Jos halutaan laskea vaakalennon ilmakehään tuottama kokonaisliikemäärä-virran muutos, niin valitaan kontrollitilavuus siten, että tuo saadaan. Ja tulos on se, mitä olen jo kertonut.
Näin on.Eusa kirjoitti:Siksi en pidä perusteltuna myöskään ajatusta, että asiasta voisi puhua täsmällisesti vasta ratkaisemalla Navier–Stokesin suljetussa muodossa. Suljetun muodon ratkaisu olisi hieno asia, mutta sitä ei tarvita kontrollitilavuuden momenttitaseen kirjoittamiseen, eikä siihen, että noste kytketään jättövanan Trefftz-tason suureisiin. Caltech sanoo tästä suoraan, että sekä lift että drag voidaan laskea Trefftz-tason tarkastelusta; se ei välttämättä tee ongelmaa helpoksi, mutta kyse on silti täsmällisestä teoreettisesta tuloksesta, ei vain havainnollistavasta puhetavasta.
Tekoälyllä ollut tässä vaikeuksia ymmärtää suomen kieltä, tai et ole antantut sille kaikki kirjoittamiani viestejä lähteeksi. En ole väittänyt, että kaikki pitää ratkaista NS yhtälöillä, vaan olen noin tusinan kertaa sanonut, että "reaktionostovoima" ja "Bernoullin nostovoima" eivät ole oikea tapa käsitellä nostovoimaa. Lisäksi totesin, että en lähde käymään kanssasi "fundamentaalifysikaalista" keskustelua, jossa viittasin siihen, että NS yhtälöiden analysointi ei ole kenellekään tervejärkiselle hyvä harrastus.Eusa kirjoitti:Siksi en pidä perusteltuna myöskään ajatusta, että asiasta voisi puhua täsmällisesti vasta ratkaisemalla Navier–Stokesin suljetussa muodossa. Suljetun muodon ratkaisu olisi hieno asia, mutta sitä ei tarvita kontrollitilavuuden momenttitaseen kirjoittamiseen,
Sen sijaan annetaan aerodynaamikkojen tehdä tarvittavat huomattavan vaativat laskut, ja referoidaan niihin. He käyttävät lukuisia approksimaatio-teorioita, jotka ovat hyvin tarkkoja. Näistä saadaan muodostettua varsin toimiva kuvaus siiven dynamiikasta myös arkijärjellä ymmärrettävään muotoon, kuten olen tässä ketjussa tuonut esille.