8ejaj&dl=0
Olen lukenut esityksesi, eikä se vastaa havaintoja.

Esimerkiksi sekä aikadilataatio että ikääntymisero ovat molemmat nimenomaan kahdenvälisiä suhteellisia ilmiöitä - aikadilataatio on symmetrinen perspektiivi, molemmat havaitsevat toisen pienemmäksi ja ajanjuoksun hidastuneeksi - ja ikääntymisero on absoluuttinen fysikaalinen muutos, joka korjaa paradoksin pois, kun kaksoset jälleen kohtaavat.

Mitatuille tosiasioille ei ole vielä kertaakaan huomattu tapahtuvan vaihtumista kovallakaan julistuksella.
K
Kontra

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Eusa kirjoitti: 18 Helmi 2025, 22:36
Kontra kirjoitti: 18 Helmi 2025, 19:27
Mutta palataanpa päiväjärjestykseen.

Olen kauan odotellut tähän esitykseeni kommenttia:
Olen lukenut esityksesi, ymmärrän ja olen samaa mieltä.

https://www.dropbox.com/scl/fi/pnbtx5z1 ... 8ejaj&dl=0
Olen lukenut esityksesi, eikä se vastaa havaintoja.

Esimerkiksi sekä aikadilataatio että ikääntymisero ovat molemmat nimenomaan kahdenvälisiä suhteellisia ilmiöitä - aikadilataatio on symmetrinen perspektiivi, molemmat havaitsevat toisen pienemmäksi ja ajanjuoksun hidastuneeksi - ja ikääntymisero on absoluuttinen fysikaalinen muutos, joka korjaa paradoksin pois, kun kaksoset jälleen kohtaavat.

Mitatuille tosiasioille ei ole vielä kertaakaan huomattu tapahtuvan vaihtumista kovallakaan julistuksella.
Kysyin sitä, kuka on lukenut ja ymmärtänyt esitykseni.

Sinun kantasi oli jo tiedossa, kun et ole ymmärtänyt Einsteinin suhteellisuusteoriasta virheetöntä osuuttakaan.
K
Kontra

Jos tunnet suhteellisuusteoriaa niin tiedät, että ajan dilataatioyhtälö ∆t’ = ∆t /√(1- v²/c²) on sama yhtälö sekä erityisessä, että yleisessä suhteellisuusteoriassa.

Onko ajan hidastuminen nopeuden funktiona symmetrinen, vai epäsymmetrinen?

Symmetrinen tarkoittaa, että kummankin kohteen aika hidastuu toisen suhteen yhtä paljon.
Epäsymmerinen tarkoittaa, että nopeammin liikkuvan aika hidastuu, ja hitaammin liikkuvan ajan nopeammin liikkuva kokee nopeutuneena.

Minun tulkintani siitä on epäsymmetrinen, luonnonlakien mukainen – on Hafele-Keating kokeen tuloksen mukainen.
Einsteinin tulkinta on symmetrinen – on päinvastainen Hafele-Keating kokeen tuloksen kanssa.

Kun väitetään, että Hafele-Keating kokeen tulos ei ole ”erityisen suhteellisuusteorian mukainen, mutta yleisen suhteellisuusteorian mukainen se on”, ymmärrätkö, että se on emävale, ja jotka siihen uskovat ovat tyhmiä, tai samanlaisia huijareita, kuin nuo haisevan emävaleen pieraisseet.

Onko keisari puettu, vai onko alasti?

Kysytään uudestaan:

Etkö osaa sanoa kumpi tulkinta ajan hidastumisesta nopeuden funktiona on oikea, Einsteinin tulkita symmetrinen, vai minun luonnonlakien mukainen tulkintani epäsymmetrinen?
K
Kontra

Näyttäisi siltä, että ainoa pätevä keskustelija kanssani asiasta on Einstein, mutta tunnetuista syistä on verrattain ongelmallista päästä hänen kanssaan keskusteluyhteyteen, mutta kaikkia keinoja yhteyden luomiseen ei ole sentään vielä käytetty. 

Pyytäisin modelta valtuutusta, että kun ymmärtämätön kommentoija yrittää alkaa opettaa minua, saisin sanoa tyhmää tyhmäksi ilman sanktion pelkoa.  
E
Eusa

Kontra kirjoitti: 19 Helmi 2025, 06:13

Symmetrinen tarkoittaa, että kummankin kohteen aika hidastuu toisen suhteen yhtä paljon.
Epäsymmerinen tarkoittaa, että nopeammin liikkuvan aika hidastuu, ja hitaammin liikkuvan ajan nopeammin liikkuva kokee nopeutuneena.

Kahdenkeskisessä tarkastelussa ei ole toinen toista nopeampi, vaan molemmille tasainen nopeus näkyy samansuuruisena vauhtina; siksi peilisymmetria. Tasaisessa nopeudessa kappale on suljettu järjestelmä.

Kun nopeusfunktiolla on derivaattaa, tarkoittaa se, että tarkastelupiste liittyy muuttuvaan kappaleeseen eli kyseessä on avoin järjestelmä. Silloin fysikaalinen muutos rikkoo peilisymmetrian ja muodostuu ikääntymiseroa.

Argumenttini on, että vain ulkoinen vuorovaikutus voi aiheuttaa ikääntymiseen eron - avaruudellista etäisyyttä vähentävä kiihtyminen ikääntymisen hidastumisen vertailukohtaan nähden, etäisyyttä kasvattava ikääntymisen vauhdittumisen.
The Great Firewall
Moderator
Viesti:

Viesti Kirjoittaja The Great Firewall »

Kontra kirjoitti: 19 Helmi 2025, 08:22
Pyytäisin modelta valtuutusta, että kun ymmärtämätön kommentoija yrittää alkaa opettaa minua, saisin sanoa tyhmää tyhmäksi ilman sanktion pelkoa.

Jos suhteesi toiseen keskustelijaan on sellainen, että voitte toisianne "tyhmäksi" arvioida, niin se vapaus suodaan. Oleellista tiedostaa, että tässä tapauksessa myös toinen keskustelija voi vastavuoroisesti "tyhmäksi" arvioida. Viesteissä tulee olla lisänä argumentaatiota, ei vain tyhmäksi sanomista.

Ilmianto-painike on kuitenkin aina käytettävissä, jos sävynne ei miellytä muita keskustelijoita.
K
Kontra

Eusa kirjoitti: 19 Helmi 2025, 08:36
Kontra kirjoitti: 19 Helmi 2025, 06:13

Kahdenkeskisessä tarkastelussa ei ole toinen toista nopeampi, vaan molemmille tasainen nopeus näkyy samansuuruisena vauhtina; siksi peilisymmetria. Tasaisessa nopeudessa kappale on suljettu järjestelmä.

Kun nopeusfunktiolla on derivaattaa, tarkoittaa se, että tarkastelupiste liittyy muuttuvaan kappaleeseen eli kyseessä on avoin järjestelmä. Silloin fysikaalinen muutos rikkoo peilisymmetrian ja muodostuu ikääntymiseroa.

Argumenttini on, että vain ulkoinen vuorovaikutus voi aiheuttaa ikääntymiseen eron - avaruudellista etäisyyttä vähentävä kiihtyminen ikääntymisen hidastumisen vertailukohtaan nähden, etäisyyttä kasvattava ikääntymisen vauhdittumisen.
Olen yrittänyt saada sinun ymmärtämään, ettet ymmärrä hölkäsen pölähdystä asioista, joita yrität minulle opettaa, ja olen siksi siirtänyt sinut marginaali-kommentoijien joukkioon, joille ei ole tarvetta vastata mitään, koska heiltä puuttuu kyky ymmärtää yliopiston opetusohjelmien ulkopuolisia asioita, ja johtanut kyvyttömyyteen käyttää omia aivoja.
K
Kontra

The Great Firewall" kirjoitti: 19 Helmi 2025, 08:56
Kontra kirjoitti: 19 Helmi 2025, 08:22

Jos suhteesi toiseen keskustelijaan on sellainen, että voitte toisianne "tyhmäksi" arvioida, niin se vapaus suodaan. Oleellista tiedostaa, että tässä tapauksessa myös toinen keskustelija voi vastavuoroisesti "tyhmäksi" arvioida. Viesteissä tulee olla lisänä argumentaatiota, ei vain tyhmäksi sanomista.

Ilmianto-painike on kuitenkin aina käytettävissä, jos sävynne ei miellytä muita keskustelijoita.
Hienoa - olen aina tiennyt, ettet kuulu samaan kategoriaan tiedepalsta.fi muiden kommetoijien kanssa. Ja totta kai, oikeus pitää olla molemminpuolinen.
K
Kontra

Huomenna täytän 83 vuotta, ja otan täällä vastaan v..tuilua, pahoitteluja ja osanottoja, mutta myös kaiken todennäköisyyden mukaan mahdottomia onnitteluja. 
Vastaa Viestiin